Hoppa till innehållet

Från svala till stekheta – Kognity vinner Startup Tour 2018

De kom, de pitchade, de segrade. Kognity vinner Di Startup Tour 2018. ”Vi sålde inte till en enda skola första året” säger Karin Bjerde på bolaget som tre år senare säljer intelligenta läroböcker till 90 länder.

Karin Bjerde från Kognity, som vinner Di Digital Startup Tour 2018, och Di Digitals reporter Mimi Billing.
Karin Bjerde från Kognity, som vinner Di Digital Startup Tour 2018, och Di Digitals reporter Mimi Billing.Foto: Amanda Lindgren
Foto: Amanda Lindgren

”Nu börjar folk få upp ögonen för vad edtech är på riktigt. Vi kommer göra avtryck både i Sverige och globalt.”

Det säger Karin Bjerde på Kognity, som står som segrare av Di Digital Startup Tour 2018 efter att ha vunnit riskkapitaljuryns och publikens gunst under onsdagskvällen på Hamburger Börs i Stockholm.

Förutom äran kammar Kognity även hem 1 miljon kronor i annonspengar från Bonnier News.

”Jag är jättestolt över att vi kan bidra till att rikta rampljuset mot edtech, för jag tycker inte att det finns någon viktigare sektor”, säger hon efter vinsten.

Stockholmsbolaget Kognity, som grundades 2014 och bland annat har tagit emot riskkapital från Norrsken, utvecklar intelligenta läroböcker som kan användas på mobiler, Ipads och datorer. De kombinerar interaktivt material med videoklipp, animeringar och 3d-grafer.

Dessutom bygger bolaget en molnbaserad plattform där elever och lärare kan ge feedback på innehållet – så att Kognity snabbt kan rulla ut uppdateringar. Plattformen kan även automatiskt rätta prov och elever kan tävla i kunskap med varandra på den.

I dag används produkten av skolor i 90 länder, berättar Karin Bjerde. 

Men när Kognity försökte sälja en pilotprodukt för några år sedan var marknadens intresse svalt.

”Vi sålde inte till en enda skola första året. För vi hade inte själva riktigt förstått vilket problem vi faktiskt löste och hur det passade in i ekosystemet”, säger Karin Bjerde.

Teamet gick tillbaka till ritbordet och uppdaterade produkten och ändrade sin marknadsstrategi.

”Sedan dess har det exploderat. Det var ett extremt nyttigt år för oss. Det visar vikten av att grundarna är ute på fältet i början och att man har ett stöttande team runt sig”, säger hon.

Ytterligare en viktig lärdom från det första året är att på djupet förstå sin bransch: 

”Vissa branscher kan revolutioneras, andra måste evolutioneras. Utbildning är en sådan bransch som man långsamt och stadigt kan förbättra. Det kommer inte att komma en 'killer app' i morgon som disruptar den.” 

Varför inte?

”Det är för många inblandade för att den på kort tid ska kunna revolutioneras. Allt måste vara läroplansanpassat, det finns föräldrar som är engagerade och olika skolor har olika antagningskrav.”

En glad Karin Bjerde från Kognity står som vinnare av Di Digital Startup Tour 2018. Foto: Amanda Lindgren
En glad Karin Bjerde från Kognity står som vinnare av Di Digital Startup Tour 2018. Foto: Amanda LindgrenFoto: Amanda Lindgren

Under räkenskapsåret som tog slut i september 2017 omsatte Kognity 20 miljoner kronor. Det senaste räkenskapsårets siffror är inte offentliggjorda ännu, men Karin Bjerde berättar för Di Digital att tillväxten blir ”omkring 100 procent.”

Under sin pitch beskrev Karin Bjerde läroböckerna som Kognitys 'trojanska häst' som tar dem in i klassrummet. Väl där inne finns det mycket att göra för att digitalisera utbildningen.

”Vi tycker att vår produkt är fantastisk redan nu men den är bara 2 procent av vad vi vill göra långsiktigt. Vårt problem just nu är vad vi ska prioritera”, säger hon.

Just nu lägger bolaget mycket fokus på rekrytering.

”Vi har ett globalt problem att lösa och därför behöver vi ett globalt team. Vi vill expandera kulturen på Stockholmskontoret för det är den hemliga ingrediensen”, säger Karin Bjerde.

Vad händer härnäst för Kognity?

”Nästa kalenderår får vi förhoppningsvis riktigt fäste i England. Vi vill också använda samhällets nyfunna nyfikenhet kring edtech för att visa att det går att skapa verklig förändring och samtidigt leverera finansiellt.”

Men först ska det intelligenta läroboksbolaget fira segern i Di Digital Startup Tour 2018.

”Jag tillägnar vinsten till alla som jobbar hårt varje dag men som inte stod på scenen. Jag kan tänka mig att vi kommer att ha en intern prisceremoni på Kognity”, säger hon.

På scen under kvällen intervjuades även journalisten och författaren Sofi Fahrman, som på senare tid även blivit digital entreprenör och bland annat dragit igång appen Left or Right som sålts till riskkapitalbolaget Wellstreet.

Influencern Sofi Fahrman var en av gästerna på finalen av Di Startup Tour. Foto: Amanda Lindgren
Influencern Sofi Fahrman var en av gästerna på finalen av Di Startup Tour. Foto: Amanda LindgrenFoto: Amanda Lindgren

Hon var influencer innan ordet fanns och berättade att hon ”absolut såg paralleller” mellan journalistik och entreprenörskap:

”Man ska fånga trender, hitta en idé, rubriksätta den och förpacka den så att folk gillar det man gör.”

Även Axis-grundaren Martin Gren intervjuades. Trots att hans säkerhetskamerabolag gjort en fantastisk resa på börsen uttryckte han skepsis kring att ta sin startup dit:

”Jag tycker man ska undvika börsen. Om du är ett startupbolag som bränner pengar är börsen en möjlighet. Men det är sällan den typen av bolag slutar lyckligt. Satsa på en lönsam affärsidé och tjäna pengar på dina kunder istället”, sade han.

Se videointervjuerna i sin helhet här.


De tävlande bolagen under kvällen, utöver Kognity, var:

Mimbly (NTL)  - vinnare Female Founders
Läs mer:
Mimbly kammade hem pitchsegern under Female Founders 

Medituner (NTL) - vinnare Health Tech Pitch Day
Läs mer:
Läkaren vann pitchtävlingen: ”Jag har byggt verktyget så att jag kan spara tid” 

Exeri (NTL) - vinnare deltävlingen i Luleå
Läs mer:
Strömavbrottens fiende kammar hem segern i Luleå 

Skira (NTL) - vinnare deltävlingen Linköping
Läs mer:
Hennes digitala spannmålsbörs vinner i Linköping: ”Jag har harvat och plöjt” 

Swedish Algae Factory (NTL) - vinnare deltävlingen Göteborg)
Läs mer:
Hennes "konstgjorda algblomning" vinner på västkusten 

Flow Neuroscience (NTL) - vinnare deltävlingen Malmö
Läs mer:
Antidepp-hjälm för hemmabruk segrar i Malmö: ”Vi vill bli granskade” 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera