Hoppa till innehållet

Konkursade matkedjan Paradiset tillbaka i digital form: ”Har varit ganska läskigt”

Efter att den ekologiska livsmedelskedjan Paradiset gick i konkurs förra året antogs det till inkubatorn Stings startupprogram. Nu har bolaget återuppstått – helt i digital form. ”Det är både fantastiskt och har varit ganska läskigt”, säger grundaren Johannes Cullberg, som förlorade alla sina pengar i konkursen. 

Grundaren Johannes Cullberg förlorade alla sina pengar i Paradisets konkurs, men har nu lyckats återuppbygga verksamheten.
Grundaren Johannes Cullberg förlorade alla sina pengar i Paradisets konkurs, men har nu lyckats återuppbygga verksamheten.Foto: Kate Gabor

I början av 2020 tvingades Paradiset, som grundades 2015 och fokuserade på ekologiskt producerad mat, stänga ned sina fysiska butiker i Stockholm och gick sedan i konkurs. Men bara några månader senare fick matkedjan en ny chans när Johannes Cullberg lyckades köpa tillbaka varumärket från konkursboet. 

”Det skulle vara så otroligt dumt att kasta bort. Jag har investerat sex år av min tid på att bygga något, så att ge upp skulle vara att svika mig själv men också de som satsat, investerat och trott på Paradiset”, säger han. 

På frågan om hur han orkade börja om på nytt efter konkursen svarar Johannes Cullberg att drivkraften är att han helt enkelt brinner för Paradisets vision om hållbar och hälsosam mat.

”Jag är vad jag brukar kalla en ‘frustrationsentreprenör’, och jag gör det här för att det behövs. Folkhälsan är på väg ned i skorna och samma sak med planethälsan, så vi måste hitta alternativa vägar att jobba med vad vi äter och hur vi producerar maten.”

I den nya satsningen Paradiset 2.0 fick bolaget också stöd från Sting då det blev antaget till att delta i programmet Incubate. Paradiset och de andra bolagen i programmet fick en investerad summa på 400 000 kronor från Stings investeringsbolag Propel Capital. Inkubatorn ger även stöttning kring affärsutveckling, att söka finansiering och att rekrytera medarbetare. 

Läs mer: De tar in 15 nya bolag – ger konkursade Paradiset en ny chans

Sedan två veckor tillbaka är Paradiset nu igång med den nya verksamheten, som denna gång är helt digital. Under coronapandemin har allt fler konsumenter börjat handla på nätet, vilket öppnat upp en möjlighet för Paradiset. Att tävla med stora livsmedelskedjor som Ica och Coop på fastighetsmarknaden var varken ett alternativ eller en möjlighet, säger Johannes Cullberg. 

”I min drömvärld hade jag gärna haft en butik kvar, men det kostar för mycket pengar. Det är väldigt svårt att få butiker med tillräckligt bra läge och då är det svårt att växa, plus att det är extremt kapitalintensivt att bygga fysiska butiker.” 

Johannes Cullberg säger att han använt mycket tid efter konkursen för att analysera vad han själv gjorde fel, och för att analysera vad de bästa aktörerna på den globala marknaden gör. 

Vad kommer ni att göra annorlunda i er affärsmodell den här gången?

”Vi lärde oss väldigt mycket på de tidigare fem åren och det är dels att vi skapat en medlemsmodell likt Spotify eller amerikanska bolag som Costco. Det betyder att du kan handla utan att vara medlem, men om man betalar en månadsavgift får man tillgång till kraftigt nedsatta priser, vilket gör att kunden alltid har en hög rabatt på sortimentet.”

Johannes Cullberg säger att de första två veckorna efter lanseringen har gått bättre än förväntat, då företaget fått in 500 ordrar med ett snittbelopp på 1000 kronor. Paradiset slog också sin egen prognos på 1000 försålda medlemskap och fick istället in 1100 betalande medlemmar. Nästa steg blir att säkra kapital så att de kan arbeta i en högre hastighet och bygga sitt sortiment. 

”Men det är ett maraton och inte en sprint. Och vi kommer ta in kapital framöver, men vi kommer vara väldigt noga med vilka typer av investerare det är så att vi delar samma värderingar. Så det är hjärna, hjärta och pengar”, säger Johannes Cullberg.

Läs mer: Ekologisk mathandelskedja i konkurs: ”Känns helt fruktansvärt”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera