Annons

Köpare får betala för svenska elbilen – utan att ha sett den

Svenska startupen Uniti har kommit i gång med försäljningen av sin citybil. Kunderna måste betala halva priset i förskott – utan att ha sett bilen.
Svenska startupen Uniti har kommit i gång med försäljningen av sin citybil. Kunderna måste betala halva priset i förskott – utan att ha sett bilen. Foto: Karin Olander.
Uniti, som startade som ett forskningsprojekt i Lund, har nu kommit i gång med försäljningen av sin eldrivna citybil. Kunderna måste betala halva priset i förskott utan att ha sett bilen. ”Vi ska visa produktionsbilen i slutet av året, säger vd:n Lewis Horne.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Nya elbilar följer helt andra säljmönster än bilbranschen varit van vid. Förskott innan bilen finns att beskåda har Tesla gjort till norm och andra har följt efter. Volkswagen gjorde likadant med sin ID3. Ett sätt att få in pengar under den kostsamma utvecklingsfasen.

Svenska startupen Uniti tar det ett steg längre. Bolaget, som bygger på en idé att skapa hållbar mobilitet i städerna, har redan från början vänt sig till entusiasterna för att få in finansiering genom insamlingar, så kallad crowdfunding. 

Vi kommer inte att gå med vinst än på länge.

När första prototypen av den lilla elbilen visades 2017 tog man ut en återbetalningsbar avgift på 1 399 kronor för intresseanmälningar. Nu när man öppnat för riktiga beställningar av Uniti One via en konfiguration på hemsidan ska kunderna lägga 50 procent i förskottsbetalning.

Som standard har den tresitsiga bilen ett 12 kWh batteri som tack vare bilens låga vikt (600 kilo inklusive batteriet) ändå ska räcka för 15 mils körning. Priset är 224 000 kronor. Det finns också ett dubbelt så stort batteri som klarar upp till 30 mil och då kostar bilen 259 000 kronor. Köparen kan räkna med 60 000 kronor i miljöbonus.

”Man blir också medlem i Founders Club och får chans till första provkörningarna, första leveransen, fria uppdateringar och andra förbättringar kostnadsfritt och fria laddningar i fem år. Depositionen är återbetalningsbar tills vi har byggt bilen”, säger vd:n Lewis Horne.

Läs mer: Svensk-brittiska elbilen lovar leverans 2020 

Det finns flera elbilar på samma prisnivå eller strax däröver, som Smart Fortwo EQC, Renault Zoe och VW E-Up.

”Vår bil är en annan produkt med en helt annan känsla. Vårt mål är att fler ska sluta köpa bilar med förbränningsmotorer och då behövs många olika elbilsalternativ”, säger Lewis Horne.

Förra året flyttade Uniti sin utveckling till Storbritannien, både för att få tillgång till samarbetspartners och investerare och lättare kunna få offentliga subventioner. Kvar i Lund finns huvudkontoret och ett litet antal nyckelpersoner. I fjol var det ebb i kassan, men Lewis Horne försäkrar att den finansiella situationen är bättre nu.

”Det är alltid en kamp som startup och vi kommer inte att gå med vinst än på länge, men vår affärsmodell innehåller mer än att bara sälja ett visst antal bilar. Det handlar om tjänster för att kunna dela sin bil med andra och också att använda den som budbil”, säger Lewis Horne.

I den brittiska organisationen i Norwich jobbar ett trettiotal personer och man köper också in extern kompetens. Produktionen är planerad att starta nästa år för att kunna leverera de första bilarna till Sverige och Storbritannien i mitten av året.

Läs mer: Uniti bygger sin eldrivna citybil i England – Sverige får vänta 

Uniti One har en slimmad design utvändigt. Förarmiljön är digital med tre skärmar och Androids operativsystem. Föraren sitter i mitten och det finns plats för två passagerare i baksätet och ett litet bagageutrymme på 155 liter. 

Bilen är 3,22 meter lång och 1,70 meter bred för att vara smidig i stadstrafik. Toppfarten är 120 kilometer i timman och 0–100 ska gå på under 10 sekunder. Framrutan går uppåt till ett glastak och i stället för en backspegel har bilen en vidvinkelkamera i bak.

Bilderna som Uniti har skickat ut i samband med prisuppgifterna är inte autentiska utan skapade i datorn.

”Det är en marknadsföringsstrategi att ge information stegvis. Så är det många som gör. Vi lever i en ny värld”, säger Lewis Horne.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer