Annons

Konkursen kom av sig för barnmobilen Tinitell - nu övertas bolaget av norsk konkurrent

Tinitells grundare Mats Horn visar upp bolagets armbandsmobiler för barn.
Tinitells grundare Mats Horn visar upp bolagets armbandsmobiler för barn. Foto: Press.
När barnmobilen Tinitell gick i konkurs tidigare i år var planen att grundaren Mats Horn skulle starta om verksamheten. Nu har planen kommit av sig då tillgångarna i bolaget köps upp av den norska konkurrenten Xplora.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Teknikbolaget Tinitells (NTL) öde har pendlat mellan hopp och förtvivlan ända sedan starten 2013. Intresset för deras röststyrda armbandsmobil för barn har tidvis varit stort och bolaget har sammanlagt tagit in ungefär 45 miljoner kronor i riskkapital.

Men många kunder klagade på att det var svårt att få tag på produkterna och intäkterna täckte tills slut inte produktutvecklingen. I februari 2018 slogs spiken i kistan när bolagets grundare och vd Mats Horn skickade in en konkursansökan och sade upp samtliga 20 medarbetare i Stockholm.

”Det fanns inte tillräckligt med riskkapital på marknaden för att skala upp Tinitell på det sätt som jag hade tänkt. Trots att vi kunde tillverka egna mobiltelefoner väldigt billigt, till säkert en tiondel av vad det hade kostat Ericsson eller Google, räckte det inte”, säger Mats Horn.

Läs mer: Barnmobilen Tinitell går i konkurs – hoppas återuppstå med ny produkt 

Di Digital kan nu berätta att konkursboet har köpts upp av Tinitells konkurrent Xplora för 725 000 kronor. Det norska bolaget tillverkar också en telefonklocka för barn, fast med den stora skillnaden att produkten har en skärm.

”Alla tillgångar som fanns i Tinitell ägs nu av Xplora. Planen är att de ska donera alla återstående Tinitell-telefoner i lagret till välgörenhet utomlands”, säger Mats Horn. 

Just nu finns det inga planer på att köpa in fler produkter under Tinitells varumärke.

Efter köpet av konkursboet har Mats Horn själv blivit anställd av Xplora.

”De ville nog ha in mig för min kunskap om produkten, hur man säljer den, och hur man köper in från Kina. Mitt nätverk bland investerare var också intressant.”

Dessförinnan undersökte Mats Horn möjligheterna att själv köpa upp konkursboet tillsammans med några av de tidigare ägarna, men de förlorade budgivningen som sköttes av konkursförvaltaren.

Läs mer: Tinitell deltar i Amazons Alexa-accelerator 

Han har tidigare berättat för Di Digital att planen var att driva vidare bolaget genom att köpa tillgångarna i konkursboet och föra över dessa till Tinitells amerikanska holdingbolag, för att sedan kunna släppa nästa version av telefonen. 

Planerna på en återuppståndelse är nu borta, enligt Mats Horn. I stället kommer varumärket Tinitell att försvinna.

”Just nu finns det inga planer på att köpa in fler produkter under Tinitells varumärke”, säger Mats Horn, som på frågan svarar utifrån sin nya roll på Xplora.

Funktionerna i Tinitells klocka styrs till stor del genom en mjukvaruplattform som det nu konkursade bolaget tillhandahöll. Denna plattform kommer att stängas ner den 1 augusti i år, enligt Mats Horn.

De 25 aktieägare som vid olika tillfällen backat Tinitell med totalt 45 Mkr i Tinitell går nu lottlösa. En av de största ägarna före konkursen var riskkapitalbolaget Optimizer Invest (NTL), som under hösten 2016 pumpade in 9 Mkr i bolaget.

”Alla aktieägare tycker naturligtvis att det är tråkigt. Vissa har varit upprörda medan flera har stöttat mig. Vi valde en risktagande mentalitet, men denna gång lönade det sig inte”, säger Mats Horn.

Läs mer: Succé för Tinitell i julhandeln – tar in 10 miljoner i riskkapital

Under 2017 – som blev bolagets sista hela räkenskapsår – omsatte Tinitell runt 10 Mkr med en förlust på 15 Mkr grovt räknat, uppger grundaren. Han säger att bolaget sålde runt 20 000 enheter fram till konkursen.

Vad var det som gick fel? 

”Vi lade väldigt mycket tid på produktutveckling, där vi hade en stående kostnad på 750 000 kronor. Vår affärsmodell var ju byggd för att tjäna pengar på en abonnemangstjänst, men vi hann inte bygga upp några sådana intäkter eftersom att produkten hade barnsjukdomar som behövde åtgärdas”, säger Mats Horn.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies