Hoppa till innehållet

Konrad Bergströms elbåtsbolag lägger i nästa växel

Elbåtstillverkaren Xshore tar in drygt 52 miljoner kronor i kapital. Med tillskottet i ryggen råder det stor optimism på bolaget – som i år ska leverera sina första båtar. ”Vi ska bygga världens största båtbolag”, säger grundaren Konrad Bergström.

Till vänster: Xshores grundare Konrad Bergström. Till höger: Modellen Eelex 8000 som är en mer traditionell fritidsbåt och kostar 199 000 euro, motsvarande cirka 2,1 miljoner kronor.
Till vänster: Xshores grundare Konrad Bergström. Till höger: Modellen Eelex 8000 som är en mer traditionell fritidsbåt och kostar 199 000 euro, motsvarande cirka 2,1 miljoner kronor.Foto: Press.

Efter en infekterad ägarstrid med ordföranden Tommy Jacobson valde Konrad Bergström 2018 att helt kliva ur högtalarbolaget Zound Industries som han själv grundade. 

Entreprenörens nästa projekt blev elbåtstillverkaren Xshore, ett bolag han startade redan 1996 men som sedan legat på is.

Nu har Xshore fått en kapitalinjektion om drygt 52 miljoner kronor. Merparten av aktierna tecknas av Peter Dahlberg, djursjukvårdsjätten Anicuras före detta vd. 

Han blir därmed näst största ägare i Xshore efter grundaren Konrad Bergström.

Kapitaltillskottet följs upp med ett antal förändringar i ledningen, bland annat rekryteras Jenny Keisu från riskkapitalbolaget Summa Equity som tar över vd-stolen, medan företrädaren – och grundaren – Konrad Bergström blir ”president”. 

Vad innebär den rollen?

”Jag kommer att fokusera på marknadsföring, design och distribution. Det blir mer fokuserat på de områden som jag kanske har en världsunik talang för”, säger Konrad Bergström. 

Läs mer: Grundaren säljer allt i Zound – investerar i Xshore 

Xshores nya vd Jenny Keisu och investeraren Peter Dahlberg.
Xshores nya vd Jenny Keisu och investeraren Peter Dahlberg.Foto: Press.

Det nya kapitalet ska användas i övergången till en mer omfattande produktion och till att utöka organisationen.

”Vi måste bygga ut organisationen med den efterfrågan som vi har. Sedan behöver vi ta marknadsandelar när det kommer till varumärkets kännedom”, fortsätter Konrad Bergström. 

Sedan 2018 har Xshore tagit fram flera olika prototyper av sina eldrivna båtar. 

De första leveranserna till 10-20 utvalda kunder kommer ske i år, främst i Stockholmsregionen. Vissa av dessa kunder köpte sina båtar redan i fjol, men hittills har Xshore noterat en omsättning runt nollstrecket.

Den kommersiella försäljningen påbörjas först nästa år, vilket enligt Konrad Bergström beror på att viktig infrastruktur ännu inte är på plats. 

Målet är då att leverera 100 båtar.

”Det är inte bara att sälja en teknikprodukt utan man måste ha tillgång till service och liknande för att hålla en hög standard. Det expanderar vi ut i Europa, som är vår första marknad, till 2021”, säger han. 

Di har tidigare rapporterat att en av Xshores modeller skulle kosta så mycket som 3 miljoner kronor.

”Förra året hade vi en prisbild som var för hög, i år har vi en mer konkurrenskraftig prissättning. I framtiden så vill vi verkligen konkurrera med priset i förhållande till produkten, det vill säga att man får mycket för pengarna.”

I januari avtäckte Xshore två nya modeller, varav en sportbåt, Eelord 6000. Det är också den billigaste modellen med prislappen 149 000 euro, motsvarande drygt 1,5 miljoner kronor. Båten har en räckvidd på 70 sjömil, eller 129 kilometer, vid lägre hastigheter. Topphastigheten ligger i sin tur på 40 knop. 

Konrad Bergström är övertygad om att priserna kommer att fortsätta gå ned i framtiden.  

”Hela vår idé är att åstadkomma samma elektrifiering för det marina segmentet som vi sett inom bilindustrin. Priserna kommer att gå ned i takt med volymen som vi bygger”, säger han.

Sedan starten har Xshore tagit in 9,5 miljoner euro i kapital, motsvarande cirka 100 miljoner kronor, och grundaren Konrad Bergström har varit en av de mer betydande finansiärerna. 

”Jag har stoppat in en väsentlig del för jag tror på det här projektet”, säger han.

Konrad Bergström säger att han bara gick in med en ”liten summa” i den senaste kapitalrundan.

”Jag har investerat ganska kraftigt innan den här investeringen från Peter (Dahlberg, Di:s anm.). Det är kul att vi har fått med fler personer som tror på den vision som vi har”, säger han.  

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera