Annons

Kom hit som flykting – skapar jobb åt tusentals ungdomar

Techbuddys grundare och vd Tahero Nori.
Techbuddys grundare och vd Tahero Nori. Foto: Evelina Carborn
Tahero Nori kom själv till Sverige som flykting. Nu vill hans snabbväxande Techbuddy se till att mängder av ungdomar får enkla jobb. ”Vi vill hjälpa unga att komma in på arbetsmarknaden”, säger grundaren Tahero Nori.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Techbuddy beskrivs ofta som ett ”Uber för techsupport”. Bolaget kopplar samman frilansande tekniker med privatpersoner och småföretagare som behöver hjälp. Teknikerna utbildas kontinuerligt och agerar även ambassadörer åt 25 partners som Telia, Tele2, Media Markt, IP Only och A3.

”Våra buddies hjälper med allt från datavirus till att installera eller synka routers, kabel-tv och uppkopplade högtalare. De hjälper även till med vår internutbildning i appen. Trygghet och tillit är viktiga värderingar för oss”, säger bolagets grundare och vd Tahero Nori.

Techbuddy lanserade sin tjänst i Sverige 2016. Redan följande år gick bolaget in in Spanien, ett land som Tahero Nori ser som en port till Latinamerika. För några månader sedan lanserades tjänsten i Israel, som blir första steget in i Mellanöstern. 

”I år ska vi även lansera i Tyskland och Italien”, säger grundaren.

Läs mer: Techbuddy utökar samarbetet med Telia

Bolaget har vuxit i en hissnande takt. I dag är 1 200 tekniker anslutna till tjänsten. Under 2018 fyrfaldigades omsättningen till cirka 14 miljoner kronor. I år spår vd:n en omsättning på 60 Mkr.

Folk tror att robotarna ska ta över, men det tror vi inte alls.

Kring en femtedel av denna summa spås komma från försäljning av hårdvara med koppling till bolagets partners. Sedan årsskiftet har teknikerna börjat ta med sig kablar, routrar, antivirusprogram, Google Chromecast-donglar, Apple TV-boxar, med mera i en ryggsäck för att erbjuda dem som behöver uppgradera eller byta ut sin hårdvara.

Tahero Nori kallar det ”retail 3.0”, där Techbuddy sammanför butikskedjor med konsumentens hem. Han menar att folk är trötta på att köpa fel saker på nätet och behöva ringa till ett callcenter när de får problem. 

”Vi erbjuder produkter som underlättar när man ska åtgärda problem. Om kunden har dålig uppkoppling, och deras befintliga hårdvara inte räcker till, så kan vi hjälpa till. I framtiden ska vi även förmedla köp i samarbete med våra partners”, säger han.

Ambitionerna är skyhöga. Inom 4-5 år vill Tahero Nori ha 60 000 ”buddies” i nätverket.

”Vårt mål är att bli Europas svar på amerikanska Geek Squad. Men de ägs av kedjan Bestbuy, vill vi fortsätta vara självständiga”, säger han.

Inom 4-5 år vill Tahero Nori ha 60 000 ”buddies” i nätverket.

Han är stolt över sitt bolags snabba tillväxt. Men för honom handlar Techbuddy om så mycket mer än pengar.

”Vi vill vara med och lösa ett samhällsproblem. Vi vill förena digitala outsiders med digitala talanger, ofta unga som behöver ett jobb. Och vi vill göra hemelektronik mer hållbart”, säger den 31-åriga grundaren.

Läs mer: Techbuddy femdubblar försäljningen

Tahero Nori och gänget på Techbuddys huvudkontor.
Tahero Nori och gänget på Techbuddys huvudkontor. Foto: Evelina Carborn

 

Tahero Nori vet hur det känns att vara en outsider. Han kom själv till Sverige som 13-årig flyktig från Mellanöstern och bodde till en början på ett asylboende i Hallstahammar. Han hade då ägnat många år åt att flytta från land till land med föräldrarna och sina två yngre systrar.

”Vi bodde i Turkiet, Grekland, Italien. Vi fixade pass, smugglades vidare. Vi har sovit i parker, gömt oss under lastbilar, allt du kan tänka dig”, säger han. 

Minnena från barndomen är något han fortfarande bearbetar. Nyligen var han i Aten och besökte en del platser han vistades på som ung. Men motgångarna har gett honom kraft. Han pratar i dag sex språk. Och han har bestämt sig för att göra något stort av sin nedärvda fallenhet för entreprenörskap, prylar och teknik. 

”Mina morbröder i Iran jobbade med att importera tekniska prylar, sälja och reparera. Det finns ett ord på persiska 'kaseb'”, det betyder entreprenör, men det är inte lika fint kanske”, säger Tahero Nori och skrattar.

Nästa runda landar nog på 100 miljoner kronor.

Vid sidan av sitt iranska ”knalle”-arv har Tahero Nori även fostrats av sina år på Media Markt, där han började jobba efter gymnasiet. Den första tiden på den tyska hemelektronikkedjans 5 000 kvadratmeter stora butik i Västerås var nästan magisk.

”Jag kunde inte fatta hur någon vågade satsa så stort”, säger han. 

Genombrottet kom när han 20 år gammal, som enda svensk, fick bli Media Markt-trainee med inriktning på internationell retail management. Han flyttade till Tyskland, lärde sig kedjans alla delar, besökte ofta Kina och steg snabbt i graderna. 

När han flyttade hem till Sverige blev han innovationschef på Media Markt med fokus på nya tekniktrender. 

”Tanken var att ta in den typen av hårdvarubolag som man kan se på crowdfundingsajter som Kickstarter”, säger Tahero Nori.

När han lämnade Media Markt var det med målet att göra något hållbart inom marknaden för hemelektronik. Han hade tankar om att skapa nätverk för second hand-handel.

”Jag var väl lite naiv, men vi gjorde om affärsidén och landade i det vi gör i dag. Men vi har fortfarande ett fokus på hällbarhet”, säger han och lämnar över en powerbank (externt batteri) av återanvänt material. 

Läs mer: Techbuddy gasar med 20 miljoner från Inbox Capital

Sedan starten har Techbuddy tagit in cirka 30 Mkr i riskkapital från bland andra affärsängeln och Ownit-grundaren Stefan Tengvall, samt riskkapitalbolagen Inbox Capital och Foresight Group. 

Man har ett 30-tal anställda, och kontor i en vindsvåning på Strandvägen, mitt emot Djurgårdsbron. I ett konferensrum med utsikt över Nordiska museet visar Tahero Nori upp sin kontrollpanel. Med den kan han i realtid följa försäljningssiffror och omdömen för varje enskild ”buddy”. 

”Vi vill ta hand om våra buddies och se till att det går bra för dem. Vi jobbar med Pay Salary för att hjälpa dem betalar skatt, och vi gör en stor del av våra rekryteringar från Arbetsförmedlingen”, säger vd:n. 

Har även börjat med något han kallar Retailbuddy, med frilansande ungdomar som hjälper butiker med marknadsföringsaktiviteter och demohyllor.

”Det är viktigt med enkla jobb. Folk tror att robotarna ska ta över, men det tror vi inte alls. Vi ser mängder av gap i handeln som vi kan fylla med hjälp av vår skalbara, flexibla plattform”, säger Tahero Nori.

Flera riskkapitalbolag står på kö för att investera.

”Nästa runda blir större. Vi får se om vi vänder oss till ängelinvesterare eller riskkapitalbolag”, säger grundaren.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies