Innan vi går vidare ska en sak göras tydlig. Leeroy säljer en produkt som är en direkt konkurrent till matappar som Foodora och Uber Eats. Det råder alltså ingen tvekan om att de har egen vinning på att varna för sina konkurrenter. Och varnar, det gör de.
“Du som restaurangägare lägger massa pengar på att bygga en relation till dina kunder. Att ansluta sig till teknikbolag som Foodora eller Volt innebär att du ger bort dina kundrelationer till dem. När de sen i sin app riktar reklam för en konkurrent till dina kunder finns det ingenting du kan göra”, säger Per Nord, medgrundare till Leeroy.
Han liknar situationen som restaurangägarna nu står inför med den hotellägarna mötte för några år sedan.
Hotellägarna är nu bara underleverantörer av rum.
“I dag har Hotels.com tagit över kundrelationen. Hotellägarna är längre ned i värdekedjan och är nu bara underleverantörer av rum till Hotels.coms kunder”.
Leeroys affärsidé är att vara ett alternativ till de stora matleveransapparna. De licensierar ut mjukvaran som krävs för att en restaurang ska kunna ha sin egen beställningsapp.
“Vi har från början velat sätta restaurangkedjorna i förarsätet. Vi funkar som den interna utvecklingsavdelningen som borde finnas hos dem men som inte finns”, säger Per Nord.
Leeroy har nyligen fått med sig restaurangkedjorna Holy Greens och Vigårda som kunder. Sedan tidigare använder till exempel Espresso House deras mjukvara.
“Vi ser att fler och fler är intresserade. Det finns fortfarande tid att agera för att inte hamna i baksätet som i andra branscher”, säger Per Nord.
Leeroy (NTL) har tagit in kapital från Tommy Jacobsons riskkapitalbolag Zenith. Deras investering i Leeroy bygger på att fler handlare ska väljer att stå utanför centrala marknadsplatser.
Plötsligt är det Groupon all over again.
“När en restaurangkedja som Vapiano går in i en leveransapp så blir de plötsligt bara en pizzaleverantör. Leveransapparna kan sedan spela ut aktörer mot varandra genom att ge dem olika mycket utrymme i appen och plötsligt är det Groupon all over again”, säger Christopher Lindfeldt, som representerar ägaren Zenith.
De stora matleveransapparna bygger i dag sitt värde just genom att ta över den värdefulla kunddatan och relationen till kunderna. Det gör att de med nätverkseffekter på kort tid kan bygga stora värden. För Leeroy gäller därmed det motsatta: De får inte tag på den värdefulla datan utan blir bara en underleverantör till restaurangerna.
“Det stämmer att Leeroy inte är lika skalbart. Men det vi gör är lönsamt. Fler och fler butiker och restauranger inser att det inte är bra att ge bort datan till aktörer som Klarna eller marknadsplatser vilket är vad vi satsar på”, säger han
Att stora aktörer väljer att stå utanför de centrala marknadsplatserna märks lite överallt. Starbucks har liksom Espresso House valt att göra sin egen beställningsapp. Cdon har valt att göra sin egen betallösning istället för att samarbeta med Klarna. Christopher Lindfeldt tror att det här är något som marknaden kommer att se mer av.
“Det är svårare att bygga marknadsplatser i dag. Vi tittar på branscher där det inte gått så långt att det är försent, som med restaurangerna. De kan fortfarande undvika den här fällan”, säger han.