Annons

Klarnas okända jätteaffär: Storbank plöjer ned miljarder i betalbolaget

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski och Matt Comyn, vd för Commonwealth Bank of Australia.
Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski och Matt Comyn, vd för Commonwealth Bank of Australia. Foto: Jesper Frisk/Brendon Thorne/Brent Lewin.
Klarna har nu lanserat sina tjänster i Australien och Nya Zeeland. Expansionen sker i mycket nära samarbete med en lokal storbank – som investerar ytterligare 2 miljarder kronor i det svenska betalbolaget. ”Det här är första gången vi tecknat ett sådant avtal”, uppger kommunikationschefen Aoife Houlihan.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svenska betal- och kreditföretaget Klarna fortsätter sin globala expansion. I dagarna stod det klart att de lanserar sina tjänster i Australien och Nya Zeeland. Nu finns Klarna, som grundades 2005 i Stockholm, på totalt 17 marknader globalt. 

Tillvägagångssättet i lanseringen skiljer sig från tidigare då Klarna ingått ett nära samarbete med Commonwealth Bank of Australia, CBA, som är en av de allra största bankerna i landet.

”Det här är en spännande dag för Klarna, CBA och hela Australien. Vi har redan etablerat ett starkt samarbete med CBA och ser fram emot att erbjuda ännu fler möjligheter för våra kunder under de kommande månaderna och åren”, säger Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski i en kommentar.

Hösten 2019 tog Klarna in totalt 4,4 miljarder kronor i sin största kapitalrunda hittills, vilket värderade hela bolaget till 53 miljarder kronor. Commonwealth stod då för knappt 1 miljard kronor av kapitaltillskottet och tog en ägarandel om 1,8 procent.

Nu väljer Commonwealth att öka sitt ägande till totalt 5,5 procent av aktierna genom en separat investering på ytterligare 1,9 miljarder kronor. Det bekräftar Klarna för Di Digital. Transaktionen sker till samma värdering som tidigare.

”Vi är exalterade att ingå ett partnerskap med Klarna för att ta deras innovativa betalningsteknik och integrerade shoppingupplevelse till den australienska marknaden”, kommenterar Matt Comyn, vd för Commonwealth.

Utöver investeringen i Klarnas moderbolag kommer Commonwealth också äga hälften av kreditföretagets lokala affär i Australien och Nya Zeeland. 

”Det här är ett särskilt samriskavtal som enbart berör Australien och Nya Zeeland, där Klarna och CBA tillsammans kommer finansiera och äga 50 procent vardera av verksamheten. Det här är första gången vi tecknat ett sådant avtal”, skriver Aoife Houlihan, kommunikationschef på Klarna, i ett mejl till Di Digital.

Läs mer: Kickbacks och gratis kassalösning – så ser Klarnas gräddfil ut 

Därutöver har Commonwealth säkrat en option att ingå ett liknande samriskavtal om Klarna väljer att expandera till Indonesien i framtiden. Aoife Houlihan försäkrar dock att CBA och Klarna kommer att drivas som två separata varumärken i de berörda länderna.

Tack vare samarbetet med Commonwealth kommer Klarna inte att behöva ansöka om någon banklicens i Australien, vilket man sedan 2017 har i Sverige och resten av EU.

Som en del av samarbetet kommer CBA aktivt att marknadsföra Klarnas tjänster till sina bankkunder. I sina digitala tjänster har storbanken i dagsläget 7 miljoner aktiva konsumenter, som Klarna alltså kan nå från dag ett. 

”CBA kommer att kommunicera om Klarnas produkt genom sina kanaler och registreringsprocessen kommer bli enklare för deras existerande kunder”, uppger Aoife Houlihan på Klarna.

Läs mer: Klarna premiärköper bolag i USA

Klarna kommer inledningsvis att fokusera på att etablera sin ”köp nu, betala senare”-produkt i Australien och Nya Zeeland. Det innebär att Klarna köper varan från e-handlaren direkt – och sedan delar upp betalningen i fyra omgångar åt konsumenten.  

Krediten är räntefri och till en början kommer Klarna heller inte införa några förseningsavgifter på de två nya marknaderna, som man har i Europa. Förmodligen lär det dock införas på sikt.

Från start har Klarna heller inte tecknat några avtal med lokala e-handlare om att finnas med som ett integrerat betalsätt i deras kassor, vilket är vanligt i Norden. I stället kan konsumenter i Australien och Nya Zeeland använda Klarnas produkt för samtliga köp, oavsett plattform, genom att via Klarnas egen app skaffa ett sorts ”digitalt betalkort”.

Tanken är dock att ingå avtal med lokala e-handlare i framtiden, och då utmana genom att ta en lägre provision än existerande alternativ på marknaden där genomsnittet är ungefär 5 procent. Där konkurrerar Klarna främst med de tre lokala startupbolagen Afterpay, Sezzle och Zip. Den nya landschefen Francine Ereira har som exempel rekryterats från det sistnämnda bolaget. 

Klarna har i dag mer än 2 500 anställda, över 85 miljoner konsumenter globalt och 200 000 handlare anslutna till sitt nätverk. 

Läs mer: Sebastian Siemiatkowski : ”Klarna börsnoteras i USA inom två år”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer