Hoppa till innehållet

Klart: Då öppnar Matsmart i Tyskland – ”impact på allvar”

Matsmart smyger igång sin största satsning någonsin. Sista veckan i april är tanken att den tyska sidan ska öppna. ”Det är det största som hänt oss”, säger en förväntansfull vd i Karl Andersson.

Matsmarts grundare från vänster: Ulf Skagerström, Erik Södergren och Karl Andersson.
Matsmarts grundare från vänster: Ulf Skagerström, Erik Södergren och Karl Andersson.Foto: KG Z Fougstedt

Det går snabbt framåt för Matsmart – sajtens vars syfte är att sälja matvaror som annars skulle ha slängts.

När sajten nu slår upp sina digitala portar i Tyskland gör man det under namnet ”Motatos”, precis som sidan heter i Danmark.

Nytt är också formspråket och logotyperna.

Matsmarts logotyp som den kommer att se ut i Tyskland. Även den svenska loggan har fått ett nytt utseende.
Matsmarts logotyp som den kommer att se ut i Tyskland. Även den svenska loggan har fått ett nytt utseende.

”Det ska andas lite ’superhjälte’. Vi tycker att våra kunder är superhjältar precis som våra leverantörer”, säger Karl Andersson, medgrundare och vd för Matsmart.

Så sent som i september 2019 tog bolaget in 182 miljoner kronor. Största investerare i kapitalrundan var den tyska investeringsfonden Leadx Capital Partners som i ryggen har Metro AG, en av världens största grossist- och butikskedjor.

Bland bolagets befintliga ägare finns Ikea, riskkapitalföretaget Northzone, Axel Johnsons arm för investeringar i startupbolag D-Ax samt stiftelsen Norrsken.

Bolaget omsatte 277 miljoner kronor 2018 och verkar landa på omkring 400 miljoner 2019. 2020 taktar bolaget mot en halv miljard.

”Vi har pratat om Tyskland sedan 2015 tror jag, och nu händer det. Det största är att vi ska få visa att den här modellen håller för en större marknad”, säger Karl Andersson vidare.

Vi tror att Matsmart kan bli ett miljardbolag som hjälper leverantörer på ett globalt plan

Tyskland är förutom en stor volymmarknad också en marknad som uppskattar lågprisvaror.

”De är ’discount lovers’, så vi måste lägga oss på en nivå som tilltalar den marknaden. Men det får växa fram mer exakt. Vi kommer att smyga igång för att se hur det går och fixa alla barnsjukdomar, sedan växla upp.”

En annan anledning till att inte blåsa på från dag ett är att Matsmart ännu inte har uppbyggda relationer med alla leverantörer som behövs för storskalig verksamhet.

Lagret har bolaget upphandlat av en tredje part och bara ett knappt tiotal egna anställda kommer att jobba där från starten.

Läs mer: Matsmart expanderar till Danmark – med nytt namn 

Lagret ligger ungefär 50 minuter utanför Berlin.

”Till en början kommer vi ha ungefär hälften så många varor som i Sverige, det vill säga omkring 400. Vi har fått hjälp via våra svenska leverantörer att knyta kontakter i Tyskland, liksom från Metro AG”, säger Karl Andersson.

Precis som i Sverige kommer leveranserna att ske med lokala tredjepartsaktörer, till exempel DHL.

Kommer det här betyda att svenska kunder kommer att kunna köpa fler tyska varor?

”Nej, det inte inte meningen. Mat är i grunden något lokalt som vi ser det. Att vi öppnar i Tyskland har att göra med att det är Europas största marknad.

Vad skulle det betyda att ”lyckas” i Tyskland?

”Väldigt mycket – då har vi verkligen bevisat att modellen fungerar – då kan vi på allvar tala om impact. Vi tror ju att Matsmart kan bli ett miljardbolag och hjälpa våra leverantörer på ett globalt plan. Så det långsiktiga målet är förstås att det här ska växa mycket mer.”

Hur mottagligt är Tyskland för ert impact-budskap?

”Mycket. Det är ett väldigt medvetet land precis som Sverige. Jag har inga hårda fakta i frågan, men det är vår uppfattning. Så vi har ingen annan strategi i Tyskland – vi vill vara språkröret för rörelsen att matsvinn är ett stort problem som kräver lösningar som kan ta sig an volymerna det handlar om.”

Tyskland efter påsk, hur snart kommer nästa marknad efter det?

”Det får vi se. Vi vill se hur det går i Tyskland först.”

Läs mer: Kinnevik: Så ska Mathem bli Netflix för livsmedel

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera