Annons

Klockkungen Filip Tysander går in i Doktor.se

Till vänster: Filip Tysander. Till höger: Martin Lindman, vd och medgrundare Doktor.se.
Till vänster: Filip Tysander. Till höger: Martin Lindman, vd och medgrundare Doktor.se.
Doktor.se tog nyligen in nya investerare i en runda på 100 miljoner. Bland investerarna finns ett välkänt namn inom klockvärlden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I januari tog den digitala vårdgivaren Doktor.se in 100 miljoner kronor från flera investerare. Bland andra klev Bonnier Ventures för första gången in i en digital vårdaktör.

I samband med investeringen landade Doktor.se en värdering på 1 miljard kronor.

Läs mer: Doktor.se tar in 100 miljoner – värderas till över 1 miljard

Nu framkommer det att Filip Tysander, som grundade och äger klockimperiet Daniel Wellington, också gick in i bolaget.

Filip Tysander investerade 15 miljoner kronor genom sitt ägarbolag JFT Holdings. För det fick han 1,5 procent av Doktor.se.

Filip Tysander har tidigare investerat i Klarna, där han äger en mindre post värd 50 miljoner kronor. Säljare var då en av bolagets grundare, Niklas Adalberth.

Daniel Wellington grundades 2011 och entreprenörsresan tog snabbt fart. Under 2017 omsatte bolaget strax över 2,4 miljarder kronor, med drygt 900 miljoner kronor i vinst. Filip Tysander kunde det året ta ut 200 miljoner kronor i utdelning.

Enligt årsredovisningen för 2017 hade Daniel Wellington nio dotterbolag i olika delar av världen.

I samband med nyemissionen gick även Beijerinvest, O'Learys-ägaren Mikael Gottschlisch och medgrundaren av Evolution Gaming, Jens von Bahr, in i Doktor.se. 

Läs mer: Miljardvärderingar: Kända investerare öser in pengar i nätläkare 

Den digitala vårdgivaren tog in de 100 miljonerna för att kunna fortsätta bolagets tillväxtresa på den heta marknaden. 

Konkurrensen om de svenska patienterna som vill få vård genom digitala besök är hård och flera av bolagen är  aggressiva både i marknadsföring och tillväxtstrategi.

”Jag tycker det är glädjande att en person som har varit väldigt framgångsrik med att skapa en välkänd konsumentprodukt och ett varumärke som man förknippar med något positivt väljer att gå med oss. Det är kul att han ser potentialen i oss, det är smickrande”, säger Doktor.ses vd Martin Lindman.

Läs mer: Filip Tysander om klockmiljarderna: ”Jag har fingertoppskänsla”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies