Hoppa till innehållet

Kommentar: ”Uber har agerat korkat”

Uber är både genialt och skoningslöst. Men i fallet Uberpop har taxiappjätten även agerat dumdristigt, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Sven Carlsson är nyhetschef på Di Digital.
Sven Carlsson är nyhetschef på Di Digital.

Digitala affärsidéer kan vara lika geniala som skoningslösa.

Det var nog få på Craigslist, Blockets motsvarighet i USA, som fällde tårar över papperstidningens död när de digitala annonsplattformarna började ta fart.

Att sammankoppla lägenhetsinnehavare med semesterfirare över landsgränser är lika naturligt som smart i en digital tidsålder. Därmed inte sagt att Airbnb ömmar för de hotellstädare som blir av med sina jobb när rumsintäkterna sinar. Uber gråter inte när taxichaufförernas löner pressas nedåt.

Men i fallet Uberpop har taxiappbolaget inte nöjt sig med att vara sitt geniala, skoningslösa jag. Här har man även agerat korkat.

Jag pratar varken om skatter eller förarkontroller, även om Uber har fått rättmätig kritik i båda fallen. Det handlar om aggressiviteten i Ubers agerande.

Svensk lagstiftning lämnar inte mycket utrymme för appar som vill omdefiniera vad det betyder att åka taxi. Eller som öppnar för att fler biltrafikanter ska åka tillsammans. Ändå finns det något i lagstiftningen som heter ”olaga taxitrafik”. Böter drabbar den som kör folk mot betalning utan tillstånd.

Regeringens taxiutredning, tillsatt i juli förra året, kommer sannolikt att rucka på regelverken kring taxitrafik. Kanske väntar modernare lagstiftning redan till årsskiftet.

I stället för att försöka påverka utredningens utfall – eller kanske just för att göra det – har Uber valt den hårdföra vägen. Bolagets budgettjänst Uberpop har fått fortsätta som vanligt.

Det hade kunnat vara ett beundransvärt motdrag, ett mittenfinger mot etablissemanget, om det inte vore så att det är enskilda chaufförer som hamnar i kläm.

 

Det hade kunnat vara ett beundransvärt motdrag, ett mittenfinger mot etablissemanget

 

Vi pratar om några dussin chaufförer, många nyanlända i Sverige, som inte har samma koll på taxitrafiklagen som en multinationell startup värderad till 508 miljarder kronor. De har dömts till böter och är nu belastade i brottsregistret, till synes offrade i Ubers kamp mot det svenska rättsväsendet.

Uber självt har däremot gått skadefritt ur striderna. I lagens ögon är det de extraknäckande förarna som bryter mot lagen – inte företaget som står bakom plattformen.

Det finns mycket att beundra med Uber, även i bolagets kaxiga profil. Men det finns vissa medel – som att låta enskilda taxiförare ta smällen i domstol – man faktiskt borde sky.

Läs även: Efter kontroverserna: Uberpop läggs ned i Sverige

Läs även: Bluffar, bråk och böter – här är historien om Uberpop

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera