Klarna uppger att antalet bedrägeriförsök som företaget hanterat hittills i år varit mer än dubbelt som många som under hela 2017. Bolaget vill inte säga exakt hur många det handlar om till antalet, men eftersom Klarna enligt egen utsago hanterar ungefär vartannat köp som sker på nätet i Sverige är volymerna förmodligen stora.
En vanlig form av bedrägeri i dag är identitetskapning. Varor och produkter beställs över nätet och betalningen genomförs i någon annan persons eller företags namn, mot deras vetande.
Vi är ganska säkra att pengarna används för att köpa narkotika som man i sin tur säljer.
Om köpet bestrids har Klarna köpskydd som gör att kunden i regel inte ska drabbas ekonomiskt. Men ibland lyckas bedragarna ändå och enligt polisen använder kriminella ofta bedrägerier som ett medel för att finansiera annan grov brottslighet. Därmed har det ersatt värdetransportrån och traditionella bankrån, uppger man.
”Vi är ganska säkra att pengarna används för att köpa narkotika som man i sin tur säljer”, säger Jan Evensson, chef för den regionala utredningsenheten i Stockholm, till Sveriges Radio.
Enligt den senaste upplagan av Nationella trygghetsundersökningen, som genomförs av myndigheten Brottsförebyggande rådet, oroar sig 28 procent av svenskarna ofta för att drabbas av bedrägerier på nätet.
Nu vill Klarna att betal- och finansbranschen tar krafttag mot utvecklingen. Under onsdagen arrangerade de ett möte med storbankerna Handelsbanken, Nordea, Swedbank och SEB. Även Riksbanken och myndigheter som polisen, Finansinspektionen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap medverkade.
”Responsen i mötet var god, och vi kommer aktivt driva på branschen att tillsammans genomföra flera delar redan under våren”, säger Mark Strande, säkerhetschef på Klarna, i en kommentar.
Vår bransch kan med en ökad samverkan och relativt enkla medel ge konsumenter ett ännu bättre skydd.
Klarna för nu fram flera olika förslag som ska hejda brottsligheten. De vill att en konsument som informerar ett betaltjänstebolag om ett misstänkt bedrägeri ska få möjlighet att få sitt personnummer flaggat automatiskt hos andra aktörer, vilket minskar risken för att nya bedrägeriförsök genomförs på andra plattformar. I dag måste konsumenten själv kontakta alla olika intressenter eller använda en tredjepartstjänst som kostar pengar.
Betalbolaget vill också att branschen ska kunna dela detaljer om misstänkta bedrägerifall med varandra, för att kunna förbättra säkerhetsarbetet, efter det att polisen fått samma information.
”Samtliga förslag handlar om att skänka kunderna en större trygghet online. Vår bransch kan med en ökad samverkan och relativt enkla medel ge konsumenter ett ännu bättre skydd, och den insatsen är alla banker och betaltjänstaktörer skyldiga sina kunder”, säger Mark Strande.
Långsiktigt vill Klarna etablera en fristående organisation som ska hantera frågan om bedrägerier på nätet, vilket finns i både Storbritannien och Tyskland. Sverige ligger i dagsläget efter dessa länder, enligt Klarna. En av organisationens möjliga uppgifter skulle kunna vara att sätta upp en central funktion dit banker skickar information som sedan används för att kunna stoppa bedrägeriförsök.
Under våren kommer Klarna att starta en projektgrupp och finansiera ett inledande arbete kring de berörda frågorna.
Läs mer: Experten: ”Bedragarna säljer dina kortuppgifter på dark web”
Läs mer: Klarna har dubblat sina kreditförluster på ett år – går back 417 miljoner