Sedan flera år tillbaka har Klarna stått under granskning hos Konsumentverket, efter att klagomål från privatpersoner strömmat in till myndigheten.
Kritiken mot Klarna har bland annat bestått i att deras fakturor har varit otydligt formulerade. Det har gjort att konsumenterna känt sig lurade att betala mer än de tänkt i delbetalningslösningar.
”Ofta erbjuder butikerna förmånliga villkor vid ett visst köp, till exempel att det är räntefritt i ett år. Men när fakturan sedan kommer kan konsumenten i stället välja att betala ett lägre belopp som erbjuds av Klarna, utan att konsekvenserna av det har framgått tydligt nog”, säger Anna Hult, jurist på Konsumentverket, till Di Digital.
Om konsumenten i stället väljer Klarnas avbetalningsplan till ett lägre belopp har räntan kunnat stiga till uppemot 20 procent, enligt Konsumentverket. Många kunder har reagerat med ilska över bristfällig transparens och Klarna har tidigare fått utstå offentlig kritik från olika håll.
Nu väljer dock Konsumentverket att avsluta ärendet mot Klarna. Detta efter att fakturabolaget gjort de förtydliganden och rättelser på sina fakturor som myndigheten krävt.
Läs mer: Efter 13 år – Niklas Adalberth lämnar Klarna
”Vi har ställt krav till Klarna om att de tydligare måste nämna den effektiva räntan, årsräntan, samt hur höga kostnaderna och den totala skulden faktiskt blir – om man frångår det avtalade beloppet med butiken och i stället väljer Klarnas avbetalningsplan”, säger Anna Hult.
Kritiken handlade också delvis om att alternativet att delbetala varan redan var ikryssat hos Klarna.
”Enligt de svar som vi har fått från Klarna så lyfter man inte längre fram sina erbjudanden på fakturan. I stället ska det ursprungligen avtalade beloppet med butiken nu vara tydligast och lättast att hitta”, säger Anna Hult.
Klarna väljer att skriftligen kommentera den nu avslutade utredningen. Bolaget medger att de har tagit åt sig av kritiken från Konsumentverket.
”Vi kan bekräfta att vi har uppdaterat våra fakturor för att göra dem ännu tydligare för våra kunder och ärendet är nu stängt. Kunden är alltid i fokus hos oss och vi vill att deras upplevelse ska vara så enkel, smidig och säker som möjligt”, skriver Johanna Nyman, presskontakt på Klarna, i ett mejl till Di Digital.
Ärendet mot Klarna var en del av större granskning av vilseledande fakturor som Konsumentverket bedrivit mot ett dussintal olika fakturabolag i Sverige. De flesta ärenden avslutades i början av 2017 efter att bolagen lämnat egna förslag på åtgärder, men granskningen av just Klarna drog ut på tiden på grund av resursbrist hos myndigheten.
Om bolagen inte hade vidtagit frivilliga åtgärder hade Konsumentombudsmannen kunnat försöka stoppa fakturorna i rätten. Dels genom att lämna in ett förbuds- eller informationsföreläggande mot fakturorna, eller genom en stämning i Patent- och marknadsdomstolen.
Läs mer: Klarna rensar i chefsleden: ”Gullar inte med personalen”
”Konsumentverket eftersträvar i största möjliga mån frivilliga rättelser och att man ska komma överens om en väg framåt som är så bra som möjligt för konsumenterna. Det gällde även i det här fallet. Klarna har hela tiden varit villiga att föra en diskussion”, säger Anna Hult.
Kritiken mot utformningen av Klarnas fakturor var som mest förekommande för flera år sedan. Numera får Konsumentverket in få anmälningar mot bolaget som handlar om att fakturorna skulle vara just vilseledande, understryker Anna Hult, vilket också ger stöd till myndighetens beslut att avsluta sin granskning.
Men trots detta anmäldes Klarna 102 gånger till Konsumentverket av privatpersoner under 2017. Därmed var man det företag som mottog sjunde flest anmälningar i Sverige i fjol.
”Numera handlar anmälningarna ofta om att konsumenterna får ett påminnelsebrev eller krav från inkasso innan de upplever att de har tagit del av första fakturan. I vår analys kan vi i en del fall koppla det till att den första fakturan skickas till en inaktiv mejladress, som konsumenten själv har anmält, och att den därmed missas”, säger Anna Hult.
Vanligt förekommande är också att kunderna är omedvetna om att de i vissa fall även skriver under för autogiro när de registrerar sina kontouppgifter hos Klarna, enligt Anna Hult på Konsumentverket. Hon menar dock att det till viss del är naturligt att Klarna pekas ut i en större mängd anmälningar eftersom att de är störst på fakturamarknaden i Sverige.
”På Klarna anser vi att varje anmälan är en anmälan för mycket. Målet är självklart att inte ha några anmälningar alls och vi arbetar fokuserat för att uppnå detta”, skriver Johanna Nyman på Klarna i sitt mejl till Di Digital.
Läs mer: Klarna missar målen i USA – bolagsvärdet står still