Hoppa till innehållet

Kommentar: Spotify, Pandora, Tidal, Soundcloud – vem köper vem?

Först skulle Twitter köpa Soundcloud, sen skulle Spotify köpa Pandora, eller var det kanske Tidal de skulle köpa? Låt oss reda ut vem som egentligen är på jakt efter vem i musikvärlden.


Viktor Ström, reporter på DI Digital.
Viktor Ström, reporter på DI Digital.

I november gick Niklas Zennströms musiktjänst Rdio i konkurs. Då klev amerikanska Pandora in och köpte upp spillrorna av bolaget för drygt 600 miljoner kronor.

Tre månader senare började det ryktas om att Pandora var till salu. Enligt Financial Times skulle Spotify kunna vara en tänkbar köpare. Detta eftersom Spotify håller på att ta in 4,2 miljarder kronor i lån (vilket visserligen bara skulle räcka till att köpa en femtedel av Pandora). 

Nu skriver, den inte helt pålitliga, tidningen New York Post att Spotify kan vara på väg att köpa Tidal, musiktjänsten som köptes av Jay Z för mindre än ett år sedan (och då hette Aspiro). Så om man får tro ryktena kommer Spotify snart kanske att köpa Pandora och Tidal. Är det här rimligt?

Nej.

Spotify har hittills aldrig gjort något större förvärv. Visst vore det spännande om Spotify köpte Pandora, men de ser helt enkelt inte ut att ha råd. Och vad gäller Aspiro/Tidal är det lika otroligt med ett uppköp. Aspiro grundades i Malmö 1998 och har varit geografisk granne med Spotify sedan starten. Spotify har aldrig visat något intresse för att köpa Aspiro. Varför ett namnbyte och en dubblad prislapp plötsligt skulle få Spotify att vilja köpa bolaget är svårt att förstå.

Prislappen för Soundcloud borde vid det här laget ligga runt den summa som Spotify nu ska ta in i lån.

I en annan del av musikvärlden kämpar svenskgrundade Soundcloud mot en ständigt sinande kassa. Prislappen för Soundcloud borde vid det här laget ligga runt den summa som Spotify nu ska ta in i lån. Men kopplingen är sannolikt inte starkare än så. 

Den tråkiga verkligheten är att det troligaste utfallet är att inget av musikbolagen (nej, inte heller Apple Music eller Deezer) köper något annat i närtid. De som däremot har både pengarna och motivet att köpa loss något av bolagen är världens telekom- eller IT-giganter. Vodafone, China Mobile, Orange, Facebook, Google eller America Movil är rimliga köpare. Problemet är antagligen bara att det inte blir riktigt lika spännande rubriker. 

Läs även: Spotify närmar sig 30 miljoner betalande användare

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera