Hoppa till innehållet

Kom till Sverige som flykting – nu hjälper hans get-app 300 nomader i Somalia

Hundratals användare har invester i getter och lamm i Somalia via Ari.farm. Syftet är avkastning – och att hjälpa landets nomader under torra perioder. ”Vi betalar ett rättvist pris”, säger Mohamed Jimale.

Mohamed Jimale kom till Sverige 2010 och grundade Ari.farm fyra år senare.
Mohamed Jimale kom till Sverige 2010 och grundade Ari.farm fyra år senare.Foto: Evelina Carborn

Det somaliska marknadspriset för en get är i dag 75 dollar. En kamel går för 750 dollar.

Den som köper boskap via Ari.farm (NTL) kan både sysselsätta bönder i Somalia och efter några år räkna med en avkastning på 30 procent. Detta enligt Ari.farms egen uppskattning.

Vinsten uppstår när djuren eller deras avkomma säljs vidare – förutsatt att marknadspriset har stigit.

Vår typiska användare är en svensk man mellan 25 och 35

Hittills har Ari.farm köpt 1600 djur och sålt de vidare på sin plattform. Bolaget har hittills fler än 300 köpare i 24 olika länder, säger grundaren Mohamed Jimale.

”Vår typiska användare är en svensk man mellan 25 och 35 som jobbar inom techsektorn”, säger Mohamed Jimale.

Läs mer: Susanne Najafi: ”Det handlar om avkastning – inte välgörenhet” 

Under de senaste tolv månaderna har hans Ari.farm dragit in nära 1 miljon kronor, säger han. Under räkenskapsåret 2016 gjorde Ari.farm en knapp vinst.

”Nästa år ska vi ha fördubblat antalet djur som ägs via vår app”, säger Mohamed Jimale.

Han kom till Sverige som flykting 2010 och startade samma år nyhetssajten Somaliska.com. Sajten skulle senare få 50 000 läsare i veckan.

Efter att ha jobbat med FN:s flyktingorgan UNHCR bestämde sig Mohamed Jimale för att dra igång ett eget projekt igen. Förra året grundade han Ari.farm.

I dag har bolaget åtta personer i Somalia som två gånger i månaden åker för att träffa nomader och inventera deras boskap. De skickar sedan rapporter med bilder till Ari.farm, som sedan rekar intresset för djuren bland sina användare.

Nomaderna har svårt med efterfrågan under de torra perioderna

Ett djur köps till marknadspris men säljs på Ari.farm för omkring det dubbla. Mellanskillnaden täcker kostnaderna för Ari.farm, som också tar en provision på 10 procent när djuren säljs vidare.

Hittills har cirka 300 nomader sålt sina djur via plattformen.

Innan djuren säljs vidare kan de somaliska lantbrukarna som sköter dem livnära sig på att mjölka dem.

”Till en början var jag mest intresserad av att skapa jobb. Sen insåg jag att det skulle ha större påverkan om jag lyckades skapa en ny marknad för nomaderna som äger djuren vi köper. De har svårt med efterfrågan under de torra perioderna”, säger Mohamed Jimale.

Vad tycker nomaderna om skillnaden mellan deras pris och det ni tar betalt i Europa?

”Jag tror inte att de bryr sig. Vad vi betalar nomaderna är lokala marknadspriser. Vi betalar ett rättvist pris för deras djur när de behöver hjälp som mest.”

Läs mer: Tuva Palm: Nordnets nya robot ska sköta bolån 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera