Hoppa till innehållet

Kommentar: ”Nu börjar fintech-kampen”

Efter ett årtionde i ide har björnarna äntligen vaknat. SEB:s jätteinvestering i Tink är ett tecken på en stundande fintech-kamp bland storbankerna, skriver DI Digitals Jonas Leijonhufvud.

Det har gått elva år sedan tre studenter på Handelshögskolan, knappt torra bakom öronen, startade Klarna. Betaltjänsten blev en dundersuccé och lockade redan 2010 till sig en investering från Sequoia Capital, ett av Silicon Valleys främsta riskkapitalbolag.

Redan då borde storbankerna ha vaknat av en ångestattack. Istället öppnade de ena ögat, såg hur det prasslade i buskarna, och somnade om.

Läs mer: SEB gör jätteinvestering i sparappen Tink

Samma sak hände 2014, då Klarna gick om Handelsbankens dotterbolag Handelsbanken Finans sett till omsättning.

 

Det är precis denna typ av lustfyllda, engagerande tjänster som bankerna i dag saknar

 

Små tecken på liv har visserligen anats även under de trötta åren. 2012 startade storbankerna betalappen Swish, som visserligen är en dundersuccé, men ändå väl inom ramen för den traditionella verksamheten. Och samma år gjorde SEB Private Equity en mindre investering i betaltjänsten Izettle.

Men för det mesta har man sovit tungt.

Under tiden har Avanza Bank, Nordnet, Izettle och Klarna vuxit till bolag med värderingar i miljardklassen. I deras kölvatten har dussintals fintech-bolag dykt upp. Enbart NFT Ventures, ett riskkapitalbolag inriktat på finansiell teknik, har investerat i 16 fintechbolag.

Det finns appar för den som vill spara till sin pension, appar för den som vill betala räkningar med kreditkortet, appar för mobila betalningar och appar för den som vill investera genom att låna pengar direkt till småföretagare eller mindre fastighetsprojekt.

Läs mer: Tio heta bubblare inom fintech

Fortsätter trenden behöver vi vanliga konsumenter snart inte storbankerna. Det enda de är bra för är bolån, tänker många. Och även där utsätts de för konkurrens.

 

Solen skiner med bländande strålar, isarna har smällt och bankerna ramlar runt i en desperat jakt efter fintech-bolag

 

Men nu har syndaren vaknat. Solen skiner med bländande strålar, isarna har smällt och bankerna ramlar runt, yrvakna och hungriga, i en desperat jakt efter fintech-bolag.

Swedbank gick i februari ut med att man är öppen för både samarbeten och regelrätta förvärv av nya fintechbolag. Nordea har startat ett acceleratorprogram för fintechbolag för att komma närmare den nya tekniken. Och härom månaden aviserade Handelsbanken att man startar affärsområdet Ecster, en direkt konkurrent till Klarna.

Läs mer: Handelsbanken lanserar Klarna-konkurrent

Att SEB och Creades nu står för merparten av de 85 Mkr som ekonomiappen Tink tar in är ett slutgiltigt tecken på uppvaknaden. Appen hjälper oss vanliga småsparare att ha koll på våra utgifter – att se hur mycket vi faktiskt lägger på caffe latte varje månad, till exempel.

Det är precis denna typ av lustfyllda, engagerande tjänster som bankerna i dag saknar. Och som med all säkerhet blir en del av framtidens tjänsteutbud.

En gissning är att den unga sparappen Dreams får en ny delägare snart.

Läs mer: Dreams lanserar spar-robot på Facebook

En annan gissning, som jag får kredda min kollega Viktor Ström för, är att bankerna i framtiden blir ett slags App Store för fintechtjänster. Alltså att de köper in sig i de mest lovande satsningarna och marknadsför dem som separata munsbitar på egna plattformar knutna till sin app, webbplats och kanske även kontoren.

SEB är öppna med att förvärv av fintech-bolag numera är en del av en ny och förändrad strategi.

Läs mer: Tink till Holland – samarbetar med storbank

”Det här är vad våra kunder vill ha idag”, sa Christoffer Malmer, divisionschef på företag och privatkunder på SEB, till min kollega Mimi tidigare idag.

Se där! SEB vill ge kunderna vad kunderna vill ha. Det är ingen dum utgångspunkt.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera