Hoppa till innehållet

Kobalt Capital stänger ny miljardfond – ska investera i musikrättigheter

Kobalt Capital, ett dotterbolag till svenskgrundade Kobalt Music, har stängt sin andra fond på 600 miljoner dollar, motsvarande 5 miljarder kronor. Pengarna ska investeras i musikrättigheter. 

Willard Ahdritz, vd och grundare av Kobalt.
Willard Ahdritz, vd och grundare av Kobalt.Foto: Kobalt Music.

Music-techbolaget Kobalt Music grundades 2000 av svensken Willard Ahdritz. Något förenklat står bolaget mellan streamingjättar som Spotify och artisterna i värdekedjan. Affärsidén är att med hjälp av Kobalts teknikplattform se till att musiker får betalt för sin musik när den spelas i olika digitala kanaler. 

Bolaget är ett av de högst värderade svenskgrundade techbolagen och i ägarkretsen finns bland annat Balderton Capital, Google Ventures, Max Martin och Paul McCartney. 

Läs mer: Möt Kobalt – musikvärldens digitala revoltör

Dotterbolaget Kobalt Capital grundades 2011 och är en investeringsrådgivare med fokus på musikrättigheter.

På måndagen meddelade Kobalt Capital att man stängt sin andra fond på totalt 5 miljarder kronor från den brittiska pensionsfonden Railpen och andra institutionella investerare. Kobalt Capitals första fond lanserades 2011 och har investerat omkring 3 miljarder kronor i musikrättigheter. 

"Under sex år med den första fonden har vi gjort drygt 100 investeringar och levererat attraktiv avkastning till våra investerare. Med stöd av framstående institutionella investerare stödjer det vår strategi och utsikterna för en robust musikindustri på uppgång", säger Johan Ahlström, vd för Kobalt Capital, i en kommentar. 

Läs mer: Popstjärnornas favorit Kobalt närmar sig unicorn-status

Kobalt Capital startades som ett sätt att ge rättighetsinnehavare möjligheten att sälja delar av sin katalog utan att skapa intressekonflikter för Kobalt. 

”Kobalts syn har från första dagen varit att vi inte äger rättigheter eftersom det skapar intressekonflikter med våra klienter”, säger Willard Ahdritz, grundare och vd för Kobalt, i ett pressmeddelande. 

"När våra klienter vill kapitalisera på det ökade värdet, som Kobalt har skapat, ger den här fonden med institutionella investerare dem möjligheten att sälja sina rättigheter och stanna kvar hos Kobalt. Det har varit en väldigt framgångsrik modell", fortsätter han. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera