Hoppa till innehållet

Klarnas tillväxt steg i tredje kvartalet – men lönsamheten rasar

Klarnas ökar sin omsättning och tillväxttakt, med vunna marknadsandelar i Tyskland och Storbritannien. Men lönsamheten tyngs av ökade administrativa kostnader.

Klarnas vd och grundare Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas vd och grundare Sebastian Siemiatkowski.Foto: Evelina Carborn

Klarnas omsättning ökade med mer än 38 procent till 1,53 miljarder kronor under det tredje kvartalet – en ökning av tillväxttakten i jämförelse med det första halvåret då intäkterna steg med nära 35 procent.

Det framgår av kvartalsrapporten, som publicerades på fredagen. Omsättningen är hittills i år uppe i 4,3 miljarder kronor, mot 3,2 miljarder under januari till september i fjol. Särskilt stark uppges tillväxten vara i Tyskland och Storbritannien.

Rörelseresultatet föll dock till 113 miljoner kronor, en betydlig minskning från fjolårets 488 miljoner, trots omsättningsökningen.

Läs mer: Klarna tar hjälp av Tink – vill bli ditt roliga bankkonto 

Bakom lönsamhetsförsämringen – rörelsemarginalen för januari till september rasade från fjolårets 15,5 till nuvarande 2,6 procent – ligger främst en ökning av de allmänna administrativa kostnaderna, som rakade iväg från 2,0 till 3,1 miljarder kronor.

Bolaget förklarar ökningen med fortsatt acceleration av strategiska investeringar i affärskapacitet, produktflora och personal, allt för att stödja framtida expansion och mål. Fokus sägs vara på tillväxt, och redan nu uppges vissa investeringar bära frukt.

"Det är helt enligt plan", skriver bolagets kommunikationschef Aoife Houlihan om kostnadsökningarna i ett sms till Di Di Digital, och tillägger att investeringarna görs efter ett strategiskt beslut som fattades i början av 2018.

"Vi är nöjda med en fortsatt stark volymtillväxt, och Tyskland är nu vår största marknad", fortsätter hon.

Läs mer: Yxan går på Klarna – gör sig av med mängder av konsulter

Betaltjänstföretaget har en svällande balansräkning: den 30 september uppgick tillgångarna till 22,8 miljarder, varav utlåning till allmänheten stod för 16 miljarder. Det var en uppgång från totala tillgångar på 19 miljarder vid årsskiftet, då utlåningen till allmänheten var 13,9 miljarder.

Den utökade utlåningen syns även i ökade kreditförluster: hittills i år är de uppe i drygt en halv miljard kronor, mot knappa 300 miljoner under samma period i fjol.

Skuldsidan domineras av inlåning från allmänheten på 10,4 miljarder kronor och övriga skulder på 4,8 miljarder. Det egna kapitalet uppgår till 4,1 miljarder, mot skulder på 18,7 miljarder.

Klarna har gett ut företagsobligationer för cirka 2 miljarder kronor som är noterade hos Nasdaq, därav kvartalsrapporteringen, men har inte gått ut med några noteringsplaner för aktierna.

Läs mer: H&M om avtalet: ”Klarna står för krediten” 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera