Hoppa till innehållet

Klarnagrundarens fond investerar i energisnåla datacenter

Ökad digitalisering kan å ena sidan bidra till att rädda klimatet genom minskat resande. Å andra sidan orsakar utbyggnad av energislukande datacenter till nya utsläpp. Därför investerar nu Klarnagrundaren Niklas Adalberths riskkapitalfond Norrsken VC i teknik för klimatsmarta datahallar.

De fyra grundarna och delägarna i Norrsken VC är (fr v) David Frykman, Agate Freimane, Niklas Adalberth och Tove Larsson.
De fyra grundarna och delägarna i Norrsken VC är (fr v) David Frykman, Agate Freimane, Niklas Adalberth och Tove Larsson.Foto: Evelina Carborn

Det Barcelonabaserade bolaget Submer har utvecklat en lösning som innebär att behovet av energi till datacenter halveras, enligt bolagets uppgifter. Dessutom minskar användningen av vatten för kylning av utrustningen med upp till 99 procent.

”Dataanvändningen använder mer och mer av den globala tillgången av el. Just nu är det en procent och det förväntas öka kraftigt. En starkt bidragande faktor är att kylningen av datacenter görs på ett traditionellt och ineffektivt sätt, i de allra flesta fall med luftkonditionering”, säger Alexander Danielsson, ansvarig för investeringen hos Norrsken VC.

Förenklat beskrivet går Submers teknik ut på att hårdvaran förvaras i en vätska med speciella egenskaper, som kyler ner utrustningen.

”Hårdvaran sänks ner i vad som ser ut som ett badkar med icke-ledande olja, som är biologiskt nedbrytbar. I den miljön är kravet på kylning mycket lägre. Submer har hittat en särskild komposition av oljan som passar för syftet och dessutom gör att hårdvaran håller mycket längre än annars.”

Den nya tekniken innebär också att datacenter i framtiden kan byggas mer kompakta och därmed även kräver mindre ytor än idag.

Submer grundades 2015 och uppger att de har kunder som Airbus och datacenterföretaget Digital Realty med huvudkontor i San Francisco.

Nu går riskkapitalfonden Norrsken VC tillsammans med en grupp internationella investerare in med drygt 100 miljoner kronor (tolv miljoner dollar) i Submer. Norrsken VC har startats av Klarnagrundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken och är en miljardfond för investeringar i så kallade impact-bolag, det vill säga bolag som förutom att göra ekonomisk vinst också ska bidra till miljö- och samhällsnytta.

Läs mer: Han skapar miljardfond – ska rädda världen 

Att investeringen gjorts mitt under coronapandemin har påverkat processen, berättar Tove Larsson som är en av fyra grundare och delägare i Norrsken VC tillsammans med Niklas Adalberth.

Det gäller särskilt när det kommer till fondens arbete med att syna bolagets teknik, kommersiella potential och möjligheterna att expandera.

”Sedan vi lanserade Norrsken VC har vi sett ett större inflöde av idéer från andra länder runt om i världen. Det ställer nya krav på oss som investerare, särskilt under coronatider när vi ska jobba med bolag som är långt hemifrån. Vi har därför behövt vara kreativa för att kunna göra det i allra största utsträckning på distans – men det har samtidigt minskat avståndet till andra marknader, så vi kommer att jobba vidare med det även efter corona. På det sättet har avstånden krympt, eftersom man ändå träffar alla digitalt”, säger Tove Larsson.

Läs mer: Storbankerna kliver in i Norrskens miljardfond 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera