Hoppa till innehållet

Klarna vill stoppa nätbedrägerierna – pengarna göder droghandeln

Klarna vill stoppa ökningen av bedrägerier som göder Sveriges grova brottslighet. Betaljätten föreslår bland annat att en fristående organisation etableras för att hantera frågan om kriminell aktivitet på nätet.

Sebastian Siemiatkowski är vd och medgrundare av Klarna.
Sebastian Siemiatkowski är vd och medgrundare av Klarna.Foto: Josefine Stenersen (Di) och TT.

Klarna uppger att antalet bedrägeriförsök som företaget hanterat hittills i år varit mer än dubbelt som många som under hela 2017. Bolaget vill inte säga exakt hur många det handlar om till antalet, men eftersom Klarna enligt egen utsago hanterar ungefär vartannat köp som sker på nätet i Sverige är volymerna förmodligen stora.

En vanlig form av bedrägeri i dag är identitetskapning. Varor och produkter beställs över nätet och betalningen genomförs i någon annan persons eller företags namn, mot deras vetande. 

Vi är ganska säkra att pengarna används för att köpa narkotika som man i sin tur säljer.

Om köpet bestrids har Klarna köpskydd som gör att kunden i regel inte ska drabbas ekonomiskt. Men ibland lyckas bedragarna ändå och enligt polisen använder kriminella ofta bedrägerier som ett medel för att finansiera annan grov brottslighet. Därmed har det ersatt värdetransportrån och traditionella bankrån, uppger man.

”Vi är ganska säkra att pengarna används för att köpa narkotika som man i sin tur säljer”, säger Jan Evensson, chef för den regionala utredningsenheten i Stockholm, till Sveriges Radio.

Enligt den senaste upplagan av Nationella trygghetsundersökningen, som genomförs av myndigheten Brottsförebyggande rådet, oroar sig 28 procent av svenskarna ofta för att drabbas av bedrägerier på nätet.

Nu vill Klarna att betal- och finansbranschen tar krafttag mot utvecklingen. Under onsdagen arrangerade de ett möte med storbankerna Handelsbanken, Nordea, Swedbank och SEB. Även Riksbanken och myndigheter som polisen, Finansinspektionen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap medverkade.

”Responsen i mötet var god, och vi kommer aktivt driva på branschen att tillsammans genomföra flera delar redan under våren”, säger Mark Strande, säkerhetschef på Klarna, i en kommentar.

Vår bransch kan med en ökad samverkan och relativt enkla medel ge konsumenter ett ännu bättre skydd.

Klarna för nu fram flera olika förslag som ska hejda brottsligheten. De vill att en konsument som informerar ett betaltjänstebolag om ett misstänkt bedrägeri ska få möjlighet att få sitt personnummer flaggat automatiskt hos andra aktörer, vilket minskar risken för att nya bedrägeriförsök genomförs på andra plattformar. I dag måste konsumenten själv kontakta alla olika intressenter eller använda en tredjepartstjänst som kostar pengar.

Betalbolaget vill också att branschen ska kunna dela detaljer om misstänkta bedrägerifall med varandra, för att kunna förbättra säkerhetsarbetet, efter det att polisen fått samma information.

”Samtliga förslag handlar om att skänka kunderna en större trygghet online. Vår bransch kan med en ökad samverkan och relativt enkla medel ge konsumenter ett ännu bättre skydd, och den insatsen är alla banker och betaltjänstaktörer skyldiga sina kunder”, säger Mark Strande.

Långsiktigt vill Klarna etablera en fristående organisation som ska hantera frågan om bedrägerier på nätet, vilket finns i både Storbritannien och Tyskland. Sverige ligger i dagsläget efter dessa länder, enligt Klarna. En av organisationens möjliga uppgifter skulle kunna vara att sätta upp en central funktion dit banker skickar information som sedan används för att kunna stoppa bedrägeriförsök. 

Under våren kommer Klarna att starta en projektgrupp och finansiera ett inledande arbete kring de berörda frågorna.

Läs mer: Experten: ”Bedragarna säljer dina kortuppgifter på dark web”

Läs mer: Klarna har dubblat sina kreditförluster på ett år – går back 417 miljoner 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera