Det Barcelonabaserade bolaget Submer har utvecklat en lösning som innebär att behovet av energi till datacenter halveras, enligt bolagets uppgifter. Dessutom minskar användningen av vatten för kylning av utrustningen med upp till 99 procent.
”Dataanvändningen använder mer och mer av den globala tillgången av el. Just nu är det en procent och det förväntas öka kraftigt. En starkt bidragande faktor är att kylningen av datacenter görs på ett traditionellt och ineffektivt sätt, i de allra flesta fall med luftkonditionering”, säger Alexander Danielsson, ansvarig för investeringen hos Norrsken VC.
Förenklat beskrivet går Submers teknik ut på att hårdvaran förvaras i en vätska med speciella egenskaper, som kyler ner utrustningen.
”Hårdvaran sänks ner i vad som ser ut som ett badkar med icke-ledande olja, som är biologiskt nedbrytbar. I den miljön är kravet på kylning mycket lägre. Submer har hittat en särskild komposition av oljan som passar för syftet och dessutom gör att hårdvaran håller mycket längre än annars.”
Den nya tekniken innebär också att datacenter i framtiden kan byggas mer kompakta och därmed även kräver mindre ytor än idag.
Submer grundades 2015 och uppger att de har kunder som Airbus och datacenterföretaget Digital Realty med huvudkontor i San Francisco.
Nu går riskkapitalfonden Norrsken VC tillsammans med en grupp internationella investerare in med drygt 100 miljoner kronor (tolv miljoner dollar) i Submer. Norrsken VC har startats av Klarnagrundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken och är en miljardfond för investeringar i så kallade impact-bolag, det vill säga bolag som förutom att göra ekonomisk vinst också ska bidra till miljö- och samhällsnytta.
Läs mer: Han skapar miljardfond – ska rädda världen
Att investeringen gjorts mitt under coronapandemin har påverkat processen, berättar Tove Larsson som är en av fyra grundare och delägare i Norrsken VC tillsammans med Niklas Adalberth.
Det gäller särskilt när det kommer till fondens arbete med att syna bolagets teknik, kommersiella potential och möjligheterna att expandera.
”Sedan vi lanserade Norrsken VC har vi sett ett större inflöde av idéer från andra länder runt om i världen. Det ställer nya krav på oss som investerare, särskilt under coronatider när vi ska jobba med bolag som är långt hemifrån. Vi har därför behövt vara kreativa för att kunna göra det i allra största utsträckning på distans – men det har samtidigt minskat avståndet till andra marknader, så vi kommer att jobba vidare med det även efter corona. På det sättet har avstånden krympt, eftersom man ändå träffar alla digitalt”, säger Tove Larsson.