Hoppa till innehållet

Klarnamiljardären lyfter 100 bolag som ska rädda världen

Klarnas grundare Niklas Adalberth har på några år seglat upp som Sveriges främsta ”impact investerare”. Nu listar hans stiftelse Norrsken 100 nordiska startupbolag vars affärsidé kan få en bestående positiv inverkan på världen. 

Norrskens grundare Niklas Adalberth och vd Erik Engellau-Nilsson.
Norrskens grundare Niklas Adalberth och vd Erik Engellau-Nilsson.

Uttrycket ”impact investment” förvirrar fortfarande många i näringslivet. Men egentligen är grundidén varken ny eller särskilt komplicerad. Det rör sig om investeringar i unga bolag vars affärsidé kan få en positiv bestående inverkan på världen. I många fall handlar det om innovationer inom förnybar energi, återvinning eller minskning av svinn.

”Vi tror att kraften i företagande och entreprenörskap kan vara nyckeln till att lösa de största samhällsutmaningarna”, säger Erik Engellau-Nilsson, vd för Norrsken Foundation. 

Stiftelsen grundades 2016 av Niklas Adalberth, en av de tre grundarna bakom betalbolaget Klarna. Han har personligen donerat 700 miljoner kronor till stiftelsen, pengar som ska räcka för att täcka löner, kontorshyra och annat i 40 år. I stiftelsens lokaler, Norrsken House på Birger Jarlsgatan, sitter 120 olika startups som jobbar för att lösa samhällsutmaningar med hjälp av ny teknik och entreprenörskap. Totalt tog de in 600 Mkr i riskkapital från externa investerare under 2018.

Norrsken har även en egen investeringsfond i vilken man tagit in 250 miljoner kronor. Pengarna kommer främst från miljardärer som Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander, Mojangs medgundare Carl Manneh och Sebastian Knutsson från King. Totalt har Norrsken investerat i 16 bolag med världsförbättrande ambitioner. Några exempel är: flykting-apparna Welcomeapp och Just Arrived, Karma och Matsmart, som minskar svinn i matsektorn, och Kognity, som jobbar med digitala läroböcker. 

”I dag mäts framgång ofta enbart i termer av värdering och tillväxt. Vi tycker att man missar en dimension, nämligen påverkan som bolag har på samhället. Därför vill vi lyfta fram impact-startups, bolag vars själva affärsmodell är att lösa samhällsutmaningar eller miljö- och klimatproblem”, säger Erik Engellau-Nilsson.

För att lyfta fram positiva exempel har Norrsken gått igenom nordiska impactbolag och rankat dem baserat på potentialen till inverkan i affärsmodellen. De har tittat på hur användarupplevelsen och produkten ser ut, hur skalbar lösningen är och försökt uppskatta hur stora möjligheter grundarna bakom bolaget har att lyckas. 

Resultatet är Norrskens ”Impact 100”-lista som Niklas Adalberth presenterar under torsdagen, i samband med Di Impact Summit i Åre (se faktaruta). Drygt 60 procent av bolagen från Sverige medan resten kommer från övriga Norden. Fyra av tio bolag har kvinnliga grundare, vilket är en betydligt högre andel än i startupsektorn överlag. 

”Vi har samlat dessa bolag för att göra det enkelt för personer som letar efter syftesdrivna jobb och för att visa på den samlade positiva kraft som de här bolagen tillsammans utgör”, säger Erik Engellau-Nilsson.

Minst tre av bolagen, Trine, Eneo och Bright Sunday, jobbar med att påskynda övergången till hållbar energiproduktion. Men blandningen är stor. Doctrin jobbar med att effektivisera vården, Acuminor med att minska penningtvätt, och Grace Health har som mål att att bygga nya hälsolösningar för kvinnor i fattiga områden.

”Det här är startskottet på ett arbete som kommer att kulminera i Impact Week, som går av stapeln i slutet av september”, säger Erik Engellau-Nilsson.

Nästa månad öppnas Norrskens hemsida för nomineringar av andra företag som de har missat. Besökare inbjuds även att rösta fram kandidater till de som har chans att vinna under Impact Week.

Faktaruta: Norrskens Impact 100-lista:

1928 Diagnostics
29k
Acuminor
Add Truly
ADDI Medical
Alex Health
Altered
AppJobs
Be My Eyes
Bloodlink
Blue Call
Blueye
Bright Sunday
Brighter
BYON8
Cellink
Ceretai
CHOOOSE
Coala life
Cross Technology Solutions
Cuviva
Deligate
Develop Diverse
Differchat
Doctrin
Dragonbox
Drug Stars
EdQu
Einride
Elsa
Emmy Clothing Company
EMPE Diagnostics
Empower
Eneo
Engaging Care
Enyday
EpiShine
Fifth Corner Inc. Oy
Flow Neuroscience
Funzilife
Globhe
GoFrendly
Grace Health
Greeneley
Handiscover
Hygglo
ICEYE
Ignitia
Impactpool
JodaCare
Kamu Health
Kara Connect
Karma
Kognity
Kokoa
Learning to Sleep
Learnox
Listen
MapLauncher
Matsmart
Medituner
Meru Health
Mightifier
Miiskin
Mimbly
Minnmera
Monsenso
Nabobil
No isolation
Noona
Nord Sense
Normative
Northvolt
Nuuka
Nuvoair
Orbital Systems
Panion
PantaPå
Pawa
Prion
QuizRR
ResQ Club
Sellpy
Sidekick Health
Skymining
Someturva
Strawbees
The Good Fridge
Tibber
Too Good to Go
Total Ctrl
Trine
Trustrace
Used By
Visiba care
Welcome app
Whywaste
Winningtemp
Worldfavor
Woshapp

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera