Annons

Klarnas vd: Måste ordna upp i USA före börsnotering

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski. Foto: Josefine Stenersen
Sebastian Siemiatkowski talar ut om Klarnas troliga börsnotering, den kritiserade Snoop Dogg-reklamen och bilden av att bolaget tjänar bäst på försenade kreditbetalningar. ”Jag är fortfarande här, har varit det i femton år och tar mitt ansvar”, säger vd:n till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/Helsingfors) Med en värdering på hela 53 miljarder kronor och uppemot 3 000 anställda är Klarna i dag Sveriges största privatägda techbolag.

Di Digital har träffat vd:n Sebastian Siemiatkowski för en intervju. Klarnas frontman, som är den enda av tre grundare som blivit kvar på bolaget sedan starten 2005, syns alltmer sällan i svenska medier.

Det finns mycket av avhandla gällande det snabbväxande betal- och kreditbolaget: 2019 blev ett minst lika hektiskt år som de tidigare.

Klarna har i princip sedan starten kunnat stoltsera med att vara ett vinstdrivande, men ändå snabbväxande teknikbolag. Under det första halvåret 2019 gjorde ni däremot en förlust på nästan 84 miljoner kronor. Är ni inte längre ett lönsamt bolag?

”Vi är inte ett lönsamt bolag och vi kommer inte att göra en vinst i år. Men det är ett väldigt medvetet beslut, i och med att vi gör kraftiga investeringar. Jag är lite orolig över vår Gasell-titel i år, men bortsett från det är jag trygg eftersom den underliggande affären fortfarande går bra”, säger Sebastian Siemiatkowski.

Han menar att hela bankindustrin har kommit in i en ny fas, där de närmsta åren blir avgörande. 

”Det är nu framtidens vinnare och förlorare formas. Då är det rätt tidpunkt för ett bolag som Klarna att lägga pengar på att försöka växa, expandera till nya marknader och vinna marknadsandelar”, säger han.

Vad är det egentligen ni investerar i?

”Det är mycket i USA, men också i marknadsföring och produktutveckling på våra hemmamarknader. De flesta som använder Klarna har nog märkt att det hänt mycket under det senaste året, vi har till exempel släppt ett eget kort och utökat funktionerna i appen.”

I början av 2018 kunde vi på Di Digital rapportera att ni missat era interna mål i USA och att det varit en stor omsättning av personal. Har trenden vänt i USA – som ni målat ut som en mycket viktig marknad?

”Det ni skrev var både sant och falskt. När vi kom till USA hade vi stora ambitioner, vi ville att det skulle gå snabbt och fort, men insåg sedan att idén inte fungerade. Då skruvade vi om vårt erbjudande – och för ungefär ett år sedan hittade vi rätt modell”, säger Sebastian Siemiatkowski.

Läs mer: Klarna missar målen i USA – bolagsvärdet står still 

Entrén till Klarnas kontor på Sveavägen i Stockholm.
Entrén till Klarnas kontor på Sveavägen i Stockholm. Foto: Jonas Eng

Han jämför Klarnas resa på andra sidan Atlanten med Spotifys dito. Streamingtjänsten växte också långsamt till en början och tvingades till stora investeringar för att etablera sig på allvar.

Under det första halvåret 2019 stod USA tillsammans med Storbritannien för 20 procent av Klarnakoncernens totala intäkter på 3,5 miljarder kronor. Andelen har därmed ökat från 4 procent i början av fjolåret.

”Nu växer vi superfort i USA. Vi har flera miljoner användare i dagsläget, och bra dagar tar vi in uppemot 20 000 nya kunder. Det visar att vi är på god väg att nå 10 miljoner användare”, säger han.

Efter att ha legat lågt på riskkapitalmarknaden i flera år har Klarna under 2019 tagit in hela 5,4 miljarder kronor i externt kapital från sina ägare. Nyemissionerna fick också bolagets värdering att mer än fördubblas från 19 till 53 miljarder kronor.

Det är ingen vild gissning att en del av kapitalet kan vigas till förvärv. Nyhetssajten Breakit rapporterade tidigare i år att Klarna tittat på att köpa sin spanska kopia Sequra, medan Di Digital kunnat avslöja att man också varit intresserade av den svenskgrundade bankappen Qapital i USA.

”Här och där ser vi förvärvsmöjligheter. Vi är opportunistiska och pratar med bolag i närliggande branscher hela tiden. Sedan vill ni ibland få det att låta mer dramatiskt än det är”, säger Sebastian Siemiatkowski.

Jag tror att en börsnotering absolut kommer att hända in om de närmsta åren.

På grund av de stora kapitalrundorna så har frågan om Klarnas framtida ägarbild också aktualiserats. Några av de största ägarna är riskkapitalbolagen Sequoia, Bestseller och Permira – som snart kommer vilja ha avkastning på sitt kapital.

Ni har tidigare inte velat kommentera en eventuell börsnotering. Men i augusti i år sa du att det ”definitivt kommer att hända”. Var står Klarna i dag i frågan om en notering?

”Jag tror att en börsnotering absolut kommer att hända inom de närmsta åren. Men sedan är det alltid svårt att säga exakt när, beroende på till exempel marknadsförutsättningar”, säger Sebastian Siemiatkowski.

Han säger att bolaget just nu är så pass fokuserade på att växa USA, att organisationen kanske inte skulle mäkta med att parallellt förbereda en börsnotering.

”Men samtidigt skiljer sig Klarna från andra techbolag i den mån att vi redan är reglerade av Finansinspektionen, har insiderregler och noterade skuldebrev – så jag skulle tro att en noteringsprocess nog är lite enklare för oss än vissa andra”, säger han.

Sker en börsnotering redan under 2020? 

”Det behöver det nödvändigtvis inte göra, men det skulle kunna göra det”, säger Sebastian Siemiatkowski. 

Ett annat alternativ för en ”exit” är att Klarna säljs till en annan aktör. Tror du det finns ett sådant intresse på marknaden?

”Det är svårt för mig att spekulera i. Vår affärsmodell utmanar dock de traditionella bankerna över tid, ett alternativ för dem är så klart att svara upp med att köpa konkurrensen. Så det kommer säkert finnas intresse för Klarna i det sammanhanget”, säger han.

Men om en storbank knackar på dörren skulle din känsla inte vara särskilt positiv?

”Min ambition är ju att bygga Klarna till att långsiktigt bli en av de största självständiga aktörerna. Men samtidigt har jag ett ansvar att tänka på aktieägarnas bästa, så det gäller att balansera det”, säger han.

Klarna säkrade sin banklicens i Sverige 2017, men hittills har man inte lanserat särskilt många renodlade bankprodukter. Deras betalkort har visserligen fått ”flera hundratusen kunder” sedan lanseringen för ungefär ett år sedan, men än så länge lyser till exempel de lukrativa bolånen med sin frånvaro.

”Vi har så klart en ambition att bredda oss till fler banktjänster. Det kommer att komma lanseringar. Dock är ju Tyskland vår största marknad i dag – och av den anledningen kan det hända att grejer lanseras snabbare där än hemma i Sverige”, säger Sebastian Siemiatkowski något hemlighetsfullt. 

Klarnas medgrundare och vd Sebastian Siemiatkowski talade på techkonferensen Slush.
Klarnas medgrundare och vd Sebastian Siemiatkowski talade på techkonferensen Slush. Foto: Josefine Stenersen

Allt är dock inte frid och fröjd för Klarna. I Sverige har Konsumentverket i år slagit ned på många av kreditbolagens marknadsföring, som myndigheten inte anser möter kravet på ”måttfullhet”. En av de kampanjer som fick kritik var Klarnas påkostade reklamfilmer med den amerikanska hiphop-artisten Snoop Dogg.

”Jag tycker domen är ganska tydlig, den filmen är inte måttfull. Jag kan inte sitta här och försvara den, uppenbarligen blev det fel. Tyvärr kan sådant hända även i den bästa av världar”, säger Sebastian Siemiatkowski.

Läs mer: Klarna i lång tvist om Snoop Dogg-reklamen – filmer drogs in 

Konsumentverket var i våras också kritiska mot att Klarna under en period lyfte fram och marknadsförde sina egna krediter under namnet ”konto” i sin betalningslösning för e-handlare. Många kunder upplevde det som vilseledande och Klarna fick bygga om sin kassa.

Ser du någon anledning för Klarna att vara mer försiktiga i er marknadsföring eller utformningen av era produkter – eftersom ni vid flera tillfällen tvingats göra ändringar efter att kritik uppstått?

”Jag tycker att vi generellt är väldigt snabba med att plocka upp kritik. Nästan alltid är vi medvetna och arbetar med problemet redan innan medierna uppmärksammar det”, säger Sebastian Siemiatkowski.

Läs mer: Myndighet sågar Klarna – ger kunderna oönskade krediter 

Han säger att Klarna ibland kommer göra fel – precis som den övriga branschen gör. Flera svenska storbanker, och kanske inte minst Swedbank, har som bekant fått stå i skottlinjen för sin inblandning i penningtvätt.

Han menar också att förtroendet för Klarna generellt är högt bland deras kunder, trots att ”tidningarna kan vara ganska hårda” mot bolaget.

”Det viktiga om Klarna vill behålla kundernas förtroende är att vi agerar när vi gör misstag. Vi måste rätta till problemen fort och vara transparenta kring processen”, säger vd:n.

En detalj som Klarna sällan pratat offentligt om är hur mycket pengar bolaget tjänar på försenade kreditbetalningar, vilket man inte redovisar i sina bokslut. Klarna har även ett eget inkassobolag, Segoria, vars omsättning hemlighålls.

Di Digital kunde tidigare i år däremot avslöja att de flesta stora svenska e-handlare tjänar extra mycket pengar när deras kunder betalar på kredit, till exempel hos Klarna. I vissa fall får nätbutikerna även en del av intäkterna som uppstår när kundernas fakturor går vidare till inkassobolag.

Klarnas medgrundare Niklas Adalberth.
Klarnas medgrundare Niklas Adalberth. Foto: Jack Mikrut

Redan 2014 sa Klarnas medgrundare och dåvarande vice vd Niklas Adalberth att den ”bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav”, under en presentation på ett startupevent.

”Jag tycker att det är sorligt att ett citat som gjordes för fem år sedan fortfarande ska representera Klarna. Folk som jobbat oss har sagt saker som inte varit jättebra, de kanske har missförstått vår verksamhet”, säger Sebastian Siemiatkowski och fortsätter:

Folk som jobbat oss har sagt saker som inte varit jättebra, de kanske har missförstått vår verksamhet.

”Det enda jag kan säga är att det är felaktigt. Vår affärsmodell bygger på att vi skapar ett långsiktigt värde för kunderna med tjänster som de vill betala för. Att någon är försenad med betalningar är inte värdeskapande, utan en tråkig konsekvens för en persons privatekonomi.” 

Han säger även att han är mer ”taggad” i dag att leda Klarna än någonsin.

”Jag är fortfarande här, har varit det i femton år och tar mitt ansvar. Det enkla hade varit att sluta när vi fått mycket kritik och saker varit jobbiga – men det svåra är att stanna och arbeta för att Klarna ska bli ännu bättre. Det tror jag folk ser”, säger Sebastian Siemiatkowski.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer