Hoppa till innehållet

Konkurrenten vill bli marknadsledare i London – när Uber kastats ut

Den indiska taxiapptjänsten Ola har nu lanserats i London. Samtidigt riskerar konkurrenten Uber att inte få sin licens i staden förlängd.  

Till vänster: Olas app och taxibilar. Till höger: Landmärket Big Ben i London.
Till vänster: Olas app och taxibilar. Till höger: Landmärket Big Ben i London.Foto: Namas Bhojani och Matt Dunham.

Den indiska taxitjänsten Ola har lanserat sin verksamhet i London med fler än 25 000 förare. Redan i höstas påbörjades en smyglansering i staden när företaget öppnade ett kontor där. 

Sedan tidigare finns Ola i 28 olika städer i Storbritannien, bland andra Liverpool och Birmingham. 

Ola grundades 2011. Den japanska techinvesteraren Softbank är storägare i både Ola och konkurrenten Uber. Softbank har de senaste månaderna fått mycket kritik för sin investering i den krisdrabbade coworkingjätten Wework. 

Läs mer: Hedgefond lyfter utskällt Softbank – köper aktier för 24 miljarder 

Transportmyndigheten i London ställer högra krav på säkerheten. Företag som inte lever upp till kraven riskerar att få sin licens indragen. Något som Uber drabbades av redan 2017 då de nekades en förlängning av sin licens. 

Sedan dess har företaget fått en förlängningsperiod under vilken de kunnat fortsätta bedriva verksamhet i London. Men den lokala transportmyndigheten kommer enligt nya uppgifter från nyhetsbyrån AP inte att förlänga Ubers licens.

Anledning ska vara att företaget har riskerat passagerarnas säkerhet genom att icke-auktoriserade förare ska ha kunnat hämta upp passagerare. 

Ola siktar på att bli marknadsledande i London och menar att de satsar mycket på säkerhet i sin taxitjänstapp. 

(Finwire/Di Digital)

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera