Hoppa till innehållet

Klockkungens plånbok växer – 200 miljoner från Daniel Wellington

Filip Tysanders klockgigant Daniel Wellington fortsätter växa och ökar omsättningen, men vinsten minskar i takt med att bolaget tar sig till fler länder.

Filip Tysander, grundare och vd för Daniel Wellington.
Filip Tysander, grundare och vd för Daniel Wellington.Foto: Jack Mikrut (Di)

Klocksuccén Daniel Wellington fortsätter att ånga på med ännu en omsättning i miljardklassen och medföljande vinst. Under 2017 omsatte bolaget strax över 2,4 miljarder kronor, en ökning med 17 procent jämfört med 2016 års nästan 2,1 miljarder.

Trots att omsättningen ökar så minskar resultatet. Efter finansiella poster landar man på 901 Mkr jämfört med nästan 962 Mkr under 2016. Vinsten efter skatt hamnar på strax över 702 Mkr, en minskning med 47 Mkr jämfört med 2016. 

Läs mer: Daniel Wellington ökar miljardomsättningen 

Tillsammans med moderbolaget JFT Holding, som äger samtliga koncernbolag inom Daniel Wellington, delar man ut 200 Mkr, säkerligen ett välkommet tillskott i grundaren och ägaren Filip Tysanders plånbok.

En anledning till den minskade vinsten för Daniel Wellington är enligt bolaget att man satsat på att flera lokala dotterbolag i olika delar av världen ska ha en stor tillväxt, något som alltså kostat bolaget. Man har dessutom gått från 345 anställda 2016 till 545 under 2017.

Enligt företagens årsredovisningar, som Di Digital tagit del av, är strategin nu att Daniel Wellington ska minska antalet distributörer och i stället sälja sina klockor i egna butiker och via e-handel. Då behövs de lokala dotterbolagen, heter det.

Bland annat har man startat filialer i Tyskland, Österrike, Indien och Dubai. Totalt har man nu nio dotterbolag i olika delar av världen. 

Di Digital har sökt Daniel Wellington för en kommentar, men bolaget vill inte ställa upp på en intervju.

Läs mer: Efter nederlaget mot Ur & Penn i domstol – Daniel Wellington kräver upprättelse 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera