Annons

Klarna viftar bort kreditkritiken: ”Använts i alla tänkbara branscher”

Finansmarknadsminister Per Bolund och Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.
Finansmarknadsminister Per Bolund och Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. Foto: TT/Di
Nyligen kunde Di Digital avslöja att svenska nätbutiker tjänar extrapengar när de styr sina kunder mot att betala på kredit, något som fått finansmarknadsminister Per Bolund att utlova ”hårda tag”. Men betalbolaget Klarna viftar bort kritiken – och pekar ut andra branscher som de verkliga syndabockarna. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Svenska betalbolag och nätbutiker delar på intäkter som betalar på kredit och i vissa fall får e-handlarna till och med ta del av de intäkter som uppstår när kundernas fakturor går vidare till inkassobolag, rapporterade Di Digital under måndagen.

”Vi har olika avtal med olika handlare, men hur de ser ut är inte något vi berättar om i detalj”, svarade då Magnus Törnblom, presschef på Klarna, samtidigt som han underströk att betalbolaget inte försöker förmå kunderna till kreditbetalningar de inte vill ha.

Finansmarknadsminister Per Bolund uttryckte sin bestörtning efter Di Digitals artikel och sa att lagstiftarna är ”beredda att ta i med hårda tag” om den kommande lagändringen inte skulle hjälpa.

Läs mer: Ministern rasar mot fula kreditknepet: ”Orimlig affärsmodell” 

Nu har Klarna kommenterat nyhetsrapporteringen mer utförligt i en text som under torsdagen publicerades på den egna företagsbloggen.

Om att e-handlare och betalbolag ”delar på vissa intäkter” skriver Klarnas globala produktchef David Fock:

”Rent generellt kan det sägas att det är en uråldrig modell som inte härstammar från e-handeln utan har använts i alla tänkbara branscher sedan länge, särskilt i branscher med produkter som kostar mycket, som bil-, vitvaru- och möbelbranschen för att nämna några”, och fortsätter:

”Det är i grunden ingen önskvärd modell och på Klarna har vi under många år jobbat för att branschen ska röra sig bort från den sortens avtal.”

I veckans avsnitt av Digitalpodden tar även Di:s privatekonomiska expert Jenny Petersson upp att delbetalningsmodellen på kredit har en lång historik. 

Men det nya, noterar hon, är att den numera används även för mindre inköp, såsom bland annat för kläder.

Lyssna: Wework, börsfloppar och ministerns vrede mot Klarna och Qliro 

För några år sedan hamnade Klarna i rejält blåsväder efter en uppmärksammad artikelserie i Svenska Dagbladet som målade upp en bild av att betalbolagets strategi var att tjäna pengar på påminnelseavgifter och dröjsmålsräntor.

I det nya blogginlägget tar Klarna-chefen också särskilt avstånd från avtal med så kallade ”negativa intäkter”, det vill säga att handlaren tjänar pengar på att kunden inte betalar i tid.

”Vi kan inte tala för branschen som helhet, men vår uppfattning är att det är ytterst ovanligt i dag även om det med säkerhet förekommer”, skriver han.

I texten rekapitulerar David Fock också betalbolagets argument mot det lagförslag som väntas träda i kraft nästa år och som ska göra det till ett aktivt val för nätshoppare att köpa på kredit.

Läs mer: Klarna sågar Bolunds kreditstopp: ”Stora brister” 

Fakturametoden är anpassad för köp online, menar han, och tar bland annat upp att den gör att kunder kan betala först när varan kommit hem. I Klarnas egen undersökning över köpbeteende väljer dessutom 22 procent av de svarande ”alltid” att betala med faktura, noterar David Fock. 

Redan i dag, alltså innan lagen har införts, presenterar Klarna dessutom alltid ett kostnadsfritt betalningsalternativ som förvalt, om bolaget står för kassalösningen, skriver produktchefen.

”Vi anser dock rent principiellt att det bör stå konsumenten fritt att ges kreditalternativ som förvald betalningsmetod om det är dennes önskan.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer