”Nu börjar folk få upp ögonen för vad edtech är på riktigt. Vi kommer göra avtryck både i Sverige och globalt.”
Det säger Karin Bjerde på Kognity, som står som segrare av Di Digital Startup Tour 2018 efter att ha vunnit riskkapitaljuryns och publikens gunst under onsdagskvällen på Hamburger Börs i Stockholm.
Förutom äran kammar Kognity även hem 1 miljon kronor i annonspengar från Bonnier News.
”Jag är jättestolt över att vi kan bidra till att rikta rampljuset mot edtech, för jag tycker inte att det finns någon viktigare sektor”, säger hon efter vinsten.
Stockholmsbolaget Kognity, som grundades 2014 och bland annat har tagit emot riskkapital från Norrsken, utvecklar intelligenta läroböcker som kan användas på mobiler, Ipads och datorer. De kombinerar interaktivt material med videoklipp, animeringar och 3d-grafer.
Dessutom bygger bolaget en molnbaserad plattform där elever och lärare kan ge feedback på innehållet – så att Kognity snabbt kan rulla ut uppdateringar. Plattformen kan även automatiskt rätta prov och elever kan tävla i kunskap med varandra på den.
I dag används produkten av skolor i 90 länder, berättar Karin Bjerde.
Men när Kognity försökte sälja en pilotprodukt för några år sedan var marknadens intresse svalt.
”Vi sålde inte till en enda skola första året. För vi hade inte själva riktigt förstått vilket problem vi faktiskt löste och hur det passade in i ekosystemet”, säger Karin Bjerde.
Teamet gick tillbaka till ritbordet och uppdaterade produkten och ändrade sin marknadsstrategi.
”Sedan dess har det exploderat. Det var ett extremt nyttigt år för oss. Det visar vikten av att grundarna är ute på fältet i början och att man har ett stöttande team runt sig”, säger hon.
Ytterligare en viktig lärdom från det första året är att på djupet förstå sin bransch:
”Vissa branscher kan revolutioneras, andra måste evolutioneras. Utbildning är en sådan bransch som man långsamt och stadigt kan förbättra. Det kommer inte att komma en 'killer app' i morgon som disruptar den.”
Varför inte?
”Det är för många inblandade för att den på kort tid ska kunna revolutioneras. Allt måste vara läroplansanpassat, det finns föräldrar som är engagerade och olika skolor har olika antagningskrav.”
Under räkenskapsåret som tog slut i september 2017 omsatte Kognity 20 miljoner kronor. Det senaste räkenskapsårets siffror är inte offentliggjorda ännu, men Karin Bjerde berättar för Di Digital att tillväxten blir ”omkring 100 procent.”
Under sin pitch beskrev Karin Bjerde läroböckerna som Kognitys 'trojanska häst' som tar dem in i klassrummet. Väl där inne finns det mycket att göra för att digitalisera utbildningen.
”Vi tycker att vår produkt är fantastisk redan nu men den är bara 2 procent av vad vi vill göra långsiktigt. Vårt problem just nu är vad vi ska prioritera”, säger hon.
Just nu lägger bolaget mycket fokus på rekrytering.
”Vi har ett globalt problem att lösa och därför behöver vi ett globalt team. Vi vill expandera kulturen på Stockholmskontoret för det är den hemliga ingrediensen”, säger Karin Bjerde.
Vad händer härnäst för Kognity?
”Nästa kalenderår får vi förhoppningsvis riktigt fäste i England. Vi vill också använda samhällets nyfunna nyfikenhet kring edtech för att visa att det går att skapa verklig förändring och samtidigt leverera finansiellt.”
Men först ska det intelligenta läroboksbolaget fira segern i Di Digital Startup Tour 2018.
”Jag tillägnar vinsten till alla som jobbar hårt varje dag men som inte stod på scenen. Jag kan tänka mig att vi kommer att ha en intern prisceremoni på Kognity”, säger hon.
På scen under kvällen intervjuades även journalisten och författaren Sofi Fahrman, som på senare tid även blivit digital entreprenör och bland annat dragit igång appen Left or Right som sålts till riskkapitalbolaget Wellstreet.
Hon var influencer innan ordet fanns och berättade att hon ”absolut såg paralleller” mellan journalistik och entreprenörskap:
”Man ska fånga trender, hitta en idé, rubriksätta den och förpacka den så att folk gillar det man gör.”
Även Axis-grundaren Martin Gren intervjuades. Trots att hans säkerhetskamerabolag gjort en fantastisk resa på börsen uttryckte han skepsis kring att ta sin startup dit:
”Jag tycker man ska undvika börsen. Om du är ett startupbolag som bränner pengar är börsen en möjlighet. Men det är sällan den typen av bolag slutar lyckligt. Satsa på en lönsam affärsidé och tjäna pengar på dina kunder istället”, sade han.
Se videointervjuerna i sin helhet här.
De tävlande bolagen under kvällen, utöver Kognity, var:
Mimbly (NTL) - vinnare Female Founders
Läs mer: Mimbly kammade hem pitchsegern under Female Founders
Medituner (NTL) - vinnare Health Tech Pitch Day
Läs mer: Läkaren vann pitchtävlingen: ”Jag har byggt verktyget så att jag kan spara tid”
Exeri (NTL) - vinnare deltävlingen i Luleå
Läs mer: Strömavbrottens fiende kammar hem segern i Luleå
Skira (NTL) - vinnare deltävlingen Linköping
Läs mer: Hennes digitala spannmålsbörs vinner i Linköping: ”Jag har harvat och plöjt”
Swedish Algae Factory (NTL) - vinnare deltävlingen Göteborg)
Läs mer: Hennes "konstgjorda algblomning" vinner på västkusten
Flow Neuroscience (NTL) - vinnare deltävlingen Malmö
Läs mer: Antidepp-hjälm för hemmabruk segrar i Malmö: ”Vi vill bli granskade”