Annons

Klart: Gravid-appen Natural Cycles tar in 50 miljoner

Bonnier Growth Medias vd Ulrika Saxon med Natural Cycles grundare Raoul Scherwitzl och Elina Berglund.
Bonnier Growth Medias vd Ulrika Saxon med Natural Cycles grundare Raoul Scherwitzl och Elina Berglund. Foto: Jesper Frisk
Fertilitetsappen Natural Cycles tar in 50 miljoner kronor i en A-runda. Huvudinvesterare är Bonnier Growth Media. ”Produkten är genuint universell”, säger bolagets vd Ulrika Saxon.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I mars kunde Di Digital avslöja att Natural Cycles planerade att ta in 50 miljoner kronor i sin första stora finansieringsrunda.

Vi tycker om att planera

Sagt och gjort. Tre månader senare leder Bonnier Growth Media en investering om just det beloppet i fertilitetsappen.

”Vi tycker om att planera”, säger vd:n Raoul Scherwitzl, vars app genom att mäta användarens kroppstemperatur uppskattar när under månaden hon är som mest fertil.

Natural Cycles (NTL) ska använda pengarna till att expandera i Europa och USA och genomföra ytterligare studier för att belägga att produkten fungerar som den ska.

Bolaget nådde i fjol sitt försäljningsmål på 17 miljoner kronor, vilket Di Digital tidigare har rapporterat. Bolaget ser stor potential i sitt kundunderlag.

”Det finns mycket vi kan göra med datan”, säger medgrundaren Elina Berglund (NTL).

Foto:

Raoul Scherwitzl och Elina Berglund är gifta och har tillsammans grundat Natural Cycles. Foto: Jesper Frisk

”Vilka faktorer leder till vad? När vi tittar på det kan vi profilera en användare väldigt precist. Till exempel kan då personer som sannolikt kommer att ha svårt att bli gravida på egen hand få veta det tidigare, och på så sätt också kunna ta hjälp tidigare och därmed maximera sina chanser att få barn”, fortsätter hon.

Natural Cycles har i dag fler än 100 000 användare i uppåt 190 länder. Majoriteten finns i Sverige men även i USA och i Brasilien har fertilitetsappen gjort framsteg.

”Elina och Raoul har redan under Natural Cycles första år visat att det finns en betalningsvilja för produkten. Dessutom är den genuint universell”, säger Bonnier Growths vd Ulrika Saxon, som investerar tillsammans med Sunstone och E-ventures.

”Barnafödande går i många geografier upp i ålder, vilket rent biologiskt innebär att det ofta är svårare att bli gravid. Det finns många makrofaktorer som gör att detta är intressant”, säger Ulrika Saxon.

Natural Cycles har dock flera gånger stött på myndighetspatrull.

Läs mer: Gravid-appen Naturalcycles fälls för missvisande reklam

Mot slutet av 2015 vände sig både reklamombudsmannen och Läkemedelsverket mot att appen marknadsfördes som preventivmedel.

Det som spelar roll är huruvida det förbättrar folks liv

I april publicerade dock appens grundare tillsammans med andra forskare en studie som visade att Natural Cycles vid perfekt användning resulterar i 0,5 oplanerade graviditeter per hundra kvinnor och år, endast något högre än p-piller, vilket Dagens Nyheter rapporterade.

Nu planerar Natural Cycles att genomföra en studie där 2 000 kvinnor under ett år tar antingen p-piller eller använder sig av appen för att bevaka sin fertilitet.

”De ramverk som finns har skapats för andra typer av produkter. Nu kommer något lite annorlunda som inte riktigt passar perfekt. Det kräver anpassning från båda sidor”, säger Raoul Scherwitzl.

”Det som spelar roll är huruvida det förbättrar folks liv och huruvida man har genomfört studier för att bevisa att produkten fungerar som den ska”, säger han.


Läs även:

Foto:

Hon vill revolutionera läkemedelsbranschen med vårt DNA

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies