Det finns antagligen inga svenska internetanvändare som missat expansionen av Google Shopping de senaste åren. Successivt har fler och fler resultatsidor börjat toppas av bilder på de produkter vi sökt efter. En sökning på ”löparskor” har plötsligt resulterat i bilder och priser på löparskor hos olika handlare. De resultaten är betalda annonser.
Google är världens mäktigaste sökmotor. De kan förutspå spridningen av influensa, översätta större delen av världens språk och de kan påverka vilka löparskor vi köper. I utrullningen av annonsformatet Google shopping har Google tryckt på med alla sina resurser. Enligt EU-kommissionen har trafiken till Googles shopping-annonser ökat med 4500 procent i Storbritannien och 3500 procent i Tyskland. Samtidigt har konkurrenternas trafik minskat med upp till 92 procent.
Läs mer: EU ger Google rekordböter på nära 24 miljarder
Googles Shopping-koncept har varit extremt framgångsrikt. I vissa produktkategorier har 80 procent av sök-försäljningen gått via Google Shopping den senaste tiden enligt personer i branschen. I Sverige har snabbfotade ehandlare som Fyndiq och Bygghemma effektivt tagit marknadsandelar genom att tidigt hoppa på formatet.
Att Google valt att använda sin fulla kraft för att med raketfart trycka ut annonsformatet har sin främsta förklaring i en annan amerikansk techjätte: Amazon. För även om Google är världens mäktigaste sökmotor så innebär det inte att deras affär är ohotad. I främst USA går e-handeln allt mer via Amazon. Konsumenterna börjar sin shopping med att gå in på Amazons app och undviker på så sätt helt Google. Det är mot den bakgrunden man bör förstå Googles agerande. Google har utnyttjat sin marknadsposition för att försvara sin marknadsposition.
Google har utnyttjat sin marknadsposition för att försvara sin marknadsposition.
EU driver just nu ytterligare två liknande ärenden mot Google gällande operativsystemet Android och annonslösningen Adsense. Christian Rudolf, SEO-expert, menar dessutom att tisdagens dom mot Google skulle kunna leda till ytterligare granskningar.
”EU-kommissionen fäller Google för att de exploaterat shopping-formatet för aggressivt. Det finns ytterligare två vertikaler där Google länge varit aggressiva: Flyg och hotell. Frågan är om det kan bli nästa mål för EU”, säger Christian Rudolf.
Google går en svår balansgång. Å ena sidan hotas man av bolag som Amazon och Hotels.com som försöker ta konsumenterna bort från sökmotorn. Å andra sidan hotas man av miljardböter från EU om man försvarar sin position för aggressivt. Räkna med att fortsättning följer.
Mer om EU:s miljarkrav på Google i senaste Digitalpodden:
https://embed.acast.com/digitalpodden/eu-smiljardkravpagoogle-kinneviksnyavdochsexskandalibinarycapital
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.