Hoppa till innehållet

Klarnas vd: Jag säljer endast vid ”väldigt attraktivt bud”

Det haglar stora uppköp på betalmarknaden och snart kan även den danska betaljätten Nets få nya ägare. Svenska Klarnas vd utesluter inte ett uppköp när han intervjuas i Di TV:s Börsmorgon.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.

Veckan rivstartade när det amerikanska private equity-bolaget Hellman & Friedman lade ett bud på danska betaljätten Nets. Klarnas konkurrent kan köpas för 42 miljarder kronor.

Affären sker kort efter att svenska betalbolaget Bambora, ägt av Nordic Capital, såldes för 14 miljarder kronor till franska Ingenico.

Man måste alltid titta på budet och prisnivån

Svenska Klarna är en konkurrent till såväl Nets som Bambora. Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski säger till Di:s Börsmorgon att private equity-bolagen har börjat uppvakta techbolag allt mer.

https://www.expressen.se/tvspelare/video/tv/ditv/borsmorgon/siemiatkowski-man-maste-vara-global/?embed=true&external=true&autoplay=true&startVolume=0&partnerId=di

”Det finns ett ökat private equity-intresse på betalmarknaden just nu”‚ säger Sebastian Siemiatkowski.

”Inom private equity har man haft avkastningskrav på kanske två gånger pengarna på fyra–fem år. Inom tech har riskkapitalbolagen pratat om fem eller tio gånger pengarna. Någonstans har private equity tittat på det och sagt att de också vill ha det.”

Vad skulle du svara om ett PE-bolag ville köpa er i dag?

”Man måste alltid titta på budet och prisnivån innan man kan svara på en sådan fråga.”

En värdering som Nets – 42 miljarder?

”Min bild är att Klarna har en fantastisk potential och att vi på riktigt kan bli ett hot för storbankerna inom retail banking. Då pratar vi väldigt stora möjligheter och pengar. För mig skulle det krävas ett väldigt attraktivt bud.”

Om vi ska hålla på med bostadslån eller inte, det får vi se

I våras fick Klarna sitt banktillstånd. Klarnas vd upprepar i sändningen sin vision om en smal, kundfokuserad bank som tittar globalt. Han menar att dagens storbankerna är för regionalt fokuserade med allt för breda affärsmodeller.

Men Sebastian Siemiatkowski är fåordig om Klarnas intresse för bolånesegmentet.

”Vi får se”, säger han.

Vi kommer definitivt att hjälpa till med betalningar och vardagsrelaterade tjänster. Om vi ska hålla på med bostadslån eller inte, det får vi se.”

Se hela intervjun i Di TV.

Läs mer: Klarna blir bank: "Vi ska omforma sektorn"

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera