Den 17 mars noteras spelbolaget Leovegas på Nasdaq First North. Kursspannet på 28–32 kronor ger ett noteringsvärde på 2,8–3,2 miljarder kronor.
Sju investerare – däribland AMF Fonder, Swedbank Robur, Handelsbanken och Carnegie – har åtagit sig att köpa aktier för sammanlagt 400 Mkr. Totalt säljer ägarna av en miljard kronor i aktier, eller cirka en tredjedel av bolaget.
”Vi startade för att bygga ett världsföretag. Då är en notering en positiv och naturlig hållplats på vägen”, säger Robin Ramm-Ericsson, en av två grundare, till Di Digital.
Han och medgrundaren Gustaf Hagman behåller omkring 15 procent av bolaget, vilket motsvarar andelar på omkring 450 Mkr. I samband med noteringen säljer de tillsammans av aktier för omkring 70 Mkr.
Läs mer: King-grundaren efter miljardbudet: ”Vi blir kvar i Stockholm”
Under förra året drog Leovegas in 83 miljoner euro i intäkter, eller 775 Mkr, mer än dubbelt så mycket som under 2014. Fjolårets rörelseresultatet uppgick till 0,5 miljoner euro, eller 4,7 Mkr, vilket motsvarar en vinstmarginal på 6 procent.
De senaste tre åren så har vi växt 13 gånger
”Vår marginal är direkt korrelerad till vår tillväxttakt. Under de senaste tre åren så har vi växt 13 gånger, under lönsamhet. Det ger en fingervisning om potentialen. Vi har även haft perioder med tvåsiffriga EBITA-marginaler”, säger Robin Ramm-Ericsson.
Leovegas grundades av Gustaf Hagman och Robin Ramm-Ericsson 2011 och beskriver sig själv som marknadsledare inom mobilkasino i Europa. I dag är amibitionen att växa sig starkare inom mobilspelssegment som rör underhållningsspel och inte bara kasino.
Målet för mobilkasinobolaget är att nå 2,8 miljarder kronor i årlig omsättning till 2018, säger Gustaf Hagman. Lönsamhetsmålet över samma period är 15 procent, alltså 420 miljoner kronor per år. 60 procent av bolagets kunder spelar i dag via mobilen.
”I likhet med King, Candy Crush och Minecraft är framgången att vi har lyckats skapa den främsta spelupplevelsen i mobilen. Det har att göra med hur man ser på vad mobilen spelar för roll i våra liv i dag”, säger Robin Ramm-Ericsson.
Läs mer: Candy-cashen öppnar för nya startups av King-avhoppare
Under fjärde kvartalet satte fler än 100 000 personer in pengar för att spela på Leovegas. Det mest populära spelet är Starburst. Grundarna poängterar dock att bolaget inte är beroende av en enstaka speltitel.
Vi gör inte alla spel själva, som att Netflix inte gör alla filmer
”Vi har de direkta kundrelationerna och jobbar med spelupplevelsen i sig. Men vi gör inte alla spelen själva, precis som att Netflix inte gör alla filmer själva. Vi har över 500 olika spel i mobilen i dag. Därmed är vi inte beroende av en ny hit”, säger Robin-Ramm Ericsson.
Norden är Leovegas allra största marknad och stod för 65 procent av intäkterna under fjärde kvartalet 2015.
”Vi vill bygga ett världsföretag. Vi startade i Norden, vilket var bra eftersom det är tacksamt för produktinnovationer inom mobilt. Det ser vi exempel på med många svenska bolag”, säger Robin-Ramm Ericsson.
Gustaf Hagman poängterar att börsnoteringen kan öppna för ytterligare marknader.
”Vi tittar kontinuerligt på att utvärdera nya marknader och nya möjligheter för Leovegas”, säger Gustaf Hagman.