Hoppa till innehållet

Konkurentens varning: "Matapparna är ett hot mot restauranger"

Restauranger riskerar att hamna i klorna på matappar på samma sätt som hotellen är fast hos Hotels.com och medierna hos Facebook. Det hävdar Per Nord, medgrundare till bolaget Leeroy. 

 

Per Nord, medgrundare av Leeroy varnar för matapparnas intåg i Sverige.
Per Nord, medgrundare av Leeroy varnar för matapparnas intåg i Sverige.

Innan vi går vidare ska en sak göras tydlig. Leeroy säljer en produkt som är en direkt konkurrent till matappar som Foodora och Uber Eats. Det råder alltså ingen tvekan om att de har egen vinning på att varna för sina konkurrenter. Och varnar, det gör de. 

“Du som restaurangägare lägger massa pengar på att bygga en relation till dina kunder. Att ansluta sig till teknikbolag som Foodora eller Volt innebär att du ger bort dina kundrelationer till dem. När de sen i sin app riktar reklam för en konkurrent till dina kunder finns det ingenting du kan göra”, säger Per Nord, medgrundare till Leeroy. 

Han liknar situationen som restaurangägarna nu står inför med den hotellägarna mötte för några år sedan. 

Hotellägarna är nu bara underleverantörer av rum.

“I dag har Hotels.com tagit över kundrelationen. Hotellägarna är längre ned i värdekedjan och är nu bara underleverantörer av rum till Hotels.coms kunder”.

Leeroys affärsidé är att vara ett alternativ till de stora matleveransapparna. De licensierar ut mjukvaran som krävs för att en restaurang ska kunna ha sin egen beställningsapp. 

“Vi har från början velat sätta restaurangkedjorna i förarsätet. Vi funkar som den interna utvecklingsavdelningen som borde finnas hos dem men som inte finns”, säger Per Nord. 

Leeroy har nyligen fått med sig restaurangkedjorna Holy Greens och Vigårda som kunder. Sedan tidigare använder till exempel Espresso House deras mjukvara. 

“Vi ser att fler och fler är intresserade. Det finns fortfarande tid att agera för att inte hamna i baksätet som i andra branscher”, säger Per Nord. 

Leeroy (NTL) har tagit in kapital från Tommy Jacobsons riskkapitalbolag Zenith. Deras investering i Leeroy bygger på att fler handlare ska väljer att stå utanför centrala marknadsplatser. 

Plötsligt är det Groupon all over again.

“När en restaurangkedja som Vapiano går in i en leveransapp så blir de plötsligt bara en pizzaleverantör. Leveransapparna kan sedan spela ut aktörer mot varandra genom att ge dem olika mycket utrymme i appen och plötsligt är det Groupon all over again”, säger Christopher Lindfeldt, som representerar ägaren Zenith. 

De stora matleveransapparna bygger i dag sitt värde just genom att ta över den värdefulla kunddatan och relationen till kunderna. Det gör att de med nätverkseffekter på kort tid kan bygga stora värden. För Leeroy gäller därmed det motsatta: De får inte tag på den värdefulla datan utan blir bara en underleverantör till restaurangerna. 

“Det stämmer att Leeroy inte är lika skalbart. Men det vi gör är lönsamt. Fler och fler butiker och restauranger inser att det inte är bra att ge bort datan till aktörer som Klarna eller marknadsplatser vilket är vad vi satsar på”, säger han  

Att stora aktörer väljer att stå utanför de centrala marknadsplatserna märks lite överallt. Starbucks har liksom Espresso House valt att göra sin egen beställningsapp. Cdon har valt att göra sin egen betallösning istället för att samarbeta med Klarna.  Christopher Lindfeldt tror att det här är något som marknaden kommer att se mer av. 

“Det är svårare att bygga marknadsplatser i dag. Vi tittar på branscher där det inte gått så långt att det är försent, som med restaurangerna. De kan fortfarande undvika den här fällan”, säger han. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera