Hoppa till innehållet

Konsumentverket kritiserar Klarna – men lägger ner utredning

Konsumentverket kritiserar Klarna för utformningen av deras fakturor. Men efter att bolaget gjort sin bakläxa väljer myndigheten att inte ta granskningen vidare, kan Di Digital avslöja.

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski har inte längre Konsumentverket i hälarna.
Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski har inte längre Konsumentverket i hälarna.

Sedan flera år tillbaka har Klarna stått under granskning hos Konsumentverket, efter att klagomål från privatpersoner strömmat in till myndigheten. 

Kritiken mot Klarna har bland annat bestått i att deras fakturor har varit otydligt formulerade. Det har gjort att konsumenterna känt sig lurade att betala mer än de tänkt i delbetalningslösningar.

”Ofta erbjuder butikerna förmånliga villkor vid ett visst köp, till exempel att det är räntefritt i ett år. Men när fakturan sedan kommer kan konsumenten i stället välja att betala ett lägre belopp som erbjuds av Klarna, utan att konsekvenserna av det har framgått tydligt nog”, säger Anna Hult, jurist på Konsumentverket, till Di Digital.

Om konsumenten i stället väljer Klarnas avbetalningsplan till ett lägre belopp har räntan kunnat stiga till uppemot 20 procent, enligt Konsumentverket. Många kunder har reagerat med ilska över bristfällig transparens och Klarna har tidigare fått utstå offentlig kritik från olika håll.

Nu väljer dock Konsumentverket att avsluta ärendet mot Klarna. Detta efter att fakturabolaget gjort de förtydliganden och rättelser på sina fakturor som myndigheten krävt.

Läs mer: Efter 13 år – Niklas Adalberth lämnar Klarna 

”Vi har ställt krav till Klarna om att de tydligare måste nämna den effektiva räntan, årsräntan, samt hur höga kostnaderna och den totala skulden faktiskt blir – om man frångår det avtalade beloppet med butiken och i stället väljer Klarnas avbetalningsplan”, säger Anna Hult. 

Kritiken handlade också delvis om att alternativet att delbetala varan redan var ikryssat hos Klarna.

”Enligt de svar som vi har fått från Klarna så lyfter man inte längre fram sina erbjudanden på fakturan. I stället ska det ursprungligen avtalade beloppet med butiken nu vara tydligast och lättast att hitta”, säger Anna Hult.

Klarna väljer att skriftligen kommentera den nu avslutade utredningen. Bolaget medger att de har tagit åt sig av kritiken från Konsumentverket.

”Vi kan bekräfta att vi har uppdaterat våra fakturor för att göra dem ännu tydligare för våra kunder och ärendet är nu stängt. Kunden är alltid i fokus hos oss och vi vill att deras upplevelse ska vara så enkel, smidig och säker som möjligt”, skriver Johanna Nyman, presskontakt på Klarna, i ett mejl till Di Digital.

Ärendet mot Klarna var en del av större granskning av vilseledande fakturor som Konsumentverket bedrivit mot ett dussintal olika fakturabolag i Sverige. De flesta ärenden avslutades i början av 2017 efter att bolagen lämnat egna förslag på åtgärder, men granskningen av just Klarna drog ut på tiden på grund av resursbrist hos myndigheten. 

Om bolagen inte hade vidtagit frivilliga åtgärder hade Konsumentombudsmannen kunnat försöka stoppa fakturorna i rätten. Dels genom att lämna in ett förbuds- eller informationsföreläggande mot fakturorna, eller genom en stämning i Patent- och marknadsdomstolen.

Läs mer: Klarna rensar i chefsleden: ”Gullar inte med personalen”  

”Konsumentverket eftersträvar i största möjliga mån frivilliga rättelser och att man ska komma överens om en väg framåt som är så bra som möjligt för konsumenterna. Det gällde även i det här fallet. Klarna har hela tiden varit villiga att föra en diskussion”, säger Anna Hult.

Kritiken mot utformningen av Klarnas fakturor var som mest förekommande för flera år sedan. Numera får Konsumentverket in få anmälningar mot bolaget som handlar om att fakturorna skulle vara just vilseledande, understryker Anna Hult, vilket också ger stöd till myndighetens beslut att avsluta sin granskning.

Men trots detta anmäldes Klarna 102 gånger till Konsumentverket av privatpersoner under 2017. Därmed var man det företag som mottog sjunde flest anmälningar i Sverige i fjol.

”Numera handlar anmälningarna ofta om att konsumenterna får ett påminnelsebrev eller krav från inkasso innan de upplever att de har tagit del av första fakturan. I vår analys kan vi i en del fall koppla det till att den första fakturan skickas till en inaktiv mejladress, som konsumenten själv har anmält, och att den därmed missas”, säger Anna Hult.

Vanligt förekommande är också att kunderna är omedvetna om att de i vissa fall även skriver under för autogiro när de registrerar sina kontouppgifter hos Klarna, enligt Anna Hult på Konsumentverket. Hon menar dock att det till viss del är naturligt att Klarna pekas ut i en större mängd anmälningar eftersom att de är störst på fakturamarknaden i Sverige.

”På Klarna anser vi att varje anmälan är en anmälan för mycket. Målet är självklart att inte ha några anmälningar alls och vi arbetar fokuserat för att uppnå detta”, skriver Johanna Nyman på Klarna i sitt mejl till Di Digital.

Läs mer: Klarna missar målen i USA – bolagsvärdet står still

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera