Hoppa till innehållet

Kommentar: It-nörden är förlegad

"Få kvinnor väljer att starta och driva techbolag. Med tanke på hur popkulturen ständigt bekräftar bilden av den stereotypa it-nörden är det kanske inte så konstigt", skriver Mimi Billing.

Mimi Billing är reporter på Di Digital
Mimi Billing är reporter på Di DigitalFoto: Jesper Frisk

Det gör ingen större skillnad om det handlar om synlighet i medier, ansvar för familjen eller vem som håller i taktpinnen i arbetslivet. Diskussioner om jämställdhet landar ständigt i samma bistra slutsats. Situationen för män och kvinnor skiljer sig åt oberoende av deras kompetens. Techbranschen är inget undantag.

Det finns flera orsaker till varför så få kvinnor driver techbolag, är högt uppsatta i dem eller sitter på maktpositioner i branschen. Intresset för teknik verkar vara större bland män än kvinnor. Det märker man inte minst på de nystartade kodarkurserna för barn där en majoritet av sökande är pojkar. Även på KTH är män överrepresenterade på de tekniska utbildningarna.

Däremot är närmare hälften av de antagna till Stockholms Handelshögskola kvinnor. Men efter avslutade studier väljer de att ta andra jobb än att satsa på startupbolag.

Varför är det så? Jaclyne Clarke, en av grundarna till det svenska startupbolaget Findify, formulerade problemet så här:

”Jag tror inte att problemet är att kvinnor saknar intresse för techbranschen. Vad jag förstår så är det många som pluggar det på universiteten. Det är först när de ska börja arbeta som branschen blir oattraktiv för dem. Jag skulle till exempel inte vilja vara en utvecklare och behöva tillbringa mina dagar genom att koda med en massa stereotypa it-nördar som de porträtteras i populärkulturen.”

Att filmer som ”The Social Network”, om Mark Zuckerbergs Facebook, och filmen om Steve Jobs handlar om män är såklart oundvikligt. Det går knappast att kvotera in kvinnor i tech-historien.

Däremot behöver inte alla fiktiva berättelser styrka den stereotypa bilden av startups och techvärlden. Ett exempel är tv-serien Silicon Valley. Den handlar om ett gäng it-killar som försöker bygga ett techbolag i Palo Alto. Serien är rolig och har hög igenkänningsfaktor men det finns två problem – kvinnor saknas och de manliga karaktärerna uppvisas på det stereotypa sätt som it-nördar oftast gör.

HBO-serien Silicon Valley

Tv-serien Silicon Valley bekräftar bilden av den stereotypiska it-nörden. Foto: HBO

I tv-seriens andra säsong träder en tuff kvinnlig kodare in på scenen. Om hon inte bara hade varit en fiktiv bifigur hade hon kunnat passa som förebild för nästa generations kvinnliga techledare.

För det är viktigt med kvinnliga förebilder, både i den inre kretsen men även i andra kanaler. Populärkulturen kan spela en viktig roll när unga kvinnor i dag bestämmer vad de ska göra av sina liv.

Just därför är popstjärnan Robyn möjligen det viktigaste namnet på den lista som Di Digital publicerar idag.

“Once you’ve gone tech you ain't never going back” sjungs i Robyns låt ”Fembot”. Symbolvärdet i det är svårt att överskatta. En kreddig superstjärna som berättar för unga tjejer att tech är coolt är exakt vad den här branschen behöver.

Läs även: Här är kvinnorna som formar tech-Sveriges framtid

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera