Annons

Kompisappen gör succé: ”Folk kommer fram på stan och tackar oss”

Claudia Gård och Ulrika Lilja.
Claudia Gård och Ulrika Lilja. Foto: Privat
När Claudia Gård och Ulrika Lilja letade nya vänner fann de en outnyttjad marknad. Snart passerar deras kompisapp för kvinnor 100 000 användare. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Första gången Claudia Gård och Ulrika Lilja sågs var på en kompisdejt 2015. De hade nosat upp varandra i ett forum för kvinnliga entreprenörer på Facebook, och letade båda efter möjligheter att träffa nya vänner. 

”Jag hade precis flyttat hem från San Francisco, omgiven av glada entreprenörer med stora drömmar, och ville träffa andra i Sverige som var intresserade av det”, säger Ulrika Lilja.

Hon mötte upp Claudia Gård på en fika, då polis med drömmar om att starta eget, och insåg att de båda bar på samma idé – en mötesplats för kvinnor som vill träffa nya vänner. 

”När jag letade efter nya vänner hittade jag ingen bra lösning. Däremot såg jag överallt folk som letade; i forum, bloggkommentarsflöden, Instagram och Facebook. Samtidigt började alla nätdejta i olika appar. Tekniken fanns ju där – då var det bara att skapa en likadan tjänst fast för vänskap”, säger Ulrika Lilja. 

De nyfunna vännerna började jobba redan på andra kompisdejten. 

Gofrendly påminner om dejtingappar som Tinder, då den bygger på att matcha ihop användare utifrån faktorer som ålder och geografisk placering. På senare tid har de byggt ut appen med ett premiumabonnemang, där de erbjuder event och upplevelser såsom restaurangbesök och thaiboxning till ett fast pris. 

”Vår styrka var nog att vi inte kunde så mycket”

Redan året efter att de två vännerna mötts lanserades en första version av appen. I dag närmar sig bolaget 100 000 användare i Sverige. 

Nyligen lanserade man appen i Oslo och Berlin, och sneglar mot London. 

”Målet är att revolutionera kvinnlig vänskap. Vill man ha nya vänner ska man tänka 'Gofrendly'”, säger Claudia Gård. 

I fjol omsatte man 300.000 kronor. Hittills har det finansiella fokuset legat på produktutveckling. I dagsläget har man nio anställda, och till hösten väntas ytterligare tillökning.  

Men vägen framåt har inte alltid varit rak. När bolaget grundades 2016 hade visserligen Ulrika Lilja erfarenhet av att jobba inom startupbranschen, men ingen av de två hade någon erfarenhet av tech- eller it-branschen.

Hur har det varit att utveckla Gofrendly utan någon bakgrund kring appar? 

”Vår styrka var nog att vi inte kunde så mycket. Då kunde vi glatt kasta oss in ovetandes om vad vi skulle ställas inför”, säger Ulrika Lilja. 

”Det som var vår styrka var nog att vi valde dem som vi ville pitcha vår idé för och gjorde det, innan vi ens hade en produkt. I efterhand inser vi att det var rätt kaxigt”, säger Claudia Gård. 

Redan innan lanseringen hade Gofrendly över 3 000 intresserade användare, tack vare att de skrev om appen på de platser de tidigare letat vänner på – som bloggforum och Facebook– och fick folk att prata om den. 

När insåg ni att er idé skulle lyckas? 

”När vi först lanserade hade vi få användare och kämpade med 'bebissjukdomar' som att appen kraschade och hade buggar. Trots det fortsatte folk att använda den”, säger Ulrika Lilja.

”Vi fick en sådan respons redan från början. Folk hörde av sig och tackade, trots att den inte var i så bra tekniskt skick. Då förstår man kraften i behovet”, säger Claudia Gård. 

Gofrendlys användare sträcker sig just nu från åldrarna 18 hela vägen upp till 84. 

Tacken strömmar in via mejl, meddelanden på Instagram, Facebook – och ibland ute på stan. Det kan vara kvinnor som precis bytt stad, den första i kompisgänget som fått barn eller den som har ett nytt intresse och letar efter en likasinnad som funnit nya vänner genom appen. 

”Det är lätt att sitta framför datorn och titta på en siffra. När den istället förvandlas till en människa som berättar att den träffat nya vänner tack vare vår app – det ger energi”, säger Claudia Gård. 

Deras bästa tips till någon som vill göra något liknande är att våga ta för sig och att hitta en bra person att göra det tillsammans med. 

”Det finns massvis med pengar som ska investeras där ute. Det finns ingen anledning till att det inte skulle kunna gå till dig”, säger Ulrika Lilja och fortsätter: 

”Vi har inte den klassiska bakgrunden, men det spelar ingen roll. Har du en idé så kör. Det går att lära sig, läsa sig och fråga sig till”. 

Läs mer: Namnkunnigt kapital lyfter Gofrendly – en vänskapsapp för kvinnor 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies