Annons

Kommentar: MTG del av global Youtube-våg

Svenska MTG är inte ensamma om att se potenitalen i Youtubevideor. De senaste åren har Youtubekanaler blivit ett hett byte för traditionella mediebolag i jakt på förnyelse.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under måndagen kunde Di Digital rapportera att mediekoncernen MTG köper hälften av det holländska Youtube-nätverket Zoomin.TV för 400 Mkr. Det är dock bara den senaste affären i de senaste årens globala uppköpsvåg av Youtube-företag. 

2014 blev året då världens mediehus på riktigt såg potentialen i Youtube. En tongivande affär var den då Disney våren 2014 köpte den ledande Youtubejätten Maker Studios för 500 miljoner dollar.

Sedan dess har en rad Youtube-kanaler sålts av pigga nätentreprenörer till stagnerade medieföretag i desperat behov av förändring. Hösten 2014 köpte telekomjätten AT&T nätverket Fullscreen, då med 4 miljarder videovisningar per månad, tätt följda av RTL Group och deras köp av Stylehaul, ett av Youtubes ledande kanalnätverk inom mode som även de uppgav sig ha 4 miljarder månatliga sidvisningar.

Youtubekanaler har fortsatt vara heta uppköpskandidater även under 2015. Så sent som i början av juli köpte den tyska MTG-konkurrenten ProSieben 75 procent av Los Angeles-baserade Collective Digital Studio (distributör av bland annat Youtube-klassikern The Annoying Orange) till ett pris som värderade bolaget till 240 miljoner dollar.

Samtidigt har svenska MTG hunnit med att både köpa majoriteten av aktierna i det svenska Youtube-nätverket Splay, som man gjorde sin första investering i redan 2013, samt köpa hälften av aktierna i holländska Zoomin.

När Di Digital intervjuade Splay-grundare Vigor Sörman i samband med affären vittnade han om att marknaden för Youtube-nätverk fortfarande är het. Enligt honom har MTG inte varit den enda spekulanten på bolaget utan man har fått flera bud från både internationella bolag och andra svenska mediebolag.

 

Med de siffrorna i bakhuvudet är det lätt att förstå varför de gamla mediejättarna är så angelägna om att köpa irriterande apelsiner.

 

Samtidigt kan vi konstatera att Youtube fortsätter vara en kassako för storägaren Google. Enligt sökjättens kvartalsrapport som publicerades i fredags ökade längden på Youtube-tittandet med 60 procent på årsbasis under årets andra kvartal, samtidigt som antalet annonsörer via nätverket ökade med 40 procent.

Som vanligt valde Google att jämföra tillväxten på Youtube-området med linjärt tv-tittande och konstaterade att videotjänsten idag lockar fler tittare mellan 18 och 49 år än något enskilt amerikanska kabel-tv-nätverk. Med de siffrorna i bakhuvudet är det lätt att förstå varför de gamla mediejättarna är så angelägna om att köpa irriterande apelsiner.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies