Hoppa till innehållet

Kommentar: Facebooks köp synliggör Malmöbolagets slutmål

I backspegeln framstår Malmöbolagets ambitioner inom självkörande bilar bara som ett pitstop. Målet var troligtvis hela tiden att säljas till en techjätte, skriver Di Digitals Jonas Leijonhufvud.

Mapillarys grundare Jan Erik Solem, bolagets ”annoterade” trafikbilder, och Di Digitals Jonas Leijonhufvud.
Mapillarys grundare Jan Erik Solem, bolagets ”annoterade” trafikbilder, och Di Digitals Jonas Leijonhufvud.

Det var i torsdags som Mapillarys grundare Jan Erik Solem berättade i en bloggpost att Facebook köpt hans bolag för en icke-offentliggjord summa. Di Digital rapporterade nyheten sent samma kväll, men fick ingen intervju med grundaren. 

”Allt jag kan säga står i bloggposten. Glad midsommar”, sa Jan Erik Solem per sms till Di Digital i fredags.

Vad tystnaden beror på är oklart. Kanske har Jan Erik Solem skrivit på ett sekretessavtal. 

Flera frågetecken hopar sig nu - vi gör vårt bästa för att reda ut dem:

1. Vad var prislappen?

Summan är inte offentlig, men snacket i Malmös startup-kretsar går ut på att ingen delägare är missnöjd. Enligt en källa var de tidigare delägarna – riskkapitalbolagen Sequoia Capital och Niklas Zennströms Atomico, med flera – mycket nöjda, medan de sena delägarna i alla fall inte ska ha motsatt sig affären. 

Enligt Di Digitals genomgång värderade den senaste finansieringsrundan bolaget till 48 miljoner dollar, eller 450 Mkr enligt dagens växelkurs, i april 2018. Facebook bör rimligtvis ha betalat mer, förmodligen betydligt mer än så för att få med sig alla. En rimlig gissning är att det rör sig om ett miljardbelopp. Facebook har ju ett rykte om sig att betala bra, något man fick efter köpet av Whatsapp för 19 miljarder dollar 2014.

2. Ska bolaget flytta till Silicon Valley nu?

Inte heller på denna punkt går Jan Erik Solem in på några detaljer i sin bloggpost. Men en källa säger sig ha hört att Jan Erik Solem ska flytta till San Francisco, liksom några andra medarbetare. Andra ska flytta till Schweiz, där bolaget har ett litet kluster medarbetare. Totalt uppges Mapillary bestå av kring 50 medarbetare, vilket rimmar med gruppbilden i bloggposten. Av dessa ska ett drygt dussin ha jobbat på kontoret i Malmö, som av allt att döma blir mindre viktigt efter affären.

3. Ska man sluta jobba med teknik för självkörande bilar?

När Jan Erik Solem startade Mapillary 2013 beskrevs bolaget ofta som ett slags crowdsourcat Google Maps. Målet var då att samla in och sy ihop mängder av fotografier tagna av fotgängare, cyklister och bilister runt om i världen till en slags 3D-karta av världen.

Nästa stora steg kom när bolaget började marknadsföra sig som en del av en självkörande framtid. I korta drag handlade det om att Mapillary erbjöd ”annoterade” gatubilder, det vill säga bilder som kunde brytas ner i objektbaserade kategorier som ”träd”, ”människa”, ”hund” och ”gatuskylt”. Dessa kunde användas i simulerade trafiksituationer och ”träna” de AI-system som styr framtidens autonoma fordon.

När bolaget tog in 125 Mkr i april 2018 var det från biltillverkaren BMW:s riskkapitalbolag ”BMW i Ventures”, med bas i Silicon Valley, samt koreanska Samsung Catalyst och kinesiska Navinfo, båda med intressen inom kart- och navigationsteknik.

Bolaget hade då kunder inom fordonsindustrin, bland annat Volkswagenkoncernen. Men i dag tycks detta ha varit ett steg på vägen. Mycket av utbytet ser ut att ha gått ut på att biltillverkarna installerade kameror på sina fordon och delade massiva mängder trafikbilder med Mapillary, i utbyte mot att få en del av dem tillbaka i ”annoterat” format.

Intäkterna var aldrig särskilt stora. Sannolikt var målet i första hand att sälja Mapillary till en techjätte. Jan Erik Solem är ju sedan tidigare känd för att ha startat och sålt bildanalysbolaget Polar Rose till Apple 2010.

I samband med försäljningen till Facebook nämner inte Jan Erik Solem självkörande över huvud taget i sin bloggpost. Med stor sannolikhet fasas de mesta av dessa kundrelationer nu ut.

4. Så varför köper Facebook Mapillary?

Att Mapillary nu hamnar i Facebooks ägo är ett tecken i tiden. Mapillarys enorma bilddatabas, med medföljande analysverktyg, kommer förmodligen att användas på många håll inom techjättens olika avdelningar. 

Mapillarys bilddatabas ska för övrigt förbli öppen, enligt Jan Erik Solems bloggpost. Det nya är att även kommersiella aktörer ska få använda den gratis.

I grunden ser det därmed ut som att Facebook vill bygga en ny standard som kan utmana Google i kampen om att kartlägga hur konsumenter rör sig – var de är, varför de är där och vad de vill. De kommersiella möjligheterna är ändlösa, även om framtiden är svår att sia om.

Uppgifterna från Facebook kring affären är sparsmakade. Nyhetsbyrån Reuters skriver att många sett Mapillary som en aktör inom marknaden för självkörande fordon, men att en talesperson för Facebook säger att tekniken också kan stödja Facebooks utveckling inom förstärkt verklighet, som AR-glasögon och VR-headset. 

Nyhetssajten Cnbc nämner att Facebook använder kartor för att bygga tjänster som Facebook Marketplace, en slags lokal köp-och-sälj-tjänst. 

Nyhetssajten Techcrunch gör en koppling till andra förvärv, som Facebooks köp av Scape Technologies i februari. Scape uppges ha utvecklat en ”visuell positioneringstjänst” som hjälper utvecklare bygga appar som erbjuder betydligt bättre positioneringsprecision än traditionella GPS-system. Bolaget jobbar i gränslandet mellan mobilitet, logistik och robotik och sägs vilja göra det möjligt för alla apparater försedda med en kamera att förstå sin omgivning.

Hur Mapillarys teknik ska bakas in Mark Zuckerbergs nya master plan återstår att se. Men redan nu är ju Facebook ett socialt nätverk där folk laddar upp bilder och berättar var de är och vad de gör. Det är rimligt att tro att Facebooks mål är att gräva där man står och utmana Google med en slags komplett karläggning av hur vi konsumenter rör oss – vad vi är ute efter när vi befinner oss på en viss plats vid en viss tid. Det är ju den typen av finkorniga data som annonsörer och apputvecklare är redo att betala stora summor pengar för.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera