Hoppa till innehållet

Klarnas ordförande lämnar

Klarnas ordförande Eva Cederbalk lämnar sin post efter sju år på företaget.

Eva Cederbalk har suttit i Klarnas styrelse sedan 2009.
Eva Cederbalk har suttit i Klarnas styrelse sedan 2009.Foto: Joey Abrait

Klarna har haft den tidigare SBAB-vd:n Eva Cederbalk som ordförande sedan 2011. Dessförinnan hade hon varit styrelseledamot i två år.

”Klarna har förvandlats från ett litet svenskt företag till en av världens ledande betalaktörer. Jag är stolt över den roll som jag har spelat och lämnar mitt uppdrag flera erfarenheter rikare”, säger Eva Cederbalk i ett skriftligt uttalande.

”Med tanke på att jag har arbetat i styrelsen så pass länge känns detta som en bra tidpunkt att lämna över mitt uppdrag till någon som kan leda styrelsen vidare på nästa del av Klarnas resa.”

Efterträdare blir Jon Kamaluddin, som har suttit i Klarnas styrelse i två år och har ett förflutet på modejätten Asos.

”Med sina erfarenheter från den globala e-handeln är han den perfekta kandidaten att leda styrelsen framöver”, säger Sebastian Siemiatkowski, Klarnas vd och medgrundare.

Förra hösten inledde Klarna en omfattande expansion på den amerikanska marknaden.

Betaljätten omsatte 1,7 miljarder kronor under det första halvåret 2016, vilket är drygt 30 procent högre än under samma period i fjol.

Läs mer: Klarnas kreditförluster rusar

Vinsten minskade dock till 113 miljoner kronor från 163 Mkr.

 


Missa inte:

Foto:

Jane Walerud: ”Utan Erlang, inget Klarna”

Klarna skulle aldrig blivit en megasuccé om det inte hade byggts med det svenska programmeringsspråket Erlang. Det hävdar Jane Walerud, Klarnas första investerare.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera