Annons

Klarnas kritik mot Konsumentverket: "Försöker styra oss"

Efter att Konsumentverket kritiserat Klarna för att bank-id inte krävs vid varje köp, biter fintechbolaget tillbaka mot myndigheten.
Efter att Konsumentverket kritiserat Klarna för att bank-id inte krävs vid varje köp, biter fintechbolaget tillbaka mot myndigheten.
Konsumentverket är kritiskt till att Klarna inte kräver bank-id vid varje köp. Nu biter betaltjänstbolaget ifrån och går till mottattack mot myndigheten.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I en rad artiklar har Di Digital granskat det ökande antalet anmälningarna mot fintechbolaget Klarna. Finansinspektionen, Allmänna reklamationsnämnden, Datainspektionen och Konsumentverket ser att klagomålen mot Klarna ökar i takt med att bolaget får fler kunder.

Ett antal anmälningar rör kunder som just ifrågasätter om Klarnas betaltjänster verkligen är säkra, bland annat på grund av att de inte alltid kräver bank-id eller annan typ av e-legitimation. 

Det är en kostsam tjänst som tillhandahålls i en monopolistisk ställning med storbankerna som ägare

Det är också något som Konsumentverket ställt sig kritiska till.

”Klarna borde kräva bank-id, för mig är det en självklarhet och det borde det vara för Klarna också. De måste ta klagomålen på allvar”, har Konsumentverkets jurist Anna Hult tidigare sagt.

Läs mer: Kunderna rasar mot Klarnas snabba betalningar: "Bör prövas" 

Klarna hävdar att betalningarna trots allt är säkra. Nu biter bolaget också ifrån och kritiserar Konsumentverkets uttalande, eftersom man menar att myndigheten försöker styra bolaget.

”Att Konsumentverket, i enlighet med det Dagens Industri skrivit, pekar på en kommersiell aktör med monopolställning ägd av storbankerna och försöker styra oss att använda deras tjänster anser vi högst problematiskt", skriver Klarnas presskontakt Johanna Nyman i ett mejl till Di Digital.

Men att Konsumentverket skulle försöka styra Klarna att använda en specifik lösning är inget myndighetens jurist, Anna Hult, håller med om.

”Absolut inte. Det varken vill eller har vi möjlighet att göra. Bank-id är den tjänst som är vanligast och som konsumenterna känner till, men säkerheten är viktigast och då spelar det ingen roll vilken specifik tjänst man använder sig av”, säger hon och fortsätter:

”Kan Klarna hitta lösningar som är säkra för konsumenterna och som försäkrar att rätt kund faktureras så har vi inga problem med det.”

Efter att klagomålen ökat och Di Digitals granskning publicerats backade Klarna och meddelade att man kommer att göra justeringar i betaltjänsten Betala Direkt. 

Läs mer: Efter klagomålen: Klarna ändrar betaltjänsterna 

Förändringen innebär att kunderna kommer kunna välja om de vill att bank-id ska krävas vid varje köp och kommer införas i månadsskiftet mellan augusti och september.

Men förändringen verkar sitta långt inne för Klarna. Bank-id ägs av flera av de större bankerna genom det gemensamma bolaget Finansiell ID-Teknik BID AB och har fått en ledande position. Det är något Klarna anser problematiskt.

”Mobilt bank-id är en kostsam tjänst som tillhandahålls i en monopolistisk ställning med storbankerna som ägare. Något många inte känner till. För en ökad konkurrens och bättre fungerande marknad tror vi det är bättre att vi arbetar med flera olika alternativ av igenkänning i olika sammanhang”, skriver Klarnas presskontakt Johanna Nyman.

Klarna har tidigare fasthållit att man har en rad strikta krav som försäkrar att betalningar utan krav på bank-id är säkra. Vilka specifika krav det rör vill inte Klarna berätta och hänvisar till säkerhet.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies