Bianca Ingrosso är en av Sveriges största influerare med över 1,1 miljoner följare på Instagram och och omkring 350 000 prenumeranter på Youtube. Hon medverkar även i tv-serien ”Wahlgrens Värld” tillsammans med sin mamma Pernilla Wahlgren.
För snart två år sedan lanserade hon sitt sminkmärke Caia tillsammans med sin manager Vanessa Lindblad och industriveteranerna Mikael Snabb och Jesper Matsch. Produkterna säljs enbart direkt till konsumenter via bolagets hemsida och marknadsförs i sociala medier.
Caia har sålt drygt 600 000 produkter sedan starten och omsatte 55 miljoner kronor 2019, med en vinst på 5,5 Mkr.
I juli blev riskkapitalbolaget Verdane, med fokus på e-handelsinvesteringar, majoritetsägare i Caia. Affären ska ha värderat bolaget till 400 miljoner kronor, enligt Di Digitals uppgifter.
Sminkbolaget har i dag kunder i Sverige, Norge, Finland, Tyskland och USA. Nu tar Caia steget mot Asien.
”Planen har sedan start varit att göra varumärket internationellt och Asien är en spännande del i den utvecklingen”, säger Bianca Ingrosso i ett uttalande.
”Jag är väldigt glad över att göra detta med våra affärspartners i Hongkong och tillsammans med olika influerare från Asien”, fortsätter hon.
Det svenska klockimperiet Daniel Wellington har tidigare rönt stora framgångar i Kina, med hjälp av marknadsföring genom influencers.
Sminkmärket får nu hjälp av Daniel Wellingtons grundare Filip Tysander. Han blir delägare i ett nytt joint venture, eller samriskbolag, som Caia startar i Asien. Även Bim Norman med bakgrund på Daniel Wellington tar en ägarpost i det nya bolaget.
Caia kommer även i Asien sälja direkt till konsumenter och den nya plattformen kommer att finnas tillgänglig på kantonesiska och engelska.
”Det är ett stort steg för Caia och jag känner mig väldigt trygg med vårt team i Asien. Jag kunde inte önska mig bättre samarbetspartner”, säger Bianca Ingrosso.