Hoppa till innehållet

Klart: Leovegas går till börsen – värt 3 miljarder

Mobilkasinot Leovegas går till börsen om två veckor. Värderingen hamnar omkring tre miljarder kronor, bekräftar grundarna för Di Digital. ”Vi är inte beroende av en ny hit”, säger Robin-Ramm Ericsson.

Leovegas grundare Gustaf Hagman och Robin Ramm-Ericsson behåller omkring 15 procent av bolaget.
Leovegas grundare Gustaf Hagman och Robin Ramm-Ericsson behåller omkring 15 procent av bolaget.Foto: Leovegas

Den 17 mars noteras spelbolaget Leovegas på Nasdaq First North. Kursspannet på 28–32 kronor ger ett noteringsvärde på 2,8–3,2 miljarder kronor.

Sju investerare – däribland AMF Fonder, Swedbank Robur, Handelsbanken och Carnegie – har åtagit sig att köpa aktier för sammanlagt 400 Mkr. Totalt säljer ägarna av en miljard kronor i aktier, eller cirka en tredjedel av bolaget.

”Vi startade för att bygga ett världsföretag. Då är en notering en positiv och naturlig hållplats på vägen”, säger Robin Ramm-Ericsson, en av två grundare, till Di Digital.

Han och medgrundaren Gustaf Hagman behåller omkring 15 procent av bolaget, vilket motsvarar andelar på omkring 450 Mkr. I samband med noteringen säljer de tillsammans av aktier för omkring 70 Mkr.

Läs mer: King-grundaren efter miljardbudet: ”Vi blir kvar i Stockholm”

Under förra året drog Leovegas in 83 miljoner euro i intäkter, eller 775 Mkr, mer än dubbelt så mycket som under 2014. Fjolårets rörelseresultatet uppgick till 0,5 miljoner euro, eller 4,7 Mkr, vilket motsvarar en vinstmarginal på 6 procent.

 

De senaste tre åren så har vi växt 13 gånger

 

”Vår marginal är direkt korrelerad till vår tillväxttakt. Under de senaste tre åren så har vi växt 13 gånger, under lönsamhet. Det ger en fingervisning om potentialen. Vi har även haft perioder med tvåsiffriga EBITA-marginaler”, säger Robin Ramm-Ericsson.

Leovegas grundades av Gustaf Hagman och Robin Ramm-Ericsson 2011 och beskriver sig själv som marknadsledare inom mobilkasino i Europa. I dag är amibitionen att växa sig starkare inom mobilspelssegment som rör underhållningsspel och inte bara kasino.

Målet för mobilkasinobolaget är att nå 2,8 miljarder kronor i årlig omsättning till 2018, säger Gustaf Hagman. Lönsamhetsmålet över samma period är 15 procent, alltså 420 miljoner kronor per år. 60 procent av bolagets kunder spelar i dag via mobilen.

”I likhet med King, Candy Crush och Minecraft är framgången att vi har lyckats skapa den främsta spelupplevelsen i mobilen. Det har att göra med hur man ser på vad mobilen spelar för roll i våra liv i dag”, säger Robin Ramm-Ericsson.

Läs mer: Candy-cashen öppnar för nya startups av King-avhoppare

Under fjärde kvartalet satte fler än 100 000 personer in pengar för att spela på Leovegas. Det mest populära spelet är Starburst. Grundarna poängterar dock att bolaget inte är beroende av en enstaka speltitel.

 

Vi gör inte alla spel själva, som att Netflix inte gör alla filmer

 

”Vi har de direkta kundrelationerna och jobbar med spelupplevelsen i sig. Men vi gör inte alla spelen själva, precis som att Netflix inte gör alla filmer själva. Vi har över 500 olika spel i mobilen i dag. Därmed är vi inte beroende av en ny hit”, säger Robin-Ramm Ericsson.

Norden är Leovegas allra största marknad och stod för 65 procent av intäkterna under fjärde kvartalet 2015.

”Vi vill bygga ett världsföretag. Vi startade i Norden, vilket var bra eftersom det är tacksamt för produktinnovationer inom mobilt. Det ser vi exempel på med många svenska bolag”, säger Robin-Ramm Ericsson.

Gustaf Hagman poängterar att börsnoteringen kan öppna för ytterligare marknader.

”Vi tittar kontinuerligt på att utvärdera nya marknader och nya möjligheter för Leovegas”, säger Gustaf Hagman.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera