Hoppa till innehållet

Kommentar: ”Därför vinner Storytel ljudboksmatchen”

Mediejätten Bonnier har precis gett sig in i racet om ljudboksmarknaden. Men Storytel ser ut att springa förbi Bonnier redan innan de hunnit snöra löpskorna, skriver Di Digitals Viktor Ström.

Viktor Ström, reporter på Di Digital.
Viktor Ström, reporter på Di Digital.

Nyheten om att den svenska ljudbokstjänsten Storytel köpt sin danska motsvarighet Mofibo är en kioskvältare i bokvärlden. Affären ger Storytel ett utmärkt läge att etablera sig som den nordiska bokmarknadens motsvarighet till Spotify.

Bolaget har stått på ruinens brant, nära att gå under flera gånger.

Storytel grundades av Jonas Tellander för tio år sedan. Vilket givetvis var på tok för tidigt sett i backspegeln. Bolaget har stått på ruinens brant, nära att gå under flera gånger. Men de senaste åren har konsumenterna hunnit ikapp deras erbjudande. Det har blivit tydligt att marknaden för strömmade ljudböcker är en viktig framtidsväg för bokbranschen.

Bonnier är en av aktörerna som har insett detta. De satsar därför tungt på sin Storytel-konkurrent Bookbeat. Men frågan är om det inte redan är försent?

Ljudboksmarknaden liknar, på ett lokalt plan, marknaden för strömmad musik. Det är en marknad med starka nätverkseffekter som gör att bara en eller ett par aktörer kan stå som vinnare. Den ljudbokstjänst som har flest användare kommer att kunna förhandla till sig det bästa innehållet och få ännu fler användare. En god spiral som är svår för en konkurrent att stoppa.

Läs mer: Storytel köper konkurrent för 125 miljoner

I och med köpet av Mofibo är Storytel nu marknadsledare i Sverige, Norge, Danmark och Holland. Bolaget har 260 000 betalande prenumeranter. Det är svårt att veta exakt var gränsen går för att ett bolag ska nå kritisk massa. Men frågan är om inte förvärvet av Mofibo gör att Storytel just passerat den gränsen. Det vore synnerligen dåliga nyheter för Bonnier. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera