Hoppa till innehållet

Klarnas nya giv: ”resa nu, betala senare”

Resejätten Expedia och betalningsleverantören Klarna inleder ett samarbete kring hur kunder betalar för sin semester. 

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski.Foto: Jesper Frisk

Bolagen lanserar ”resa nu, betala senare”, vilket betyder att kunder slipper betala för hela resan i samband med bokningen.

Detta upplägg ska nu erbjudas för kunder till Hotels.com, Expedia och ebookers. För kunder i Norden och Tyskland kommer Klarna att erbjuda ”betala senare”, vilket är en möjlighet att betala för resan upp till 60 dagar efter bokningstillfället. Ett annat betalsätt från Klarna blir ”dela upp”, där kunderna kan fördela kostnader över tid i flera delbetalningar till låg ränta.

Bolagen lanserar den nya satsningen efter genomförda undersökningar i Storbritannien, Tyskland och Sverige.

Initialt riktas erbjudandet mot Norden och Tyskland men målet är att expandera mot andra Expedia-marknader under 2019. Det framgår av ett pressmeddelande.

Läs mer: Klarna växlar upp – siktar på notering 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera