Hoppa till innehållet

Kodiak Rating tar in miljoner – expanderar i Europa

Tech-startupen Kodiak Rating har tagit in 12 miljoner i sin första investeringsrunda. Pengarna ska framför allt gå till en etablering i Europa och först ut är Norge och Finland.

Kodiak Ratings grundare och vd Malin Schmidt.
Kodiak Ratings grundare och vd Malin Schmidt.

"Jag blev entreprenör ganska sent men tycker bara att det är en fördel - jag har erfarenhet av att bygga och skala professionella bolag från olika kontexter", säger Malin Schmidt, bolagets grundare och vd.

Hon har bland annat en lång bakgrund inom norska certifieringsorganet DNV GL. Men de senaste åren har hon satsat på sitt entreprenörskap och grundade Kodiak Rating 2016.

Bolaget har utvecklat en digital plattform som ska hjälpa företag att välja rätt leverantörer baserat på nyckeltal och affärskritiska mål.

Läs mer: Sophia Bendz om hur riskkapitalet fördelas: ”Deprimerande – måste ändras” 

Nu har den första stora investeringen plockats in. De 12 miljonerna kommer från Stefan Bengtssons Race Craft Holding, Almi Invests tidigare fondchef Johan Crona och den redan befintliga ägaren Anders Eriksson. 

Tanken är att pengarna ska ge Kodiak Rating en skjuts ut på den europeiska marknaden. I Norge och Finland är lanseringsprocessen redan igång.

”Till exempel jobbar vi med Höganäs hela globala inköpsorganisation och Perstorp som finns på åtta olika sajter runt om i världen. Vi är redan på väg ut med hjälp av våra kunder”, säger Malin Schmidt.

Förutom en expansion i Europa ska miljonerna säkra tillväxten på hemmaplan. Personalstyrkan på sju personer ska dubbleras innan året är slut och fokus kommer att ligga på att utöka säljkapaciteten, dit fem personer ska rekryteras. 

"De flesta av våra konkurrenter finns i USA. Därför är det intressant att etablera oss starkt i norra Europa", säger Malin Schmidt.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera