Hoppa till innehållet

Klart: Då öppnar Matsmart i Tyskland – ”impact på allvar”

Matsmart smyger igång sin största satsning någonsin. Sista veckan i april är tanken att den tyska sidan ska öppna. ”Det är det största som hänt oss”, säger en förväntansfull vd i Karl Andersson.

Matsmarts grundare från vänster: Ulf Skagerström, Erik Södergren och Karl Andersson.
Matsmarts grundare från vänster: Ulf Skagerström, Erik Södergren och Karl Andersson.Foto: KG Z Fougstedt

Det går snabbt framåt för Matsmart – sajtens vars syfte är att sälja matvaror som annars skulle ha slängts.

När sajten nu slår upp sina digitala portar i Tyskland gör man det under namnet ”Motatos”, precis som sidan heter i Danmark.

Nytt är också formspråket och logotyperna.

Matsmarts logotyp som den kommer att se ut i Tyskland. Även den svenska loggan har fått ett nytt utseende.
Matsmarts logotyp som den kommer att se ut i Tyskland. Även den svenska loggan har fått ett nytt utseende.

”Det ska andas lite ’superhjälte’. Vi tycker att våra kunder är superhjältar precis som våra leverantörer”, säger Karl Andersson, medgrundare och vd för Matsmart.

Så sent som i september 2019 tog bolaget in 182 miljoner kronor. Största investerare i kapitalrundan var den tyska investeringsfonden Leadx Capital Partners som i ryggen har Metro AG, en av världens största grossist- och butikskedjor.

Bland bolagets befintliga ägare finns Ikea, riskkapitalföretaget Northzone, Axel Johnsons arm för investeringar i startupbolag D-Ax samt stiftelsen Norrsken.

Bolaget omsatte 277 miljoner kronor 2018 och verkar landa på omkring 400 miljoner 2019. 2020 taktar bolaget mot en halv miljard.

”Vi har pratat om Tyskland sedan 2015 tror jag, och nu händer det. Det största är att vi ska få visa att den här modellen håller för en större marknad”, säger Karl Andersson vidare.

Vi tror att Matsmart kan bli ett miljardbolag som hjälper leverantörer på ett globalt plan

Tyskland är förutom en stor volymmarknad också en marknad som uppskattar lågprisvaror.

”De är ’discount lovers’, så vi måste lägga oss på en nivå som tilltalar den marknaden. Men det får växa fram mer exakt. Vi kommer att smyga igång för att se hur det går och fixa alla barnsjukdomar, sedan växla upp.”

En annan anledning till att inte blåsa på från dag ett är att Matsmart ännu inte har uppbyggda relationer med alla leverantörer som behövs för storskalig verksamhet.

Lagret har bolaget upphandlat av en tredje part och bara ett knappt tiotal egna anställda kommer att jobba där från starten.

Läs mer: Matsmart expanderar till Danmark – med nytt namn 

Lagret ligger ungefär 50 minuter utanför Berlin.

”Till en början kommer vi ha ungefär hälften så många varor som i Sverige, det vill säga omkring 400. Vi har fått hjälp via våra svenska leverantörer att knyta kontakter i Tyskland, liksom från Metro AG”, säger Karl Andersson.

Precis som i Sverige kommer leveranserna att ske med lokala tredjepartsaktörer, till exempel DHL.

Kommer det här betyda att svenska kunder kommer att kunna köpa fler tyska varor?

”Nej, det inte inte meningen. Mat är i grunden något lokalt som vi ser det. Att vi öppnar i Tyskland har att göra med att det är Europas största marknad.

Vad skulle det betyda att ”lyckas” i Tyskland?

”Väldigt mycket – då har vi verkligen bevisat att modellen fungerar – då kan vi på allvar tala om impact. Vi tror ju att Matsmart kan bli ett miljardbolag och hjälpa våra leverantörer på ett globalt plan. Så det långsiktiga målet är förstås att det här ska växa mycket mer.”

Hur mottagligt är Tyskland för ert impact-budskap?

”Mycket. Det är ett väldigt medvetet land precis som Sverige. Jag har inga hårda fakta i frågan, men det är vår uppfattning. Så vi har ingen annan strategi i Tyskland – vi vill vara språkröret för rörelsen att matsvinn är ett stort problem som kräver lösningar som kan ta sig an volymerna det handlar om.”

Tyskland efter påsk, hur snart kommer nästa marknad efter det?

”Det får vi se. Vi vill se hur det går i Tyskland först.”

Läs mer: Kinnevik: Så ska Mathem bli Netflix för livsmedel

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera