Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Kommentar: MTG byter kanal från Ryssland till Youtube

Den senaste månaden har mediebolaget MTG visat att de på allvar håller på att byta kanal. En rysk försäljning och ett svenskt köp pekar ut framtidens inriktning.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I veckan kom nyheten att MTG, till slut, fått ett bud på sin ryska verksamhet CTC Media. Bolaget har varit en elefant i rummet ända sedan Ukrainakrisen drog igång och Rysslands president Vladimir Putin lagstiftade bort möjligheten för utlänningar att vara majoritetsägare i ryska mediebolag. MTG har tvingats rea ut ett bolag som varit en kassako för dem. Värdet på CTC har rasat i takt med Rysslands aggressiva utrikespolitik men budet som ger MTG 856 miljoner kronor för CTC Media är i alla fall en väg ut ur den ryska rävsaxen. 

Ett problem löst alltså. Men det finns fler på vd:n Jørgen Madsens “att göra”-lista. Den stora utmaningen är naturligtvis hur MTG ska lyckas ställa om sin verksamhet när tittarna flyr linjär-TV till strömmade medier. 

Streamingtjänsten Viaplay och acceleratorn MTGx har så här långt varit MTG:s recept för att ta sig ur linjär-tv-beroendet. Men inom Kinnevikssfären har det klagats på att MTGx hittils kostat mycket och levererat lite. Det har till och med ryktats om att prestigevärvningen till MTGx, Richard Steiber, är på väg bort från sin nuvarande tjänst

Att MTG åtnjuter den statusen är ett gott tecken när de ska parera för alla som de närmsta åren kommer att stänga av tv:n för gott.

 

Nu i juli har dock två förvärv visat att MTG är beredda att lägga mer torrt krut (läs: pengar) bakom ambitionen att digitialisera sin affär. 

 * I förra veckan köpte MTG majoriteten av aktierna i det tyska esportsbolaget Turtle Entertainment för 720 Mkr. 

* Nu köper MTG majoriteten av aktierna i Youtubenätverket Splay. En betydligt mindre affär men ändå en viktig fingervisning om att ambitionerna om en digital omställning fortsatt är på största allvar. 

I båda fallen har de uppköpta bolagen varit snabba med att påpeka att det inte saknats villiga köpare. Men de har valt att sälja till MTG för att de ser en möjlighet att växa tillsammans med dem. Att MTG åtnjuter den statusen är ett gott tecken när de ska parera för alla som de närmsta åren kommer att stänga av tv:n för gott. 

Läs mer: Vigor Sörman: "Vi kommer inte att flytta in hos MTG".


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post