Annons

Kommentar: ”Den krassa verkligheten kom ikapp Mojang”

Det finns en förlösande ärlighet i Mojang-vd:ns ord om bolaget, skriver Di Digitals Daniel Goldberg.
Det finns en förlösande ärlighet i Mojang-vd:ns ord om bolaget, skriver Di Digitals Daniel Goldberg.
Mojang har med Minecrafts succé blivit precis den typ av bolag som spelets skapare ville undvika, skriver Di Digitals Daniel Goldberg.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”One-trick pony.”

Det var med en fnysning som spelföretaget Mojangs medgrundare Jakob Porser beskrev den finska miljardsuccén Angry Birds när jag intervjuade honom hösten 2011.

”De har en enda spelidé som egentligen är en kopia av ett redan befintligt spel, där de har lagt in grafik från ett gammalt projekt. Det smällde jättestort och sedan har de mjölkat den saken till tusen”, fortsatte han.

Då var Mojang i praktiken ett källarföretag. De tre grundarna och en handfull anställda trängdes runt skrivborden i en sliten lägenhet på Södermalm i Stockholm.

Visst, Minecraft var en raket på spelhimlen redan då, men dagens osannolika miljardframgångar var fortfarande långt borta.


Läs även:

Mojangs vd talar ut.

Mojangs vd talar ut: ”Vi är per definition ett one-hit-wonder”


Faktum är att pengarna aldrig ens var målet.

För när Markus Persson och Jakob Porser grundade Mojang tänkte de ungefär som ett indierockband.

De ville utmana spelbranschens stelbenta traditioner. Få friheten att testa det annorlunda och experimentella, det som deras kostymklädda chefer på King (där de båda jobbade och lärde känna varandra innan Mojang blev till) aldrig gav dem tid och utrymme till.

De såg sig själva som konstnärer, inte som bolagsbyggare. Angry Birds och Rovios exempellösa framgångar fick därmed stå som symbol för allt det Jakob Porser inte ville bli.

Läs mer: Minecraft-skaparna håvar in 1 miljard

Naivt? Kanske. Men den mentaliteten gav upphov till ett av de bäst säljande datorspelen hittills.

I dag hade Jakob Porsers föraktfulla ord fungerat lika bra för att beskriva hans eget företag.

Med tiden blev det nämligen allt mer uppenbart att även Mojang var en ”one-trick pony”. Markus Persson lyckades aldrig få till ännu ett genidrag i klass med Minecraft.

Ett omtalat rymdspel med arbetsnamnet 0x10c lades ned före lansering. I fjol skrotades även prestigeprojektet Scrolls, ett slags kortspel i vilket Mojang plöjde ned flera års utveckling.

När grundarna sålde bolaget till Microsoft för fantasisumman 18 miljarder kronor var studion mer eller mindre synonym med Minecraft – dess enda riktigt framgångsrika projekt.

Läs mer: Så många miljarder drog Minecraft in i fjol

Kanske bidrog den uppenbara konflikten mellan grundarnas självbild och den krassa verkligheten till försäljningsbeslutet.

Oavsett vilket är det annat ljud i skällan nu. Under Microsofts ledning lägger bolaget alla sina resurser på att utveckla och bredda Minecraft. Bortom prototypstadiet har alla andra spelprojekt lagts på is.

”Vi är per definition ett one-hit-wonder”, säger Mojangs nuvarande vd Jonas Mårtensson.

Det finns en förlösande ärlighet i de orden.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies