Annons

Konsultjätten: Svenska storbanker förlorar miljarder på betalutmanarna

Sofi Håkanson, chef för Accentures affärsområde Financial Services i Sverige.
Sofi Håkanson, chef för Accentures affärsområde Financial Services i Sverige. Foto: Press.
Uppstickare som Klarna samt techjättar som Google och Apple roffar åt sig nästan all tillväxt på betalmarknaden. Svenska storbanker riskerar att förlora många miljarder på utvecklingen, enligt konsultjätten Accenture. ”Om sex år spår vi att utmanarna har en marknadsandel på 22 procent”, säger Sofi Håkanson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Storbankerna riskerar att bli omsprungna på marknaden för digitala betalningar. Det menar konsultjätten Accenture i en ny rapport. 

”Bankerna riskerar att förlora nästan all tillväxt till uppstickarna de kommande åren”, säger Sofi Håkanson, chef för Accentures affärsområde Financial Services i Sverige.

Med utgångspunkt i en global rapport har Accentures Stockholmskontor extraherat en rad siffror och prognoser som är skrämmande läsning för landets storbanker. 

8,8 miljarder uppskattas gå till utmanarna, medan storbankerna spås behålla ynka 700 Mkr.

Rapporten uppskattar bland annat att marknaden för betalningslösningar är värd 35,3 miljarder kronor i Sverige i dag. Det handlar om allt från kortbetalningar, till internationella överföringar och betalningar på nätet. 

Redan nu äger uppstickare som Klarna, Qliro och Transferwise, samt techjättar som Google och Apple, en tiondel av den svenska marknaden, enligt Accenture. 

”Men om sex år spår vi att utmanarna har en marknadsandel på 22 procent”, säger Sofi Håkanson.

Hon förklarar att branschens årliga omsättning spås växa med 9,5 miljarder kronor på sex år. Av denna tillväxt uppskattas 8,8 miljarder gå till utmanarna, medan storbankerna spås behålla ynka 700 Mkr.

”Bankerna har stort förtroende hos slutkonsumenten. Men de behöver tänka igenom sin affärsmodell och fokusera mer på kundupplevelsen”, säger Sofi Håkanson.

Hon listar fyra trender som ligger bankerna i fatet:

1. Checkout-lösningar

Kassasystem från bolag som Klarna och Qliro har lyckats ta en stor del av betalningarna inom e-handeln. Bolagen tjänar inte bara pengar på betalningar, utan även på krediter och förseningsavgifter. 

Bankerna har mycket att lära när det kommer till kundupplevelsen, enligt Sofi Håkanson.

”Det gäller ju att ta reda på vad kunden vill ha och se till att de får det. Folk vill ha enkla lösningar. Vissa aktörer erbjuder även kunden att bevaka vissa varor, och köpa dem om de säljs till reapris”, säger hon.

Lyckas inte bankerna kanske de kan få hjälp av regeringens lagändring kring nätkrediter som föreslås träda i kraft den 1 mars 2020. Lagen ser ut att kräva att direktbetalningar presenteras som första alternativ – medan det ska krävas ett mer aktivt val för att köpa på kredit.

”Det skulle förmodligen gynna banklösningar som Swish som kretsar kring direktbetalning”, säger Sofi Håkanson.

2. Digitala plånböcker

Bankerna har historiskt sett tjänat pengar på varje transaktion. Men idag finns det mängder med digitala plånböcker som låter kunderna fylla på och betala utan mellanhänder. Apple Pay är ett exempel. Men även aktörer som Espresso House har egna appar som kombinerar lojalitetsprogram med betallösningar som fungerar utan externa betallösningar. 

”Handlarna äger relationen till kunden i detta fall. Effekten blir att antalet transaktioner mellan handlare och bank minskar. Här kanske bankerna bör överväga andra affärsmodeller”, säger Sofi Håkanson.

3. Internationella betalningar

Internationella pengaöverföringar är fortfarande alldeles för dyra. Men trots diverse internationella samarbeten kring blodkedjetekniken har storbankerna ännu inte lyckats erbjuda breda, billiga lösningar. I stället är det utmanare som brittiska Transferwise som växer och tar marknadsandelar inom överföringar via blockkedjan. Svenska Transfer Galaxy är ett annat exempel som använder ”gsm-teknik” för att skicka pengar till och från utvecklingsländer.

4. Kostnadsfria betalningar

Bankerna har länge tjänat betydande summor på de årsavgifter man tar ut för kort av typen Visa och Mastercard. Men nu hotas man av så kallade neobanker som Revolut. 

”Även här måste bankerna effektivisera och tänka om”, säger Sofi Håkanson.

Generellt ger hon tre råd till storbankerna. De är:

• Fokusera mer på att skapa en överlägsen kundupplevelse. Det ska vara enkelt att betala med ett klick. 

• Se över affärsmodellen. Går det att sänka priserna, öka volymen och hitta nya samarbeten?

• Se över den tekniska infrastrukturen. Om inte den underliggande betalningsstrukturen är kostnadseffektiv och tekniskt avancerad riskerar man att bli omsprungen. Har man lyckats automatisera och exempelvis använda maskininlärning? 

”Bankerna måste effektivisera för att kunna tillhandahålla transaktioner till lägre kostnader”, säger Sofi Håkanson.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer