En 32-årig man åtalas för olaga taxitrafik efter att ha kört fem passagerare som han kom i kontakt med via appen Heetch. Den åtalade använde sig av appen på deltid och kunde tjäna cirka 500 kronor per kväll, säger han i förhör.
Det är första gången en Heetch-förare åtalas men fallet liknar cirka 100 andra exempel där bilförare åtalas för att ha kört utan taxilegitimation eller taxitrafiktillstånd.
Det mest ökända exemplet, den numera nedlagda samåkningstjänsten Uber Pop, ledde till ett 80-tal domar innan tjänsten lades ner.
Dagens regelverk är föråldrat
Den 32-årige föraren anser att Heetch lurades genom att försäkra honom om att tjänsten var laglig.
”Vi har varit klara och tydliga med förarna om att dagens regelverk är föråldrat. Vi kommer att ge förarna juridiskt stöd om det behövs. Vi kommer att stötta så mycket vi kan”, säger Hicham Larhnimi, Sverigechef på franska Heetch.
Föraren anser att ni har lurat i honom att tjänsten var laglig. Har du någon kommentar?
”Vi informerar förarna att regelverket är föråldrat och om de skulle behöva något stöd så finns vi här.”
Den åtalade föraren hade taxilegitimation men åtalas för att bilen saknade taxameter, prisinformation och annat som följer med ett taxitrafiktillstånd.
Läs mer: Uber efter 80 förare dömda: ”Oerhört beklagligt”
Heetch ser sig inte som en regelrätt taxitjänst utan som en del av delningsekonomin. Tanken är att förarna bara ska kunna täcka sina bilkostnader, inte tjäna pengar.
”Förarna kör på deltid och får inte tjäna mer än 40 000 kronor per år. När man nått den gränsen så stängs man av från vår plattform för att vi vill att samåkning endast ska vara ett sätt att dela på sina kostnader”, säger Hicham Larhnimi.
Heetch håller bara öppet under kvällar och nätter på helgen. Varje vecka ansluter sig en handfull förare. Appen får cirka 200 nedladdningar per vecka.
Läs mer: (L) rasar mot taxiutredningen: ”Mycket olyckligt”
Åklagaren i målet lutar sig på tidigare domar, i fall som Uber Pop, och på ett utlåtande från Transportstyrelsen för ett knappt år sedan. Myndigheten dömde då ut Heetch som olaga taxitrafik.
Som bevis har polisen rekryteringsmaterial från Heetch där det inte framkommer i klartext att tjänsten bedöms vara olaglig.
Hur försvarar ni er tjänst när ni vet att förarna riskerar rättegång?
”Vi tycker inte att vår tjänst är en taxitjänst. Vi kommer försvara den så gott det går. Vi är rätt säkra att det här är en tjänst som kommer fungera som ett komplement till andra transportlösningar”‚ säger Hicham Larhnimi.
Rättegången inleds den 14 september i Stockholms tingsrätt.