Det går snabbt framåt för Matsmart – sajtens vars syfte är att sälja matvaror som annars skulle ha slängts.
När sajten nu slår upp sina digitala portar i Tyskland gör man det under namnet ”Motatos”, precis som sidan heter i Danmark.
Nytt är också formspråket och logotyperna.
”Det ska andas lite ’superhjälte’. Vi tycker att våra kunder är superhjältar precis som våra leverantörer”, säger Karl Andersson, medgrundare och vd för Matsmart.
Så sent som i september 2019 tog bolaget in 182 miljoner kronor. Största investerare i kapitalrundan var den tyska investeringsfonden Leadx Capital Partners som i ryggen har Metro AG, en av världens största grossist- och butikskedjor.
Bland bolagets befintliga ägare finns Ikea, riskkapitalföretaget Northzone, Axel Johnsons arm för investeringar i startupbolag D-Ax samt stiftelsen Norrsken.
Bolaget omsatte 277 miljoner kronor 2018 och verkar landa på omkring 400 miljoner 2019. 2020 taktar bolaget mot en halv miljard.
”Vi har pratat om Tyskland sedan 2015 tror jag, och nu händer det. Det största är att vi ska få visa att den här modellen håller för en större marknad”, säger Karl Andersson vidare.
Vi tror att Matsmart kan bli ett miljardbolag som hjälper leverantörer på ett globalt plan
Tyskland är förutom en stor volymmarknad också en marknad som uppskattar lågprisvaror.
”De är ’discount lovers’, så vi måste lägga oss på en nivå som tilltalar den marknaden. Men det får växa fram mer exakt. Vi kommer att smyga igång för att se hur det går och fixa alla barnsjukdomar, sedan växla upp.”
En annan anledning till att inte blåsa på från dag ett är att Matsmart ännu inte har uppbyggda relationer med alla leverantörer som behövs för storskalig verksamhet.
Lagret har bolaget upphandlat av en tredje part och bara ett knappt tiotal egna anställda kommer att jobba där från starten.
Läs mer: Matsmart expanderar till Danmark – med nytt namn
Lagret ligger ungefär 50 minuter utanför Berlin.
”Till en början kommer vi ha ungefär hälften så många varor som i Sverige, det vill säga omkring 400. Vi har fått hjälp via våra svenska leverantörer att knyta kontakter i Tyskland, liksom från Metro AG”, säger Karl Andersson.
Precis som i Sverige kommer leveranserna att ske med lokala tredjepartsaktörer, till exempel DHL.
Kommer det här betyda att svenska kunder kommer att kunna köpa fler tyska varor?
”Nej, det inte inte meningen. Mat är i grunden något lokalt som vi ser det. Att vi öppnar i Tyskland har att göra med att det är Europas största marknad.
Vad skulle det betyda att ”lyckas” i Tyskland?
”Väldigt mycket – då har vi verkligen bevisat att modellen fungerar – då kan vi på allvar tala om impact. Vi tror ju att Matsmart kan bli ett miljardbolag och hjälpa våra leverantörer på ett globalt plan. Så det långsiktiga målet är förstås att det här ska växa mycket mer.”
Hur mottagligt är Tyskland för ert impact-budskap?
”Mycket. Det är ett väldigt medvetet land precis som Sverige. Jag har inga hårda fakta i frågan, men det är vår uppfattning. Så vi har ingen annan strategi i Tyskland – vi vill vara språkröret för rörelsen att matsvinn är ett stort problem som kräver lösningar som kan ta sig an volymerna det handlar om.”
Tyskland efter påsk, hur snart kommer nästa marknad efter det?
”Det får vi se. Vi vill se hur det går i Tyskland först.”