I början av 2020 tvingades Paradiset, som grundades 2015 och fokuserade på ekologiskt producerad mat, stänga ned sina fysiska butiker i Stockholm och gick sedan i konkurs. Men bara några månader senare fick matkedjan en ny chans när Johannes Cullberg lyckades köpa tillbaka varumärket från konkursboet.
”Det skulle vara så otroligt dumt att kasta bort. Jag har investerat sex år av min tid på att bygga något, så att ge upp skulle vara att svika mig själv men också de som satsat, investerat och trott på Paradiset”, säger han.
På frågan om hur han orkade börja om på nytt efter konkursen svarar Johannes Cullberg att drivkraften är att han helt enkelt brinner för Paradisets vision om hållbar och hälsosam mat.
”Jag är vad jag brukar kalla en ‘frustrationsentreprenör’, och jag gör det här för att det behövs. Folkhälsan är på väg ned i skorna och samma sak med planethälsan, så vi måste hitta alternativa vägar att jobba med vad vi äter och hur vi producerar maten.”
I den nya satsningen Paradiset 2.0 fick bolaget också stöd från Sting då det blev antaget till att delta i programmet Incubate. Paradiset och de andra bolagen i programmet fick en investerad summa på 400 000 kronor från Stings investeringsbolag Propel Capital. Inkubatorn ger även stöttning kring affärsutveckling, att söka finansiering och att rekrytera medarbetare.
Läs mer: De tar in 15 nya bolag – ger konkursade Paradiset en ny chans
Sedan två veckor tillbaka är Paradiset nu igång med den nya verksamheten, som denna gång är helt digital. Under coronapandemin har allt fler konsumenter börjat handla på nätet, vilket öppnat upp en möjlighet för Paradiset. Att tävla med stora livsmedelskedjor som Ica och Coop på fastighetsmarknaden var varken ett alternativ eller en möjlighet, säger Johannes Cullberg.
”I min drömvärld hade jag gärna haft en butik kvar, men det kostar för mycket pengar. Det är väldigt svårt att få butiker med tillräckligt bra läge och då är det svårt att växa, plus att det är extremt kapitalintensivt att bygga fysiska butiker.”
Johannes Cullberg säger att han använt mycket tid efter konkursen för att analysera vad han själv gjorde fel, och för att analysera vad de bästa aktörerna på den globala marknaden gör.
Vad kommer ni att göra annorlunda i er affärsmodell den här gången?
”Vi lärde oss väldigt mycket på de tidigare fem åren och det är dels att vi skapat en medlemsmodell likt Spotify eller amerikanska bolag som Costco. Det betyder att du kan handla utan att vara medlem, men om man betalar en månadsavgift får man tillgång till kraftigt nedsatta priser, vilket gör att kunden alltid har en hög rabatt på sortimentet.”
Johannes Cullberg säger att de första två veckorna efter lanseringen har gått bättre än förväntat, då företaget fått in 500 ordrar med ett snittbelopp på 1000 kronor. Paradiset slog också sin egen prognos på 1000 försålda medlemskap och fick istället in 1100 betalande medlemmar. Nästa steg blir att säkra kapital så att de kan arbeta i en högre hastighet och bygga sitt sortiment.
”Men det är ett maraton och inte en sprint. Och vi kommer ta in kapital framöver, men vi kommer vara väldigt noga med vilka typer av investerare det är så att vi delar samma värderingar. Så det är hjärna, hjärta och pengar”, säger Johannes Cullberg.
Läs mer: Ekologisk mathandelskedja i konkurs: ”Känns helt fruktansvärt”