Annons

Klarna vill få tillgång till kundernas mejlkorgar – möts av kritik

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski, samt bolagets nya tjänst för paketspårning.
Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski, samt bolagets nya tjänst för paketspårning. Foto: Joey Abrait (Di) och press.
Klarna vill hjälpa sina kunder att hålla koll på beställda paket – genom att skanna igenom deras personliga mejlkorgar. Den nya tjänsten har kritiserats av vissa kunder. ”Vi säljer inte den insamlade datan vidare i marknadsföringssyfte eller till någon tredje part”, säger bolagets presschef Niklas Gillström.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Klarna ber just nu sina kunder om lov att få tillgång till deras personliga mejlinkorg, för att hjälpa till att spåra paket från e-handeln. Tjänsten, som kallas för ”Email Connect”, lanserades i slutet av april. 

Tanken är att användarna ska kunna få koll på alla sina pågående försändelser direkt i Klarnas app.

”Våra kunder har efterfrågat en tjänst där man kan samla alla sina pågående leveranser. Vi har märkt att många tycker det är ett irritationsmoment att behöva olika appar, leta igenom sina mejl eller SMS varje gång de ska hämta paket”, säger Niklas Gillström, presschef för Klarna i Sverige, till Di Digital.

Under den senaste veckan har Klarnas drag dock mötts av en hel del kritik i sociala medier. 

”Det finns så många möten i ett sånt här projekt då folk borde ha sagt nej och lämnat rummet”, skriver en användare på Twitter, i ett inlägg som fått särskilt stor spridning.

Länk till twitter

Rent tekniskt tar Klarna hjälp av Google för att söka igenom användarnas inkorgar efter relevanta brev. Den fungerar därför än så länge bara för kunder med Gmail-konton.

Klarna uppger att de först söker efter nyckelord som är relevanta för e-handel och leveranser i kundens inkorg. I ett andra steg identifierar bolaget om mejlet har skickats från en av de tusentals nätbutiker som bolaget har listat i sina system. 

Om mejlet inte matchar bägge kriterier så genomför Klarna inte någon datainsamling alls, menar bolaget.

Läs mer: Konsumenter riskerar hårdare kreditkrav hos Klarna: ”Vi gynnas inte av krisen” 

Hur har ni vägt förbättrad service mot den personliga integriteten?

”När vi utvecklade tjänsten gjorde vi en noggrann analys av vilka datapunkter vi måste ha för att kunna erbjuda den. Vi inhämtar endast den information som är nödvändig för att leverera den här specifika tjänsten”, säger Niklas Gillström.

Klarna uppger att de helt utesluter att skanna e-postmeddelanden som nämner banker, sjukhus, kliniker samt sexuella eller religiösa preferenser. Kunderna har dock själva ingen möjlighet att förhindra åtkomst till specifika mejl eller avsändare. 

Vidare betonar Klarna att deras anställda inte har tillgång till kundernas inkorgar och mejl, utan datan hanteras fortsatt av Google på deras krypterade servrar.

Läs mer: Utmanare som Klarna underkänner storbanker – lösningar riskerar bryta mot lagen 

EU har sedan 2018 en ny och strängare dataskyddsförordning, GDPR, som begränsar möjligheterna för företag att samla in och hantera personuppgifter. Klarna uppger att den nya tjänsten tagits fram i samråd med bolagets egna jurister – och att de som bank är ”är väldigt angelägna om att möta alla typer av legala krav”. 

Hur säkerställer ni att tjänsten följer GDPR?

”Bland annat genom att vi bara inhämtar den information som är nödvändig för att leverera den här tjänsten, genom att radera information när den har använts och genom att ge tydlig information om hur tjänsten fungerar. Var och en väljer aktivt om de vill använda eller avsluta den här tjänsten”, säger Niklas Gillström.

Om kunden väljer att avregistrera sig från tjänsten kommer Klarna omedelbart att sluta söka igenom deras mejlkorgar.

Statliga Postnord och företaget Unifaun, under varumärket ”Mina Paket”, erbjuder liknande appar och tjänster för paketspårning. Men de använder sig inte av användarnas mejlkorgar för att identifiera aktuella försändelser, utan hämtar informationen direkt från transportbolagen. 

Klarna hanterar i dag ungefär hälften av alla transaktioner inom den svenska e-handeln, enligt egen utsago. På sociala medier har vissa kunder rest farhågor kring det faktum att Klarna nu även kommer samla in information om köp som gjorts utanför deras system.

Kommer ni använda datan ni samlar in om kundernas köp hos onlinebutiker i andra syften – till exempel för marknadsföring?

”I dagsläget använder vi bara datan för att ge kunden en överblick av sina leveranser, men i framtiden kan man tänka sig att vi kan erbjuda tilläggstjänster eller erbjudanden kopplat till dessa leveranser, exempelvis att du kan få paketet hemkört till dörren”, säger Niklas Gillström, presschef på Klarna, och fortsätter:

”Men där är vi inte nu, och det beror på hur efterfrågan utvecklas. Vi säljer inte den insamlade datan vidare i marknadsföringssyfte eller till någon tredje part, och har inte heller någon avsikt att göra det i framtiden.”

Läs mer: Kraftig ökning för Klarnas kreditförluster: ”Vi ska in på 5-6 nya marknader i år” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer