Annons

Klockmiljardären Filip Tysander investerar i broderns teknikföretag

Till vänster: Brinks tre grundare Marcus Ljungberg, Kristian Tysander och Patrik Antonsson. Till höger: delägaren Filip Tysander.
Till vänster: Brinks tre grundare Marcus Ljungberg, Kristian Tysander och Patrik Antonsson. Till höger: delägaren Filip Tysander. Foto: Press och Jack Mikrut (Di).
Kristian Tysander vill med sin teknikplattform Brink bli e-handlarnas bästa vän. ”Vi kan lösa problemet med krascher och driftstopp”, säger han. Med på tåget som delägare är den yngre brodern Filip Tysander, som grundat klocksuccén Daniel Wellington.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under 2018 lämnade Kristian Tysander rollen som teknik- och it-chef på den svenska e-handelssuccén Daniel Wellington. Klocktillverkaren grundades av hans yngre bror Filip Tysander, som fortfarande är ensam ägare av miljardföretaget.

Han gick då vidare till att grunda teknikföretaget Brink – tillsammans med Patrik Antonsson och Marcus Ljungberg – som efter ett par års utveckling nu ska lansera sin produkt på den kommersiella marknaden. 

Brink levererar en e-handelsplattform som ska hjälpa nätbutiker att förbättra sin tekniska stabilitet. Den används i kombination med andra mjukvaror och kan kontinuerligt anpassas efter kundens önskemål.

”Många andra leverantörer har över tio år på nacken, vilket gör att butikerna drabbas av problem med prestanda och långsamhet. Vi kan lösa problemet med krascher och driftstopp. Brink sätts in som en komponent i e-handlarens system, vilket helt enkelt sprider ut och minskar deras affärsrisker”, säger Kristian Tysander.

På Daniel Wellington drev Kristian Tysander ett helt eget dotterbolag inom koncernen, som arbetade med att lösa just detta problem.

”De allra kraftigaste reaktionerna såg vi när Daniel Wellington körde kampanjer i Asien, till exempel i Kina och Taiwan. Trycket från besökarna kunde nå enormt höga nivåer bara 30-45 sekunder efter att en viss influencer la ut en post. De traditionella systemen klarade inte av att hantera den kampanjdrivna försäljningen”, säger han.

Brinks produkt är inte kopplad till enskilda servrar på en specifik geografisk plats, utan flyter ovanpå de stora molnleverantörernas infrastruktur. Upplägget beskriver Kristian Tysander som en konkurrensfördel, eftersom det minskar svarstiderna kraftigt.

Enligt Kristian Tysander vill Brink främst locka större och snabbväxande bolag med globala ambitioner till kundlistan, det vill säga företag som inte är helt olika Daniel Wellington. De första kunderna ska komma igång under hösten och Brink ska ta betalt från e-handlarna genom en avgift vid varje transaktion, precis som Klarna eller kortleverantörerna gör i dag.

För att nå sina mål har företaget nyligen tagit in 1 miljon dollar, motsvarande cirka 8,7 miljoner kronor, i en första extern kapitalrunda.

”Pengarna ska främst användas till att rekrytera fler utvecklare. I dag är vi fem anställda på bolaget, men siktar på att fördubbla personalstyrkan. Vi ska också hitta samarbeten runt om i Europa och internationalisera bolaget redan från start, med fokus på stora marknader som Frankrike, Tyskland och Storbritannien”, säger Kristian Tysander.

Investerare är riskkapitalbolaget Wellstreet samt Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander. 

Filip Tysander har blivit känd som en tillbakadragen entreprenör som i princip aldrig uttalat sig offentligt om sina framgångar. Men i en skriftlig kommentar om investeringen i sin äldre brors företag uppger klockmiljardären:

”Vårens händelseutveckling har fört med sig att omställningen till digitala försäljningskanaler har accelererat kraftigt och jag tror att en sådan här produkt ligger väldigt rätt i tiden. Jag ser Brink som en långsiktig investering och det ska bli spännande att följa – resan har bara börjat.”

Läs mer: Bankerna nobbas – grundaren rycker in och räddar framgångssagan Daniel Wellington 

Daniel Wellington omsatte 2,64 miljarder kronor under fjolåret och har allt sedan starten 2011 varit en lönsam tillväxtraket. Däremot blev 2019 företagets första förlustår någonsin när resultatet summerades till minus 198 Mkr.

”Det är så klart fantastiskt att ha en lillebror som är så pass framgångsrik och duktig på det han gör. Jag är givetvis tacksam att han tog med mig på resan med Daniel Wellington – och hoppas kunna ge någonting tillbaka nu när han investerat i Brink”, säger Kristian Tysander.

Vilka är dina egna stora lärdomar från tiden på Daniel Wellington?

”Att detaljer är av oerhört stor vikt om man vill bygga ett digitalt bolag med global räckvidd. Det går aldrig att luta sig tillbaka och tro att någon annan ska lösa problemen, utan det gäller att vara på tårna. Många underskattar nog komplexiteten i Daniel Wellingtons operationella verksamhet. Det märktes även på nyanställda som ibland fick ögon stora som brunnslock när de började på företaget och fick se det tekniska maskineriet bakom”, säger han.

Sedan avhoppet från Daniel Wellington har han även varit med och drivit e-handelsbutiken Anthony Edward, som säljer läderväskor. Men det företaget ser förmodligen inte ut att bli en ny världssuccé, 2019 landade omsättningen på 660 000 kronor och förlusten summerades till 1,6 Mkr.

”Det är en liten verksamhet som jag startade tillsammans med en barndomsvän. Jag är inte operativ i bolaget, utan främst med som finansiär. Den lever fortfarande och vi lyckades i fjol i princip behålla vår omsättning samtidigt som förlusten minskar”, säger Kristian Tysander.

Läs mer: Storebror Tysander klonar klockkungen

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer