Annons

Kommentar: Karl-Johan Persson vill göra en Stenbeck

H&M:s vd Karl-Johan Persson har seglat upp som en av Sveriges främsta tech-investerare. Mycket pekar på att H&M-arvingen kan gå samma väg som Kinneviks arvtagerska Cristina Stenbeck och släppa de formella ansvaret till förmån för investeringar inom ny teknik.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Karl-Johan Persson uppgav nyligen för Di att han ser få fördelar med att H&M är börsnoterat.

”Nej, det är svårt att säga någon exakt fördel”, sa han till Di den 28 januari.

Sveriges största börsbolag uppgav samtidigt att man framöver enbart ska hålla press- och analytikerkonferenser i samband med halvårsrapporten och bokslutet.

Uttalandet väckte debatt, inte minst bland H&M:s övriga aktieägare. Men i slutändan tolkades det hela mest som ett bevis för att H&M-arvingen inte är överförtjust i att presentera kvartalsrapporter och ta frågor från pressen.

På detta vis påminner han om en annan arvtagare inom en legendarisk svensk företagarfamilj. Precis som Kinneviks storägare Cristina Stenbeck tycks han vilja verka, men inte synas. Och precis som Cristina tycks han se sig själv mer som entreprenör än som en börs-vd.

Karl-Johan Persson började ju inte sin bana som mellanchef på H&M, utan som företagsbyggare bakom H&M:s dotterbolag COS i London. Kanske längtar han tillbaka till denna tid då beslutsprocesserna var snabba och enkla, och kvartalsrapporter inte stod i fokus?

Kanske längtar han tillbaka till en tid då beslutsprocesserna var snabba och kvartalsrapporter inte stod i fokus?

Härom veckan kunde Di Digital rapportera att Cristina Stenbeck släpper klubban i Kinnevik för att fokusera på sfärens investeringar i mindre tech-bolag. Som storägare kan hon ju göra så, och ändå behålla makten i ägarsfären.

Karl-Johan Persson och Cristina Stenbeck.

Efter snart sju år som vd för H&M ligger det nära till hands att tro att Karl-Johan Persson ska göra något liknade i framtiden.

Läs mer: Cristina Stenbeck: "Vill förbereda nästa våg av investeringar"

Något som talar för denna tes är alla Karl-Johan Perssons investeringar i svenska teknikbolag.

De senaste åren har vi på Di och Di Digital kunnat rapportera om H&M-bossens investeringar i Mathem, Sveriges största livsmedelsbutik på nätet, som han idag äger 10 procent av enligt den senaste ägarlistan. Karl-Johan Persson har även investerat i Fyndiq, även kallat ”nätets Ullared”, då bolaget tog in 26 Mkr i sin senaste runda härom månaden.

Läs mer: H&M:s vd investerar i Fyndiq

Investeringen i Mathem har delvis gått genom riskkapitalbolaget 41:an Invest, som Karl-Johan Persson driver tillsammans med vännen och Glocalnetgrundaren Stefan Krook. De två har stoppat in minst 95 miljoner kronor i bolaget som även investerat i kortbolaget Fidesmo och Stefan Krooks digitala brevlådebolag Kivra, som ska få myndigheter och banker att skicka officiell e-post istället för fysiska brev.

Läs mer: Så mycket investerar firma Persson och Krook

Under måndagen stod det klart att NS Intressenter, med Karl-Johan Persson som delägare, köper prisjämförelsesajten Pricerunner för cirka en miljard kronor. Bakom NS Intressenter står även Ax:son Johnsons bolag Nordstjernan, den tidigare Avanza-vd:n Nicklas Storåkers och Mikael Lindahl som bland annat varit vd för Film2Home.

Läs mer: H&M:s vd köper Pricerunner

NS Intressenter har tidigare investerat i Designonline.se.

Mathem, Fyndiq, Kivra, Pricerunner, Fidesmo och Designonline. Listan på tech-bolagen med H&M-bossen som delägare blir allt längre.

En tes är att Karl-Johan Persson ser investeringarna mest som en rolig sidogrej, något han gör med min sina vänner och folk i nätverket.

En annan är att Karl-Johan Persson om 3-5 år har en fri roll i en ny ägarsfär han själv byggt. Kommande generationer Persson kanske inte bara ärver aktier i H&M, utan delar av ett litet imperium med bolag inom e-handel och den digitala ekonomin.   

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies