Hoppa till innehållet

Köpfest på nätet – då blir 2017 ett ödesår för butikerna

Den svenska handeln går som tåget, men på butiksgolven står det stilla. Med bara veckor kvar innan nyårsklockorna ringer finns det tecken på att 2017 kan bli det år då svensk butikshandel faktiskt krymper. “Det går väldigt fort nu”, säger Andreas Svensson, analytiker på HUI.

Daniel Bergvall, butiksbiträde på Ica Flygfyren i Norrtälje som har ett av Sveriges första provrum för ehandelskunder. Beställ på nätet, prova och returnera det som inte passar direkt vid ditt utlämningsställe.
Daniel Bergvall, butiksbiträde på Ica Flygfyren i Norrtälje som har ett av Sveriges första provrum för ehandelskunder. Beställ på nätet, prova och returnera det som inte passar direkt vid ditt utlämningsställe.Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Det första halvåret 2017 markerar en brytpunkt i svensk handelshistoria. Då växte handeln med sällanköpsvaror med knappt två procent, men inget av tillväxten kom från de fysiska butikerna. För första gången någonsin stod e-handeln för hela tillväxten.

Nu fruktar många butiksägare att omsättningen för helåret 2017 kan bli lägre än den för 2016.

”Det kan hända att sällanköpshandeln i butik har svårt att hålla samma omsättning 2017 som 2016. Vi får facit när vi stänger böckerna nästa år”, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel.

Svensk Handels vd: ”Vissa köpcentrum kan mycket väl rivas”

Andreas Svensson, analytiker på HUI, pekar på samma trend.

“Det går väldigt fort nu. För bara ett par år sedan stod butikerna för 80 procent av tillväxten inom sällanköpshandeln. Under det första halvåret i år står e-handeln för hela tillväxten”, säger Andreas Svensson, analytiker på HUI.

Läs mer: Så byggde de vinstmaskinen från Borås: ”Vi ville bara tjäna extrapengar”

Tillväxten inom e-handel under andra kvartalet landade på 15 procent. Men det handlar inte om att fler svenskar handlar på nätet, utan om att de redan frälsta handlar mer och fler typer av produkter. Svenskarna har gått från att handla böcker och kläder på nätet till att handla allt, från elektronik till barnvagnar och sportartiklar.

En annan faktor som driver på tillväxten inom näthandeln är de nya shoppinghögtiderna. Enligt en undersökning från Postnord och Sifo handlade svenskarna för 5,3 miljarder kronor under Black Friday. Fler än hälften av de tillfrågade uppgav att de enbart köpte sina reafynd på nätet. Det verkar alltså som att e-handeln även vann Black Friday-slaget om konsumenternas pengar. 

Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital som bland annat är storägare i Boozt.com och Mathem.se, är förvånad över den effekt som handelsdagar som Black Friday och Cyber Monday har fått för försäljningen. 

Läs mer: Postnord: Svenskar handlade för över 5 miljarder under Black Friday

“Vi hade i våra 23 portföljbolag över 100 procent tillväxt under Black Friday-veckan. Så den totala tillväxten är som förväntat eller lite bättre för e-handeln under året”, säger han. 

Patrik Hedelin, partner på eEquity som har investerat i bland annat Footway, NA-KD och skönhetssajten eleven, berättar att deras portföljbolag hade en ökad försäljning med 115 procent under helgen jämfört med året innan.

Den stundande julhandeln med efterföljande mellandagsrea kommer att bli avgörande för om e-handeln fortsätter att stå för hela tillväxten inom sällanköpsvaror.

Och det ser lovande ut. Enligt en prognos från Postnord förväntas Svenskarna handla julklappar för 6,4 miljarder kronor på nätet. Det skulle i sådant fall innebära att var tredje julklapp i år handlas på nätet.

En fråga som ofta ställs är när och om den så kallade butiksdöden kommer till Sverige. Den punkt där fysiska butiker tappar så pass mycket omsättningen att de tvingas lägga ned i stor skala. I USA har det redan börjat ske. Enligt en sammanställning som Business Insider har gjort beräknas 6400 butiker stänga i USA under 2017 i vad som kallas “The Retail Apocalypse”. 

“Vad gäller butiksdöden så upplever jag att vi fortfarande inte har sett så mycket av nedläggning av butiker i Sverige, medan att den har accelererat i USA som alltid ligger några år före”, säger Staffan Mörndal.

Men att den kommer även till Sverige är han övertygad om. Kanske redan nästa år. 

“Kostnaden för butikslokalen utgör i genomsnitt 15 procent av omsättningen för fysiska butiker. För en e-handlare är lagerkostnaden i snitt en procent av omsättningen. Om omsättningen minskar, som vi nu ser att den gör, så ökar den fasta kostnaden för butiken som andel av omsättningen och det blir svårt att ta igen lokalkostnader om omsättningen minskar.”

Patrik Hedelin menar att vi till viss del redan i dag kan se hur den fysiska handeln har ändrat karaktär till följd av digitaliseringen. 

Läs mer: Deras e-handel gör 46 miljoner i vinst – efter fyra år 

“Vi ser e-handlare som öppnar butiker för att bygga sitt varumärke där det tidigare låg traditionella retailkedjor. Där Siba låg tidigare på Kungsgatan blir det nu en flagship-store för e-handlarna Royal Design och Rum 21.”

I USA är det också den köpcentrumbaserade handeln som drabbats hårdast av butiksnedläggningar. Både i Sverige och  USA uppgår e-handelns andel av den totala försäljningen till strax under tio procent och under det andra kvartalet i år växte den amerikanska e-handeln med 16,3 procent.

Samtidigt byggs det nya handelsplatser och köpcentrum för fullt i Sverige i dag. Enligt en  Sammanställningen från HUI Research i samarbete med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers (NCSC) planeras det för 1 miljon nya kvadratmeter handelsyta fram till år 2020.

Men Staffan Mörndal är tveksam till att den nya ytan kommer att utgöra ett nettotillskott i den fysiska handeln.

“Det kommer att bli mer än en miljon kvadratmeter ledigt någon annanstans om de lyckas hyra ut den nybyggda miljonen.”

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera