Hoppa till innehållet

Kommentar: MTG byter kanal från Ryssland till Youtube


Den senaste månaden har mediebolaget MTG visat att de på allvar håller på att byta kanal. En rysk försäljning och ett svenskt köp pekar ut framtidens inriktning.

I veckan kom nyheten att MTG, till slut, fått ett bud på sin ryska verksamhet CTC Media. Bolaget har varit en elefant i rummet ända sedan Ukrainakrisen drog igång och Rysslands president Vladimir Putin lagstiftade bort möjligheten för utlänningar att vara majoritetsägare i ryska mediebolag. MTG har tvingats rea ut ett bolag som varit en kassako för dem. Värdet på CTC har rasat i takt med Rysslands aggressiva utrikespolitik men budet som ger MTG 856 miljoner kronor för CTC Media är i alla fall en väg ut ur den ryska rävsaxen. 

Ett problem löst alltså. Men det finns fler på vd:n Jørgen Madsens “att göra”-lista. Den stora utmaningen är naturligtvis hur MTG ska lyckas ställa om sin verksamhet när tittarna flyr linjär-TV till strömmade medier. 

Streamingtjänsten Viaplay och acceleratorn MTGx har så här långt varit MTG:s recept för att ta sig ur linjär-tv-beroendet. Men inom Kinnevikssfären har det klagats på att MTGx hittils kostat mycket och levererat lite. Det har till och med ryktats om att prestigevärvningen till MTGx, Richard Steiber, är på väg bort från sin nuvarande tjänst

Att MTG åtnjuter den statusen är ett gott tecken när de ska parera för alla som de närmsta åren kommer att stänga av tv:n för gott.

 

Nu i juli har dock två förvärv visat att MTG är beredda att lägga mer torrt krut (läs: pengar) bakom ambitionen att digitialisera sin affär. 

 * I förra veckan köpte MTG majoriteten av aktierna i det tyska esportsbolaget Turtle Entertainment för 720 Mkr. 

* Nu köper MTG majoriteten av aktierna i Youtubenätverket Splay. En betydligt mindre affär men ändå en viktig fingervisning om att ambitionerna om en digital omställning fortsatt är på största allvar. 

I båda fallen har de uppköpta bolagen varit snabba med att påpeka att det inte saknats villiga köpare. Men de har valt att sälja till MTG för att de ser en möjlighet att växa tillsammans med dem. Att MTG åtnjuter den statusen är ett gott tecken när de ska parera för alla som de närmsta åren kommer att stänga av tv:n för gott. 

Läs mer: Vigor Sörman: "Vi kommer inte att flytta in hos MTG".

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera