Hoppa till innehållet

Klockmiljardären Filip Tysander tar Bianca Ingrossos smink till Kina

Bianca Ingrossos sminkmärke Caia värderades nyligen till 400 miljoner kronor. Nu tar bolaget steget till Asien och tar hjälp av någon som tidigare lyckats i Kina – klockmiljardären Filip Tysander.

Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander och Caias medgrundare Bianca Ingrosso.
Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander och Caias medgrundare Bianca Ingrosso.Foto: Jack Mikrut, Oskar Omne.

Bianca Ingrosso är en av Sveriges största influerare med över 1,1 miljoner följare på Instagram och och omkring 350 000 prenumeranter på Youtube. Hon medverkar även i tv-serien ”Wahlgrens Värld” tillsammans med sin mamma Pernilla Wahlgren.

För snart två år sedan lanserade hon sitt sminkmärke Caia tillsammans med sin manager Vanessa Lindblad och industriveteranerna Mikael Snabb och Jesper Matsch. Produkterna säljs enbart direkt till konsumenter via bolagets hemsida och marknadsförs i sociala medier.

Caia har sålt drygt 600 000 produkter sedan starten och omsatte 55 miljoner kronor 2019, med en vinst på 5,5 Mkr. 

I juli blev riskkapitalbolaget Verdane, med fokus på e-handelsinvesteringar, majoritetsägare i Caia. Affären ska ha värderat bolaget till 400 miljoner kronor, enligt Di Digitals uppgifter.

Sminkbolaget har i dag kunder i Sverige, Norge, Finland, Tyskland och USA. Nu tar Caia steget mot Asien. 

”Planen har sedan start varit att göra varumärket internationellt och Asien är en spännande del i den utvecklingen”, säger Bianca Ingrosso i ett uttalande.

”Jag är väldigt glad över att göra detta med våra affärspartners i Hongkong och tillsammans med olika influerare från Asien”, fortsätter hon.

Det svenska klockimperiet Daniel Wellington har tidigare rönt stora framgångar i Kina, med hjälp av marknadsföring genom influencers. 

Sminkmärket får nu hjälp av Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander. Han blir delägare i ett nytt joint venture, eller samriskbolag, som Caia startar i Asien. Även Bim Norman med bakgrund på Daniel Wellington tar en ägarpost i det nya bolaget.

Caia kommer även i Asien sälja direkt till konsumenter och den nya plattformen kommer att finnas tillgänglig på kantonesiska och engelska. 

”Det är ett stort steg för Caia och jag känner mig väldigt trygg med vårt team i Asien. Jag kunde inte önska mig bättre samarbetspartner”, säger Bianca Ingrosso.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera