Hoppa till innehållet

Klarnas vd: ”Någon måste krossa marginalerna”

Betalmarknaden är för stor och marginalerna ”löjliga”, menar nyblivne bank-vd:n Sebastian Siemiatkowski. Dessutom ser han en risk för en bubbla, berättar han på Sthlm Tech Fest.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski på scenen på Sthlm Tech Fest. Foto: Evelina Carborn
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski på scenen på Sthlm Tech Fest. Foto: Evelina Carborn

Ett tema under segmentet Future of Finance på 2017 års upplaga av konferensen Sthlm Tech Fest var att bankerna och de stora svenska fintechbolagen har närmat sig varandra. Bland annat fick betalbolaget Klarna i våras sin efterlängtade banklicens.

”Fintech är coolt just nu. Bankgirot säger att de är Sveriges äldsta fintechbolag, men trender går upp och ned”, sade Sebastian Siemiatkowski.

Johan Tjärnberg, vd på betalbolaget Bambora, tog upp att fintechbolagen har det globala tankesättet och skalbarheten gemensamt, och att det är något som bankerna måste hantera.

”Jag saknar boxningshandskarna. De var mycket roligare”, sade Sebastian Siemiatkowski, Klarnas vd, och syftar på att Klarnas roll som bankutmanare förändrats i och med att bolaget blivit mer etablerat och numera säkrat den egna banklicensen.

Läs även: Klarna blir bank: "Vi ska omforma sektorn"

Skälet till att många fintechbolag och banker intresserar sig för betalningar är marknadens storlek. Men storleken är i sig ett problem, tycker han.

Det är orättvist att så många tjänar pengar på att flytta pengar mellan konton.

”Det är en marknad värd biljoner dollar som handlar om att flytta pengar mellan konton. Någon måste krossa marginalerna, för de är löjliga. Det är orättvist att så många tjänar pengar på att flytta pengar mellan konton, det är inte vettigt”, sade han och fortsatte:

”Jag vill använda Klarna för att ta en så stor marknadsandel som möjligt, men samtidigt tycker jag att marknaden måste krympa.”

Läs även: Bambora säljs för 14 miljarder till franska betaljätten Ingenico

Vad innebär kombinationen av en krympande marknad och fler fintechbolag, frågade sig Emma Heimonen, Swedbanks digitala innovationschef, som ledde paneldiskussionen.

Det låter som en bubbla och det kommer det att bli förr eller senare.

”Det låter som en bubbla och det kommer det att bli förr eller senare. Värderingarna är inte så sunda. Det är en hajp runt det just nu och sedan kommer det att gå ned”, sa Sebastian Siemiatkowski.

Jacob de Geer, vd för Izettle, menar att många fintechbolag som har byggts upp under en längre tid nu når allmänheten.

”Det kommer att bli en massiv konsolidering. Det är svårare och svårare att tjäna pengar från bara betalningar. Det gäller att bygga omgivande tjänster som kan ta över intäktsgenererande. Det är utmaningen. Konsolideringen har bara börjat och den kommer att öka dramatiskt de närmaste 18 månaderna”, sade Jacob de Geer.

Vägen framåt för fintechbolagen och för Klarna finns enligt Sebastian Siemiatkowski i en satsning på UI, användargränssnittet, och AI, artifciell intelligens:

”Det är det enda som spelar roll. Vilket UI föredrar jag att använda för finansiella tjänster och vem tar min data och gör de smartaste sakerna av den? De som är smartast kommer jag att vilja använda”, sade han.

Läs även: Klarnas vd: ”Bankernas bolånemarginaler är hotade”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera