Annons
Johan Hanson och Samir Mohsen, grundare av Vakanta.

Konsulttjänst byter aktier mot annonsplatser för 9 miljoner

Digitaliseringen gör datacenter till en styrelsefråga: oåtkomlig data kostar företag miljoner SPONSRAT AV Digiplex

Priset på bitcoin passerade på fredagen 6 000 dollar.

Bitcoin passerar 6000 dollar

Facebooks mångfaldschef Maxine Williams är på besök i Stockholm.

Facebookchefen: ”Börja med mångfaldsarbetet i tid”

Peter Eriksson (MP) reser till Silicon Valley.

Peter Eriksson om Facebook och Googles dominans: Vi riskerar bli maktlösa

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Konsulttjänst byter aktier mot annonsplatser för 9 miljoner

Johan Hanson och Samir Mohsen, grundare av Vakanta.
Johan Hanson och Samir Mohsen, grundare av Vakanta.
Riskkapitalbolaget Aggregate Media investerar i konsultplattformen Vakanta. Totalt får bolaget tillgång till annonsutrymme för knappt 9 miljoner kronor genom affären.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

För tre år sedan började Johan Hanson bygga en plattform för att koppla samman konsult- och bemanningsbolag med organisationer som köper deras tjänster.

”Många sitter med mejltrådar och Excel-ark utspritt på en massa olika chefer i organisationen. Samtidigt köps det konsulter för miljoner från olika leverantörer och det kan ta månader att reda ut hur många personer man har inhyrda”, säger Johan Hanson.

Efter tre års skruvande tillsammans med kunder som Flir Systems och Viaplay har Vakanta (NTL) nu hittat vad de räknar med kommer att vara plattformen som ska få deras affär att skjuta fart.

”Nu har vi satt fingret på alla utmaningar och plattformen möter allt som efterfrågas. Vi samordnar allt som rör konsulter, bemanning och frilansare på ett ställe”, säger Johan Hanson.

I samband med lanseringen av den nya plattformen har Vakanta tecknat ett avtal med riskkapitalbolaget Aggregate Media (NTL), som ger Vakanta annonsutrymme till ett värde av nära 9 miljoner kronor i utbyte mot aktier.

Samtidigt ökar också det privata investeringsbolaget Victor & Victor (NTL) sin satsning i Vakanta. Totalt tar bolaget in knappt 11 Mkr.

”Just nu tecknar vi avtal med stora bolag hela tiden och kommer att köra en marknadsföringskampanj under hösten. Den stora utmaningen är att få bolag som arbetat på ett visst sätt i många år att testa något nytt”, säger Johan Hanson.

Läs också: Urb-it betalar it-konsulter med aktier

Konsultbranschen, speciellt i it-sektorn, har kraftig medvind i takt med en rusande efterfrågan på it-expertis. Vakanta vill med sin plattform öka transparensen så att de som hyr in konsulter får lättare att hitta de bäst lämpade.

”De kan enkelt hantera samarbeten med flera olika konsultbolag, lägga ut uppdrag och titta på kandidatpresentationer. Vi riktar in oss på de bolag som ser konsulter, bemanningsanställda och frilansar som en viktig del i verksamheten.”

Plattformen är gratis för inköpare att använda. Vakantas affärsmodell bygger istället på att de tar en säljprovison från konsultbolagen för tillsatta tjänster. Tanken är att konsultbolagen också ska komma ut som vinnare genom minskad traditionell försäljning. Det innebär att Vakantas närmsta konkurrenter är ett alternativ till de konsultmäklare som i dag fungerar som mellanhand mellan konsultbolag och köpare.

Vakanta omsatte i fjol en halv miljon kronor och räknar med att det är nu affärerna ska ta fart.

”Vår ambition att fortsätta växa i snabb takt. Vi vill skapa en central plats som blir navet för konsultbranschen”, säger Johan Hansson. 


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post